هاشمیگلپایگانی آثار و تبعات علم سکولار را در علوم مهندسی این گونه بیان کرد که روح سکولار در پیکره علوم دیگر از جمله علوم مهندسی وجود دارد و دانشجویان ما در برابر این اعتقادات بیپناهند.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، هاشمیگلپایگانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در همایش رهیافتهای علوم مهندسی در قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان ارتباط علوم مهندسی در قرآن به تشریح نقش این علوم در اعتقادات جوانان پرداخت و گفت: علم غیردینی تبعاتش را مدتهاست که در فکر و ذهن جوانان گذارده است، این در حالی است که برای آسیبشناسی و مقابله با این تبعات اقدامی صورت نپذیرفته است.
وی آثار و تبعات علم سکولار را در علوم مهندسی این گونه بیان کرد که روح سکولار در پیکره علوم دیگر از جمله علوم مهندسی وجود دارد و دانشجویان ما در برابر این اعتقادات بیپناهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر افزود: علوم جدید در خدشهدار کردن و تخریب مفاهیم وحیانی نقش بسزایی داشته است و علمی که امروزه در اختیار جوانان قرار میگیرد پوششی علمی دارد و مفاهیم سکولار در دل آن وجود دارد.
هاشمیگلپایگانی نفوذ تفکرات سکولاریستی در علوم را تا آنجا دانست که گفت حتی ریاضیات هم به این تفکرات آغشته شده و ما فقط علوم سایبرنتیک و سیستمی را به دانشجو میدهیم و اینها کمکی به حرکت انسان به سمت کمال نمیکنند در حالی که علوم قرآنی دنیا را معبری میداند که انسان به سمت کمال حرکت کند.
وی با تذکر به برخی افراد که علوم جدید را مبنای تفکر در قرآن میدانند، افزود: این اشتباه است که بگوییم این علم وجود دارد و یا این مسئله علمی به اثبات رسیده است و بعد به دنبال آن در قرآن بگردیم و بعد هم به نتیجه برسیم که قرآن مفاهیم خوبی هم دارد. این کار اشتباه است و بیانصافی است که در حق علوم وحیانی از طریق دانشمندان علوم حسی رخ داده است و هرگز نباید علم را مبنای تشخیص و سنجش قرآن قرار داد.
هاشمیگلپایگانی در رد استدلالهای برخی دانشمندان سکولار عنوان کرد: علم جدید میگوید از طریق مدلسازی و تفکیک اجزا و سپس شناختن هر جز شاید بتوان به اطلاعات محدودی در مورد آن دست یافت، اما این اطلاعات به هیچ وجه کافی نیست، چون با در کنار هم گذاشتن این اجزا هرگز نمیتوان دوباره به کل رسید، ولی این شکل از تحقیق که دانشمندان غربی از زمان دکارت به آن روی آوردهاند باعث میشود تا در آخر نتیجهگیری کنند که همه چیز توسط ماشین به وجود میآید و دیگر به خدا احتیاجی نیست.
وی تاکید قرآن و تعقل را موضوعی دانست که اینها از آن غافلاند.
هاشمی با تشریح به بنبست رسیدن علوم جدید خاطر نشان کرد: اکثر علوم پس از کلی تغییر در نظریات همه چیز را به دست احتمال میسپارند و میگویند همه چیز تصادفی است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان ناتوان بودن علوم جدید و عدم رسیدن به قطعیت خاطرنشان کرد: درصد بالایی از علم امروز را احتمالات تشکیل میدهد. البته دانشمندی چون انیشتین در انتهای عمر خود به اشتباه بودن این نظریه رسید و جمله خدا تاس نمیاندازد از اوست که بیانگر همین امر است. البته این مسائل اهمیت تکنولوژی را از بین نمیبرد اما باید نگرش موجود را تغییر داد.
وی با بیان چگونگی رسیدن دانشمندان به چنین نظریاتی عنوان کرد: این اتفاقی که در مجامع علمی اتفاق میافتد ثمره وقایعی است که در زمان رنسانس به وجود آمد. در آن دوران بین عقاید مسیحیت و دانشمندانی چون بطلمیوس تقابلی به وجود آمد که باعث شد این اتفاق به نفع علم جدید تمام شد و از این دوران است که علم به این شیوه امروزی در آمد و این باعث شد تا اعتقادات ماوراییای که در مردم وجود داشت، از بین برود.
هاشمیگلپایگانی درباره سیر علم فیزیک از نیوتن به دوران فیزیک کوانتوم خاطرنشان کرد: زمانی قطعیتی برای مکان حضور الکترونها وجود داشت اما اکنون به این نتیجه رسیدهاند که همه چیز احتمالی است و البته در همه علوم این نتیجه حاصل میشود که هیچ چیز قطعیت ندارد.
وی به بیان نقش علوم مهندسی در زندگی بشر گفت: اساتید در کنار انتقال علم تکنولوژی و علوم سیستمی باید تفکرات صحیح را به گونهای به دانشجویان منتقل کنند که به اعتقادات افراد آسیبی نرسد.