به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین جشنواره دانشجویی علوم و فناوری های نوین در پزشکی با محور ارائه ایده های فناورانه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، این جشنواره با حضور حسین قناعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ سعید سرکار، ستاد توسعه فناوری نانو؛ حسین قنبری، دانشکده فناوریهای نوین پزشکی برگزار شد.
حسین قناعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم گفت: هر کس میخواهد مسیر رشد خوبی داشته باشد باید برنامه روشنی داشته باشد. مرحوم استاد کابلی وقتی در سال ۷۰ از آمریکا آمدند گفتند ما باید کاری کنیم که علم و صنعت در پزشکی با هم در ارتباط باشند. بعد از آن مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی پایه گذاری شد. امروز تحولاتی غیرقابل باور در تولیدات تکنولوژی سلامت و رباتیک و جراحی میبینیم. ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران به خود باوری رسیده ایم.
وی افزود: یک از مسایل مهم توجه به فناوری است. در حال حاضر فضای ۲۷ هکتاری برای ساخت و توسعه شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته ایم چرا که استراتژی ما حمایت از فناوری و توسعه آن است.
قناعتی با تاکید بر آینده نگری در فناوری گفت: دنیای تکنولوژی با سرعت پیش میرود و ما نیاز به آینده نگری در فناوری داریم. با امکانات و بودجه کم باید هوشمندانه عمل کنیم. روش اپروچ غیر متقارن روش مناسب کشور ما برای رسیدن به قافله علم جهانی است. ما باید در تکنولوژی پیشرفت و هوشمندانه عمل کنیم. همانطور که در علم اقتصاد افراد خبره میدانند چگونه بازار را اداره کرده و موفق شوند باید آگاه به مسایل روز و سیاست و باید روانشناس باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ما در کشور اسلامی زندگی میکنیم که به این کلمه ظلم شده است. تلقی از دین و اسلام در واقعیت متفاوت است، زیرا در مسیری که آمدیم نتوانستیم تلقی از دین و عدالت را درست اجرا کنیم لذا باید در نگاهمان بازنگری کنیم. باید نگاهی به محصولات درست و واقعی انقلاب اسلامی بیاندازیم مانند شهید سلیمانی و سایر شهدای دیگر.
دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: کلمه «نمیشود» را نمیشناسم، زیرا همه چیز شدنی است. اگر انسان الهی فکر کند به مدد الهی هر کاری آنجا خواهد شد. دید الهی را تقویت کنید. انسان با نیت قربه الله بهجت و وسعت در خود ایجاد میکند. ان شاءالله دانشگاه علوم پزشکی تهران در بحران امروزی با استقامت و پافشاری بتواند پیشتاز و سرآمد در تکنولوژی باشد.
حسین قنبری دانشکده فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم گفت: رسالت دانشکده فناوریهای نوین پزشکی، تربیت نیروهای متخصص و فناور و توسعه فناوریهای پیشرفته در حوزه سلامت است و به عنوان دانشکده نسل جدید میتواند کانون توسعه فناوری و تربیت فناور باشد.
وی گفت: ما با نگاه تحولی در همه حوزه ها، تاکید زیادی بر آموزشهای عملی و مهارتی و همچنین آموزش مبانی فناوری داریم و برنامههای آموزشی و کوریکولومهای خود را بر همین مبنا بازنگری خواهیم کرد. در حوزه پژوهشی نیز با رویکرد توسعه پژوهشهای کاربردی و هدفمند، جزو اولین دانشکدههایی هستیم که برای پایان نامه محصول محور دستورالعمل نوشته و اولین پایان نامه محصول محور را اجرا کرده ایم.
قنبری اضافه کرد: هم اکنون نیز با رویکرد آموزش فناوری و مبانی کسب و کار به دانشجویان برنامه هستههای دانشجویی فناور را تدوین و اجرایی کرده ایم و فضایی در دانشکده به عنوان مرکز نوآوری هستههای دانشجویی فناور راه اندازی کرده ایم.
وی گفت: رویکرد ما در دانشکده این است که بتوانیم دانشجوی کارآفرین تربیت کنیم تا نیازی به استخدام و دغدغهای برای آینده شغلی خود نداشته باشد. در این انجام این رسالت مهم، امید است با همراهی و حمایت دانشگاه، توسعه و تجهیز زیرساختهای دانشکده و برنامه ریزی منظم برای توسعه همه جانبه فناوری در حوزه سلامت با سرعت بیشتری انجام شود.
دانشکده فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در این جشنواره ارائه آثار دانشجویان در محورهای ابداعات و اختراعات، ایده بازار، شرکتها و محصولات دانش بنیان، و ابتکارات دانشجویی در حوزه آموزش و پژوهش به داوری گذاشته شده و در نهایت برترین آنها انتخاب خواهند شد.
در ادامه مراسم، سعید سرکار ستاد توسعه فناوری نانو، گفت: واژههای علم و فناوری مانند دو بال یک پرنده هستند. در نگاه اول درخت تنهای با شاخ و برگ است، اما در نگاهی عمیقتر اگر آن درخت میوهای میدهد و به ثمر نشسته است در واقع علت آن ریشهای است که در خاک دارد. با ریشه تغذیه میکند و رشد میکند. ریشه همان علم است و علم فوندانسیون حرکت و اگر علم نباشد رشد ابتر میماند.
سرکار گفت: اگر ما در مسیر علم حرکت نکنیم در توسعه فناوری به جایی نخواهیم رسید. زمانی میتوانیم مرزهای جدید را بپیماییم که فناوری داشته باشیم وگرنه کپی کار میشویم. با این رفتار مقلد و دنباله رو میشویم و حرف جدیدی نخواهیم داشت که به دنیا ارائه کنیم. مقوله بعدی فناوری است، علم به تنهایی کافی نیست. توانا بود هر که دانا بود، یک زمانی توانایی داشتن سواد بود، ولی امروز دیگر این معنا را ندارد. لازمه توانایی دانایی است، ولی لزوما هر که دانا شد توانا نیست. اگر توانایی مبتنی بر دانایی باشد رشد و زایش دارد.
وی خطاب به دانشجویان خاطرنشان کرد: توانایی هایتان را تقویت کنید و به استادان میگویم که دانشجویان شان را توانا بار بیاورند. البته که وضعیت در پزشکی بهتر از علوم پایه هست. فارغ التحصیل پزشکی فردا میتواند جراحی کند، اما در علوم پایه بیشتر دانا تربیت میکنند. دانشجویان ما خوب میفهمند، خوب میبینند، خوب میشنوند، ولی دریغ از اینکه کاری انجام بدهند. شما باید از استادان خود بخواهید تا توانا تربیت شوید.
ستاد توسعه فناوری نانو یادآور شد: خلاق باشید. روی هر چالشی فکر بکنید و بیاندیشید و خلاقیت داشته باشید. دانشجویان ما دچار fast information شده اند میدانید که فست فود ضررهایی برای گوارش دارد fast informatin هم همان ضررها را برای مغز شما دارد. ماشین حساب که آمد حساب کتاب یادمان رفت. حافظه تلفن باعث شد شماره تلفن دیگر حفظ نیستیم. شما باید فکر بکنید و از مغز خود کار بکشید. دنیا دنیای خلاقیت است. امروزه در حال انتقال به اقتصاد دانش بنیان هستیم و لازمه آن خلاقیت است.
وی گفت: دانشگاه باید دانشجویان مسئولیت پذیر تربیت کند. امروزه دانشجوی ما احساس بی هویتی میکند و ما استادان مقصریم. شما قربانی تفکر غلطی هستید که فکر کردیم ایرانی بودن در تضاد با اسلامی بودن است. اگر ایرانی و ملیت را بکوبیم اسلام رشد خواهد کرد در صورتی که این تفکری غربی است. هیچ تضادی در ایرانی بودن و اسلامی بودن نیست بلکه این هم مانند دو بال پرنده است که میتواند به پیشرفت مملکت کمک کند.
سرکار اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز روی تقویت هویت ملی جوانان تاکید کرده اند. جوان امروز هویت خود را نمیشناسد در صورتی که باید به ژن خود افتخار کنید و با غرور در مملکت خود بمانید. دانشجوی ما روی دوش ملت رشد میکند، ولی این را متوجه نیست. برای ملیت خود مسئولیت پذیر باشد و بمانید و ایران خود را بسازید. تفاوت بین قهرمان و پهلوان این است که پهلوان قهرمانی است که با نیت الهی بر سکوی شکوه میایستد و خدمت به جامعه میکند.
وی گفت: ما میتوانیم پهلوانان علمی داشته باشیم. سعی کنید به اوج برسید قهرمان بشوید و با خدمت به جامعه خود پهلوان شوید.