به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب دولت چهاردهم، حالا نوبت به انتخاب وزیران و معرفی آنها به مجلس برای گرفتن رای اعتماد رسیده است. وزارت آموزش و پرورش در کنار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو دستگاه اجرایی مهمی هستند که در تمامی مقاطع سنی حساس از کودکی تا جوانی، از پایه و دبستان تا دانشگاه و آموزش عالی، نقش مستقیمی بر تربیت همگانی و تخصصی شهروندان دارند.
اما اینکه یک وزیر مطلوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد، چه فرصتیهایی برای غنمیت دانستن دارد و با چه چالشهایی روبرو خواهد شد، موضوعی است که برای بحث پیرامون آن گفتوگویی داشتیم با محمد قائدی، معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان.
ضرورت تحول در آموزش و پرورش
قائدی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به عنوان دستگاه پیشرفت کشور، نیازمند نگاهی تحولی و توجه به ضرورتهای خاص است عنوان کرد: تحول در آموزش و پرورش یک ضرورت است.
وی به اهمیت این تغییرات تأکید کرده و به بیانات مقام معظم رهبری (در سال ۱۴۰۲) اشاره کردند که عدم ثبات در سکانداران آموزش و پرورش مانع از ایجاد برنامه جامع و یکسان در این حوزه شده است.
چالشهای مدیریت و تصمیمگیری
قائدی با اشاره به اینکه طی یک دهه، ۵ وزیر و ۴ سرپرست در این وزارتخانه تغییر کردهاند، بیان داشت که چنین تغییراتی باعث انقطاع در یکپارچگی تصمیمات میشود.
او افزود: عملکرد دولتها در آموزش و پرورش به سرعت نمایان نمیشود و تأثیرات آن سالها بعد مشخص خواهد شد.
نیاز به برنامههای بومی
این دانشجومعلم و فعال عرصه تعلیم و تربیت بر لزوم استفاده از فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران برای تحول در آموزش و پرورش تأکید کرد. وی خاطرنشان کرد: برنامههای سایر کشورها نمیتواند پاسخگوی نیازهای ما باشد.
ویژگیهای وزیر آموزش و پرورش چیست؟
قائدی ویژگیهای وزیر آموزش و پرورش را شامل نگاه عمیق به اسناد بالادستی و توانایی مدیریت فعالیتهای روزمره با یک میلیون معلم و ۱۶ میلیون دانشآموز دانست.
او انتصاب افرادی غیر از بدنه معلمان به عنوان وزیر را مانع آشنایی کامل با چالشها و نیازهای این نهاد خواند.
عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی را چگونه ارزیابی میکنید؟
مسئله عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی از دیگر موضوعات مهم مورد اشاره آقای قائدی بود. وی به افزایش نسبت دانشآموزان مدارس غیردولتی از ۰.۶ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۶ درصد در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: «این تغییرات نشاندهنده نگاه مصرفی به آموزش و پرورش است که آسیبهایی به عموم دانشآموزان خواهد زد.»
تجربههای پیشین و چشمانداز آینده
آقای قائدی همچنین به تجربههای گذشته در عدم توجه به آمار معلمان و کاهش جذب دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد. او تأکید کرد که توجه به توسعه زیرساختها و جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان از نکات مهمی است که باید در برنامه هر وزیر مد نظر قرار گیرد.