دکتر محمدمهدی زاهدی در گفتوگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: وارد شدن فناوری به حوزه پژوهش باعث شد تا دانشگاهها ارتباط بیشتری با صنعت برقرار کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص سهم مقالات در رفع نیازها و خواستها گفت: خود تولید علم برای ما یک هدف است و نباید بگوییم حتماً همه تولید علم به سمتی برود که یک کاربردی داشته باشد؛ البته نمیشود در خلا نیز کار کنیم و مقالات صرفاً برای گسترش مرزهای دانش باشد.
وی اضافه کرد: باید سهمی از مقالات وارد مقوله کاربرد و رفع نیازها شود که خوشبختانه در دوره مسئولیت بنده در وزارت علوم، آیین نامه ارتقای هیئت علمی را بازنگری کردیم که پیام های خوبی نیز داشت.
زاهدی با بیان اینکه مقالات کاربردی که منجر به اختراع و اکتشاف و حتی ایجاد یک اثر بدیع هنری شود را جایگزین مقالات علمی در نظر گرفته ایم، گفت: در واقع فناوری را وارد حوزه پژوهش کردیم تا بتواند جای پژوهش را بگیرد؛ این امر موجب شد دانشگاهها ارتباط بیشتری با صنعت برقرار کنند.
کمیسیون در سنجش و پذیرش دانشجو نظر قاطع ندارد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت بررسی نظام یکسانسازی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه چیست، تصریح کرد: اظهار نظر در این خصوص زود است و کمیسیون هنوز نظر قاطع ندارد، بنابراین نمیتوان گفت، چه اتفاقی قرار است رخ دهد.
وی با بیان اینکه کارگروهی تشکیل شده تا نظام جامع سنجش و پذیرش دانشجو مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد، گفت: در این کارگروه، کارشناسان سنجش و پذیرش دانشجو، نظرات متفاوت دارند و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده اند.
زاهدی اظهار امیدواری کرد که در سال جاری قانون یکسانسازی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه تصویب شود تا داوطلبان کنکور 93 تکلیفشان مشخص گردد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه پس از انتخاب به این مسئولیت به اعضای کمیسیون پیشنهاد تشکیل کمیتههای تحول در علوم انسانی و دانشگاه اسلامی را دادم و اعضای کمیسیون در این زمینه رای دادند، گفت: کمیته آموزشی و مهارتی و کمیته تحول علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاهها نیاز کشور است.
وی در خصوص خروجی این کمیته در حال حاضر گفت: ایجاد هماهنگی بین نهادهای متولی و قانونی تحول علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاهها از جمله فعالیتهای کمیته بوده؛ همچنین راهاندازی جشنواره فارابی برای توجه به علوم انسانی از دیگر کارهای انجام شده در کمیته است.
90 درصد آموزش عالی کشور پولی است
زاهدی همچنین در خصوص رشد فزآینده دانشگاههای پولی اظهار کرد: در حال حاضر 90 درصد آموزش عالی کشور پولی است؛ پیام نور، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی-کاربردی پول میگیرند و دانشجویان در واقع شهریهبده هستند، اما اینکه اینها را جزو دانشجوی پولی محسوب می کنیم یا نه، یک مسئله دیگر است.
سند اسلامی شدن دانشگاهها تا پایان آبان نهایی خواهد شد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به آخرین وضعیت سند اسلامی شدن دانشگاهها گفت: این سند در مرحله تدوین نهایی است و در نشست سه روزه در ماه جاری، نهایی خواهد شد.
فرصت مطالعاتی باید نیازهای علمی را رفع کند
وی در خصوص فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاهها گفت: این فرصت مطالعاتی باید با شرط و شروط همراه بوده و فرصتی برای گرهگشایی مشکلات کشور باشد نه صرفاً ارتقای علمی خود استاد.
زاهدی افزود: این فرصت مطالعاتی که بنده از طرفداران آن هستم، باید لااقل یکی از نیازهای علمی کشور را برطرف کند.
بازنگری در دستورالعملهای اجرایی اردوی راهیان نور
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان بروجنی گفت: پس از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان بروجنی و مرگ 26 نفر از آنها، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلسه فوق العاده ای را با حضور وزیر آموزش و پرورش و سردار فضلی برگزار کرد.
به گفته وی در این جلسه، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش و سردار فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین و تعدادی دیگر از مسئولان حضور داشتند.
زاهدی اردوی راهیان نور را یک حرکت اصیل انقلابی و محل بیعت مجدد امت شهیدپرور و شهدا دانست و ضمن تاکید بر ادامه کار اردوی راهیان نور گفت: باید در دستورالعملهای اجرایی برای به حداقل رسیدن اینگونه حوادث بازنگری شود، بنابراین باید برای اتوبوسی که اعزام می شود شرایط خاصی در نظر گرفته و از یک مرجع رسمی تاییدیه اخذ شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین در خصوص اظهارت حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش که در پاسخ به دلیل واژگونی اتوبوس دانش آموزان و مرگ 26 نفر گفته «بروید از مسئولش بپرسید»، این گفته را تکذیب کرد.