به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکترعلیرضا رهایی در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه که با حضوردکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دو تن از نمایندگان مجلس، مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه برگزارشد، ضمن تشکر از روسای پیشین این دانشگاه گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای سالهای متوالی رتبه نخست ارتباط با صنعت را داشته است. امسال هم به همت همکاران به این رتبه دست پیدا کردیم. ۲ هدف عمده من برای دانشگاه، نخست ارتقای جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیرو دوم حفظ حرمت و احترام اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه است. حفظ حرمت و انسجام برای پیشرفت دانشگاه ضروری است.
دکتررهایی خاطرنشان کرد: محیط دانشگاه صنعتی امیرکبیربه لحاظ مساحت زمین، محدود است. در دورهای که ۹ سال ریاست دانشگاه را بر عهده داشتم، توانستیم مساحت دانشگاه را حدود ۲ برابر افزایش دهیم. نوسازی انجام شد و فضای فیزیکی جدید کاربردیتر شد. در آن دوره بیش از ۳۰ برنامه آموزشی جدید دردانشگاه تدوین، مصوب و راهاندازی شد. هدف از این برنامهها، راهاندازی مجموعههای بینرشتهای جدید بود.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ۶ ماه است که پیگیر طرح جامع مهندسی هستیم. هدف از این طرح شناسایی نیازهای کشور و تدوین آموزشهای مهندسی بر اساس این نیاز است. در این طرح از حدود ۱۰۰ نفرصنعتگر نظرخواهی انجام دادهایم. توسعه تحصیلات تکمیلی در این برنامه مورد نظر است. قرار نیست این رشتهها تا ابد وجود داشته باشند، ممکن است فقط برای پنج سال باشد. قصد داریم دانشآموختگان بر حسب نیاز تعریف شوند.
وی تصریح کرد: تحقیقات محور اصلی دانشگاههای بزرگ کشور از جمله امیرکبیر است. دانشگاه صنعتی امیرکبیردر این زمینه عملکرد خوبی داشته است و امیدوارم در این دوره ارتقا هم پیدا کند. من معتقدم وقت و انرژی دانشکدهها و پژوهشکدههای این دانشگاه باید صرف کارهای بزرگ شود. نیازهای کشور در زمینههای مختلف مانند نیاز صنعت هوایی به هواپیمای سایز متوسط باید مورد توجه قرار گیرد. اگر برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر و چند دانشگاه دیگر در زمینه شبکه ملی اطلاعات متوقف نشده بود، امروز در جایگاه بهتری قرار داشتیم.
دکتررهایی تاکید کرد: ساخت سیکلوترون (Cyclotron) از جمله دستاوردهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در طرحهای بزرگ ملی است. جذب هیات علمی یکی از موضوعات مهم امروز دانشگاه است. تعدادی از استادان این دانشگاه در حال بازنشسته شدن هستند. ما باید از بین فارغالتحصیلانی که توان علمی بالایی دارند، جذب هیئت علمی داشته باشیم. قصد داریم بیش از ۱۰۰ نفر اعضای هیئت علمی جدید، جذب کنیم. ارتباط با دانشآموختگان، مزایای زیادی در زمینه استفاده از پشتیبانی و ارتقای سطح کیفی آنها برای دانشگاه میتواند داشته باشد. مسلم است که اتکای دانشگاه به بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی، نادرست است و باید برای درآمدزایی با مشارکتهای غیر دولتی تلاش کنیم. برخی ساختمانهای این دانشگاه مانند دانشکده نساجی با درآمدهای صنعتی ساخته شده است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیرافزود: فعالیتهای بینالمللی یکی دیگر از مواردی است که در این دوره باید مورد توجه قرار گیرد. فعالیت بینالمللی فقط به معنای پذیرش دانشجو از کشورهای عراق و افغانستان نیست. لازم است برای گسترش فعالیتهای بینالمللی هم در آموزش و هم در پژوهش برنامه داشته باشیم. استادان ما در این زمینهها پتانسیل بسیارخوبی دارند.
وی گفت: مسائل دانشجویی یکی دیگر از اولویتهاست. در دوره قبل، ۱۸ انجمن علمی در دانشگاه فعالیت میکردند که افتخارات زیادی هم برای دانشگاه به ارمغان آوردند. قصد داریم تجدید سازمان برای انجمنهای علمی داشته باشیم. ارتباط با صنعت یکی از برنامههای دانشگاه است که در این راستا، قصد داریم بازدید صنایع را برای دانشجویان تدارک ببینیم.
دکتررهایی خاطرنشان کرد: تجهیزات آزمایشگاهی یکی از دغدغههای جدی مدیران دانشگاهی است. تاکنون تلاشهای زیادی برای تجهیز آزمایشگاهها انجام شده و بودجههای خوبی از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه دریافت کردیم. تجهیزات هماکنون مستهلک شده و قابل استفاده نیستند. تقاضای عمومی در دانشگاه توجه به این موضوع است. پیشنهاد من طرح این موضوع با شخص رئیس جمهور و برنامهریزی کلان برای حل آن است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیرتصریح کرد: برنامه خوبی برای شروع سال تحصیلی تدوین شده است. قصد داریم سطح امید جوانان را ارتقا دهیم. جوانان باید امید داشته باشند که میتوانند در آینده کشور نقش داشته باشند. کرونا مشکلات زیادی برای آموزش در دانشگاهها ایجاد کرد و هماکنون تجدید سازمان در این زمینه ضروری است. تشکلهای دانشگاهی و کانونهای فرهنگی میتوانند با برنامهریزیهای فرهنگی، هنری و ورزشی نقش مهمی در این حوزه داشته باشند. لازم است با امید و حرکت جمعی به سمت آینده حرکت کنیم. دانشگاه محیط علمی است و نیازمند حرکت علمی دستهجمعی است.