به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، یوسف نوری در نشست اجرای تفاهمنامه همکاری وزارت آموزش و پرورش با جمعیت هلال احمر در اردوگاه دانش آموزی شهید باهنر تهران اظهار داشت: برای تربیت نسل آینده باید سرمایهگذاری در آموزش و پرورش عمومی تقویت شود و آموزش را از دوران دانشآموزی آغاز کنیم، زیرا هر قدر سن آموزش پایینتر باشد، اثربخشی آن بیشتر خواهد بود.
وی درباره اهمیت فراگرفتن مهارتهای امدادی افزود: برخی از ما احیا را نیاموختیم و اطرافیانمان که دچار حادثه و مشکلی شده بودند به دلیل اینکه ما آموزشهای کافی ندیده بودیم، از دست رفتهاند.
نوری ادامه داد: مهمترین اقدام در حوزه نتایج و پیامدها، تعهد به تکریم انسانها، خود رهبری و خود کنترلی است و مهمترین نتیجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دستیابی دانشآموزان به ساحتهای تربیتی شش گانه است که یکی از آنها ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی است و اثرات نارسایی در این بخش را در وقایع اخیر جامعه شاهد بودیم.
وی گفت: مهارتهای پایه و حتی مهمتر از آن مهارتهای شغلی بسیار حائز اهمیت است و مهارتهای امدادی در ردیف مهارتهای پایه قرار میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: دیپلماسی امداد اهمیت بسیار دارد؛ اکنون دیپلماسی آموزشی را آغاز کردهایم تا دانش آموزان ما با دانش آموزان دیگر کشورها ارتباط داشته باشند و در این راستا تشکلهای دانشآموزی میتوانند بسیار کمک کنند و امیدواریم نشستی به میزبانی دانش آموزان عضو تشکلهای هلال احمر با دانش آموزان جوامع دیگر برگزار شود.
نوری با بیان اینکه دانش آموزان در حوزههای مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی سرآمد هستند، گفت: خوب است این نشستها و تعاملات برای جامعه معلمان نیز مدنظر قرار گرفته و برگزار شود.
دانش آموز در اردو نوآور میشود
وزیر آموزش و پرورش روز شنبه در گردهمایی روسای اردوگاههای دانش آموزی کشور در اردوگاه شهید باهنر گفت: دانش آموز به اردو نیاز دارد؛ خلاقیت و نوآوری دانشآموز در اردو شکوفا میشود.
نوری اظهار داشت: در تحقیقات گردشگری آمده است که اردو یا سفرهای تربیتی برای دانش آموز اعجاب انگیز باشد، اما این موضوع شرط دارد. در کشور ما وضعیت سواد گردشگری از سواد علمی حافظه محوری اسفبارتر است.
وی افزود: گردشگری در بخشهای مختلف جز صنعت قرار گرفته است که در دنیا به ازای هر ۱۰ شغل یک شغل در گردشگری وجود دارد.
نوری ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین ۱۰ تا ۲۰ درصد وقت دانش آموزان باید بیرون از آموزش و پرورش و کلاس درس صرف شود، بنابراین ضروری است ظرفیت استفاده از اردوگاهها را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه دانش آموز به اردو نیاز دارد، گفت: باید در اردوگاهها خلاقیت داشته باشیم به عنوان مثال میتوان شرایط ایجاد مدرسه کوهنوردی، پرورش ماهیهای تزئینی، ایجاد محدوده گیاهان پرورشی، خانههای درختی را در اردوگاهها فراهم کنیم.
نوری خطاب به روسای اردوگاههای دانش آموزی کشور افزود: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که اردوگاهها را برای دانش آموزان ساماندهی کنیم؛ اگر در اردوگاهها مرکز رفاهی ایجاد میکنید، باید ویژه دانش آموز باشد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه شبکه سازی و استاندارسازی اردوگاهها اهمیت بالایی دارد، ادامه داد: دانش آموزان باید در سفرهای تربیتی با موارد متفاوتی آشنا شوند این سفرها باید سفرهای آموزشی و هدفمند باشند و امور اردوگاهها نمایشی نباشد؛ باید شبکه سازی و درجه بندی اردوگاهها صورت گیرد و از مشارکت مردم در این امور نیز استفاده شود.
نوری خطاب به روسای اردوگاهها که این افراد را یکی از عناصر کلیدی در نظام تعلیم و تربیت خواند، اظهار داشت: شما و معلمان بهترینها هستید باید در اجرای کارها جدی باشید. از مشارکت دیگران به ویژه شرکتهای دانشبنیان استفاده کنید تا موفق شوید، زیرا امور تربیتی در آموزش و پرورش زمانی احیا میشود که کارها در این وزارتخانه با هدف انجام شود.