کد خبر:۱۸۰۷۳۰
مدرس دانشگاه آزاد خرم آباد:
اساس معرفت عطار نیشابوری براساس قرآن و فهم دین بود
یک مدرس دانشگاه آزاد خرم آباد با اشاره به وجود تمایلات شیعی در آثار عطار نیشابوری گفت: اساس معرفت عطار نیشابوری بر اساس قرآن و فهم دین بوده است.
به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، فتح اللهی پنجشنبه در مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شعر و ادب خرمآباد برگزار شد، اظهار داشت: تمایلات شیعی در آثار عطار وجود دارد و این شاعر در اشعارش از تعابیر قرآنی بهره گرفته و اساس معرفت وی براساس قرآن و فهم دین بوده است.
وی با بیان اینکه عطار شاعری است که وجود پیامبر اکرم(ص) را مظهر تام و تمام حق تعالی میداند و خود را از وصف کرامات این انسان بزرگوار عاجز و ناتوان دانسته، خاطرنشان کرد: عطار در کتاب منطقالطیرش همه رذیلتهای اخلاقی را در نماد پرندگان توصیف کرده است و میتوان گفت عطار مرد مؤمن، مخلص و دینداری است که خداوند را از روی معرفت پرستش میکرده است.
این استاد دانشگاه آزاد برقراری پیوند و الفت میان فردانیت صوفیانه و تعهد اجتماعی را از ویژگیهای بارز عطار بیان کرد و ادامه داد: دیگر ویژگی عرفان عطار شخصیت دادن به زنان است و این شاعر هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست و زنهای حکایتهای وی بسیار عفیف و پاکدامن هستند و این یک امر قابل ملاحظه در عرفان عطار است.
این استاد دانشگاه در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه عطار عقل را برای شناخت و معرفت حق تعالی ضروری میدانسته است، یادآور شد: شعر عطار شعر اندیشه است و نماد انگاری مشخصه بارز عرفان عطار میباشد.
فتح اللهی گفت: عطار از انسانهای نامآور تاریخ ایران زمین به شمار میرود که شعرش در بین ارباب سلوک اهمیت خاصی پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه سخن عطار تازیانه شوق و اندیشه وی اقیانوس پر تلاطمی است که هر کس را با خود میبرد، افزود: از آثار عطار پیدا است که وی سالکی است که بر جاده طریقت بوده است.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.