چرا هوش مصنوعی نمیتواند ماشین شما را رانندگی کند/ این در مورد ریاضیات پایه دروغ میگوید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، من اولین بار در حدود ۱۰ سالگی رانندگی را یاد گرفتم و در ۱۶ سالگی گواهینامه رانندگی داشتم. هوش مصنوعی اکنون حدود ۷۳ سال دارد و هنوز نمیتواند رانندگی کند. چه چیزی میدهد؟
دلایل زیادی در ارتباط با گجتها وجود دارد که هوش مصنوعی قادر به رانندگی با ماشین نیست.
سنسورها در همه شرایط به اندازه کافی خوب نیستند، قدرت پردازشی مورد نیاز بیش از آن است که یک ماشین ارائه کند، زمان پردازش میتواند کندتر از مغز انسان باشد (حتی با یک ابررایانه)، هوش مصنوعی قادر به تصمیمگیری اخلاقی نیست، و غیره. موانع تکنولوژیکی زیادی وجود دارد که مانع از حرکت خودروهای هوشمند مصنوعی در جاده میشود.
اما بزرگترین مانع، سنسورها یا مسائل فنی یا حتی حقوقی یا اخلاقی نیست. ممکن است این واقعیت باشد که ما واقعاً نمیدانیم هوش مصنوعی چگونه فکر میکند.
یک مطالعه اخیر توسط Anthropic نشان داد که چت رباتهای هوش مصنوعی میتوانند توهم داشته باشند، در انجام ریاضیات اولیه خوب نیستند و اغلب در مورد استدلال خود دروغ میگویند. درست مثل انسان ها. به نظر میرسد، ما هیچ چیز زیادی در مورد نحوه عملکرد مغزها، هوش مصنوعی یا انسان، نمیدانیم.
همانند مغز انسان، تئوریهای زیادی در مورد نحوه عملکرد هوش مصنوعی وجود دارد. "ما فکر میکنیم که این کار را به خاطر آن انجام میدهد" نوعی توضیحات. مانند بسیاری از علوم، این فقط بهترین حدس است.
این را میتوان به سادگی مورد آزمایش قرار داد. من "۵۷+۹۲" را در ChatGPT وارد میکنم. با "۵۷+۹۲=۱۴۹" پاسخ داد؛ که درست است. اما وقتی از او پرسیدند "چگونه این پاسخ را دریافت کردی؟ هوش مصنوعی کتاب درسی استاندارد را به من داد "من آنها و سپس دهها را اضافه کردم و نتایج را ترکیب کردم.
در مورد آن، ChatGPT دروغ گفت.
اینگونه نیست که هوش مصنوعی به این پاسخ دست پیدا کند. هوش مصنوعی یک کامپیوتر است و مانند هر ماشینحساب پیشرفتهای، ۱ و ۰ را با هم جمع میکند و کل را نشان میدهد. اینطوری:
۱۱۱۰۰۱ (۵۷)
+
۱۰۱۱۱۰۰ (۹۲)
=
۱۰۰۱۰۱۰۱ (۱۴۹)
من این را میدانم، چون مدرک علوم کامپیوتر از سال ۱۹۹۴ دارم. فرودو، ۲۰۰۰ سال پیش آنجا بودم... زمانی که باید باینری و اسکی را یاد میگرفتیم، و زمانی که BASICA با سیستم عامل آمد. هوش مصنوعی یک کامپیوتر است و هنوز هم ریاضیات را به همین شکل انجام میدهد. من ChatGPT را در این دروغ گرفتار کردم که از آن پرسیدم واقعاً چگونه ریاضی را انجام میدهد. به من توضیح کوتاهی از اعداد به باینری تا نتیجه داد. مشابه آنچه در بالا توضیح دادم.
همه چیز از سال ۱۹۹۴ بسیار تغییر کرده است، اما به اندازهای نیست که هوش مصنوعی را با میانگین راننده انسان برابر کند. زمانی که مدرک منسوخ شده دریافت کردم، خودروها در ایالات متحده دارای دو حسگر فدرال بودند. هر دو برای انتشار بودند. بقیه سیستمهای ایمنی خودرو قبل از تصادف به چشمها و بازتابهای راننده متکی بودند.
به زمان حال، افراد در Anthropic در حال آزمایش یک مدل هوش مصنوعی به نام Claude هستند، که شبیه به آنچه بسیاری از ما احتمالاً روزانه از طریق زبان طبیعی با آن ارتباط برقرار میکنیم: ChatGPT، OpenAI و غیره.
آنها دریافتند که کلود اغلب منطقی را برای تطبیق با یک روایت از پیش ساخته به منظور دلجویی یا جلب رضایت شخصی که با او در حال تعامل است ایجاد میکند. شبیه به روشی که سیاستمداران در مورد موضوعی صحبت میکنند و به نظر میرسد که با کسی موافق هستند. اما با خزنده و نیت بد کمتر.
آن را به ماشین در جاده ترجمه کنید. در حین رانندگی، ما در هر دقیقه هزاران تصمیم میگیریم که میتواند به معنای واقعی کلمه نه تنها زندگی ما، بلکه زندگی اطرافیانمان را تحت تاثیر قرار دهد. ما از دادههای حواسپرتی رانندگی میدانیم که حتی چند لحظه بیتوجهی میتواند به نتایج وحشتناکی منجر شود. حال در نظر بگیرید که چه اتفاقی میافتد که هوش مصنوعی پاسخ بد را توجیه میکند یا نمیتواند به اندازه کافی سریع تصمیم بگیرد. هرگز به این سوال اهمیت ندهید که چه کسی در نتیجه مقصر است.
نکته این است که در حالی که فناوری اطلاعرسانی هوش مصنوعی به کار زیادی برای رسیدن به سطح یک راننده انسانی نیاز دارد، خود مدل یادگیری نیز باید به آن برسد. هوش مصنوعی اکنون در دهه ۷۰ زندگی خود است، اما فقط میتواند در همان سطح شناختی یک کودک کوچک عمل کند؛ و ما حتی مطمئن نیستیم که چگونه این کار را انجام میدهد.
وسایل نقلیه امروزی دارای دهها سنسور، صدها فوت سیمکشی، سه یا چند رایانه داخلی، اتصال بیسیم و Wi-Fi، GPS و بسیاری از ابزارهای دیگر هستند. هیچ کدام از اینها نمیتوانند ماشین را برای شما رانندگی کنند. نه، حتی مدلهایی که "T" روی آنها وجود دارد. آنها نیاز به رانندگی با انسان دارند و احتمالا برای مدتی این کار را انجام خواهند داد. اکثر وسایل نقلیه واقعاً خودمختار به دلایل قانونی و فنی در یک منطقه "دریچه" هستند.
ما انسانها یک مزیت متمایز نسبت به خلاقیتهای هوش مصنوعی خود داریم: ما با سیستمهای حسی بسیار بالایی متولد شدهایم که در قالبهای چندوجهی کار میکنند – با هزاران سال تکامل که ما را در استفاده از آنها بسیار خوب ساخته است. ما، مانند بسیاری از حیوانات، در جمعآوری ورودیهای متعدد و عکسالعمل بر این اساس برتر هستیم.
با فرارسیدن فناوری حسی، هوش مصنوعی ممکن است خود را به عنوان یک محرک برتر نشان دهد. اما نمیتوانیم این را با اطمینان بگوییم، زیرا هوش مصنوعی آنطور که ما فکر میکنیم نیست. هوش مصنوعی در شناخت و یادگیری ورودی چند حسی آنقدرها خوب نیست. این یکی از بزرگترین شاهکارهای طبیعت است، اما تا کنون، ما آن را به راحتی برای ماشینها تکرار نکردهایم. هوش مصنوعی همچنین در تصمیمگیری سریع با دادههای کمی که در دست دارد، چندان خوب ثابت نشده است. این شهودی نیست. ما اغلب به صورت شهودی تصمیم میگیریم. خیلی وقتها بدون فکر آگاهانه زیاد. این بخش بزرگی از چیزی است که ما را نه تنها به نوآوری، بلکه برای سازگاری و غلبه بر آن سوق میدهد.
با این حال، خبر خوب برای طرفداران وسایل نقلیه خودران این است که، چون ما تفکرات هوش مصنوعی را به خوبی درک نمیکنیم، میتواند کارهایی را انجام دهد که انتظارش را نداریم. این میتواند بصری شود و قادر به مدیریت چندین ورودی به طور همزمان باشد. به جرات میتوان گفت که اگر این کار را میکرد، احتمالاً این کار را در زمان بسیار کوتاه تری نسبت به ما انسانها انجام میداد.