به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، محمد مؤذنی امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر استان فارس در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز تصریح کرد: هفته پژوهش در سال جاری با توجه به شعار محوری سال 91 مبنی بر سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» مفهوم و معنایی خاص پیدا کرده است.
وی یکی از دستاودرهای انقلاب اسلامی را رشد و توسعه علمی کشور دانست و افزود: شأن منزلت علم و دانش در فرهنگ اسلامی و درک عمیق و تیزبینانه امام(ره) نسبت به اهمیت دانش و دانشگاه ها و همچنین رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حرکت دانش بنیان در فرآیند توسعه کشور موجب شده است که مسئولان توجه ویژه ای به مقوله علم و فناوری داشته باشند.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: با نگاهی اجمالی به اسناد بالا دستی نظام مانند، سند چشم انداز توسعه در افق 1404 و یا برنامه پنجم توسعه کشور، مشاهده خواهیم کرد که به جایگاه علم و دانش در پایان برنامه ها توجه بسیار ویژه ای شده است.
مؤذنی با بیان اینکه کشور ما توانسته است رتبه اول در رشد علمی دنیا را به خود اختصاص دهد، گفت: ما در حجم تولیدات علمی در دنیا مقام 16 داریم و این افتخاری بزرگ برای کشور ماست.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی که با شیطنت دشمنان و تهدیدها و تحریم ها رو به رو هستیم، رتبه 16 را داشتن توفیق بزرگی است و از مصادیق بارز وعده الهی برای ما به شمار می رود.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: باید متوجه این باشیم که با اهداف آرمانی نظام جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری فاصله زیادی داریم؛ در حالی که باید در افق 1404 دانشمندانی در تراز جهان داشته باشیم و پیشتاز در حوزه دانش و فناوری باشیم که تنها رسیدن به این اهداف متعالی تحقیق و پژوهش است.
مؤذنی تصریح کرد: بخشی از پژوهش های که به آن نیاز داریم، پژوهش های بنیادی است که به منظور حرکت در مرزهای دانش صورت می گیرد که درحال حاضر در دانشگاه ها در حال انجام است.
وی گفت: بخشی از پژوهش ها مربوط به پژوهش های کشوری و در رابطه با حل مسائل کشور صورت می گیرد که تحت عنوان پژوهش های کاربردی در حال فعالیت است.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه پژوهش های کشوری باید مبتنی بر اصول علمی باشد، گفت: از طرفی دیگر نتایج این گونه پژوهش ها باید در سطح جامعه و میدان عمل قابل بهره برداری باشد.
مؤذنی در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت رابطه هر چه بیشتر بین صنعت و دانشگاه، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به صورت بهینه از اعتبارات پژوهشی کشور استفاده کنیم، دانشگاه باید یک طرف تولید دانش باشد و صنعت نیز طرف دیگر پژوهش ها در میدان عمل باشد.