به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مظفر صبح امروز در سومین کنگره سراسری جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهید بهشتی گل مکان در حال برگزاری است، در تبیین اخلاق سیاسی در تشکیلات با اشاره به مکاتبی مانند لیبرالیسم و کمونیسم و تغییراتی که در فلسفه سیاست به وجود آوردهاند، گفت: مولفههای این تفکرات همانند اومانیستم و لیبرالیسم است که نسبت جدیدی را بین دین، اخلاق و سیاست ایجاد کردهاند که مورد توجه نظام سلطه قرار گرفته است.
وی این نظریات و نسبتها را در سه دسته دانست و تصریح کرد: اولین نظریه تفکیک است؛ به این معنی که دین و سیاست از هم جدا هستند، نظریه دوم نیز آمیختگی و تلفیق دین و سیاست است؛ همچنین نظریه سوم، نظریه تعاملی است که در آن دین و سیاست نه از هم جدایند و نه در هم ادغام میشوند، بلکه بر یکدیگر تاثیر دارند.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپیویان انقلاب اسلامی در توضیح نظریه تفکیکی دین و سیاست بیان کرد: در این نظریه دین یک حوزه قدسی و مربوط به آسمانیان است و سیاست مربوط به زمینیان و عرفی است و اگر این دو حوزه با هم تداخل کنند هر دو دچار آسیب میشوند.
مظفر ادامه داد: در این نظریه حوزه دین فردی و حوزه سیاست مربوط به اجتماع است؛ این نظریه خطرناک را ماکیاول ترویج داد که بنیانگذار یک سیاست حیوانی و شیطانی در حوزه سیاستورزان بود.
وی با اشاره به نظریات ماکیاول گفت: از نظر ماکیاول، شهریار یک جامعه برای رسیدن به اهدافش باید از طریق قانون عمل کند، اگر مردم در مقابل قانون تمکین نکردند، از ابزار زور استفاده نماید و وقتی زور ناکارآمد شد، از راه فریب و خدعه بهره جوید.
نماینده مردم تهران این نظریات را منشا جنایتهای زیادی دانست که امروز به عنوان ابزاری در دست قدرتهای استکباری قرار دارد و در ادامه در خصوص آمیختگی دین و سیاست گفت: در این نظریه دین و سیاست از یک آبشخور سرچشمه میگیرند و همان جمله معروف شهید مدرس است که می گفت دیانت ما همان سیاست ماست و سیاست ما دیانت ما.
مظفر افزود: اگر آموزههای اعتقادی را طبقهبندی کنیم، سیاست جزو احکام عملی است که منبعث از احکام نظری دین میباشد.
وی با بیان اینکه در آموزههای اسلامی عمل و رفتار و شخصیت و گفتار باید با هم همصنف باشند، بیان داشت: در ابعاد نظری اسلام، سیاست همانند رسالت انبیا است.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معنویت گرایی در سیاست را یکی از آموزههای سیاسی اسلام دانست و تصریح کرد: میشل فوکو همین معنویتگرایی را در تحلیل انقلاب اسلامی ما ذکر کرده است، به این ترتیب تمام تجلیات ما در رفتار، گفتار و کردار باید ملهم از دین خدا و مبانی قرآنی باشد.
مظفر با بیان اینکه عملکرد انسان براساس نظریه تلفیق دین و سیاست باید مولفههایی داشته باشد، گفت: انطباق ارزشها با روشها یکی از این مولفههاست؛ اینکه هدف وسیله را توجیه میکند و برای رسیدن به اهداف حتی مقدس میتوان از هر روشی استفاده کرد، جزو روشهای مادیگرایانه است و اسلام به ما چنین اجازهای نمیدهد.
وی افزود: در آموزههای اسلامی همه چیز باید با مبانی ارزشی ما تطابق داشته باشد و چاقوی سیاست ورزی نباید گلوی حقانیت، معنویت و اخلاق را ببرد.
نماینده مردم تهران در مجلس سیاست ورزی برای رسیدن به حکومت الهی را یک ابزار دانست نه یک هدف و تصریح کرد: نباید نگاهمان به احزاب و رقابتهای انتخاباتی یک هدف شود؛ چرا که بسیاری از بداخلاقیها از همین جا نشات میگیرد.
مظفر حق مداری و حق گرایی سیاستمداران را برای رسیدن به حق دانست و تاکید کرد: فلسفه سیاست ورزی باید حقگرایی باشد، تشکیلات یکی از تجلیات سیاست ورزی است، اما این تشکیلات هدف نیست و باید مراقب باشیم.
وی با تاکید بر اینکه حق نداریم به کسی تهمت و افترا بزنیم، تصریح کرد: همه باید سخنی بگوییم که بر مدار ارزشها باشد، حق نداریم هر چه میدانیم و آنچه که نمیدانیم را بگوییم؛ این توصیههای قرآن است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه متاسفانه حق الناس را تنها در مسائل مادی میدانیم، تاکید کرد: در حق الناس حقوق معنوی نیز وجود دارد که این حقوق قابل جبران نیست؛ اگر حیثیت افراد را به خاطر مسائل رقابت انتخاباتی لگدمال کردیم، دیگر قابل جبران نخواهد بود.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه در آموزههای اسلامی معیار حق با خود حق شناخته میشود نه شخصیتها، تصریح کرد: شخصیتهای جامعه محترم هستند، اما اگر بر مبنای باطل باشند بر همان مبنا هم باید مورد قضاوت قرار بگیرند، بنابراین حق نداریم وابستگان خودمان را اگر هر کاری میکنند، در جبهه حق قرار بدهیم.
مظفر افزود: این نظریات ماکیاولی در جامعه وجود دارد؛ خیلی زود افراد را طرد میکنیم، در حالی که تشکیلات جایی است که در آن دفع حداقلی و جذب حداکثری رخ میدهد.
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: حق نداریم کسانی که میگویند ولایت فقیه، شهدا و نظام را قبول دارند، طرد کنیم.
وی انصاف در قضاوتها را بسیار مهم دانست و افزود: طبق فرمایش حضرت علی (ع)، آنچه برای خود میپسندی باید برای دیگران هم بپسندی واگر نمیپسندی بر دیگران نیز نپسند.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پایان تاکید کرد: البته منظور از این سخنان سادهانگاری نیست، بنابراین باید مراقب سیاستورزیهای مکاران و حیلههای آنها باشیم.