به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از قم، آیت الله میرباقری شب گذشته در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی با اشاره به فضیلت هایی که با رفتن به زیارت امام به دست می آید، تصریح کرد: در فضیلت زیارت، امر حج بسیار مورد مقایسه قرار گرفته است، البته باید توجه داشت همانطور که نماز مرتبه دارد و نماز برخی معراج و گروه دیگر خیر، در زیارت هم برخی تمام فضیلت ها را بدست می آورند و بعضی قسمتی را نصیب خود می گردانند.
وی با تاکید بر اینکه خداوند انسان را بسیار از شرک بر حذر داشته است، افزود: در قرآن انسان به فرار الی الله دعوت شده است که علامه طباطبائی نیز به آن اشاره کرده و تفسیر آن را به حج نسبت داده است، طبق روایات انسان باید برای رفتن به حج خود را در سفر آخرت فرض کند.
رئیس فرهنگستان اندیشه علوم اسلامی با برشمردن مرگ به عنوان جدا کننده انسان از تمام دلبستگی هایی که در دنیا دارد، بیان داشت: اگر اله انسان فقط خدا باشد با مرگش چیزی را از دست نمی دهد؛ اما اگر انسان دلبسته به مال و فرزند باشد با مرگ خود از آن ها جدا می شود، در حالی که هیچ کدام برای او سودمند نیست، خاصیت سختی جان کندن موحد شدن است و انسان می فهمد که هیچ کس جز خدا را نباید تکیه گاه خود قرار دهد.
میرباقری با بیان اینکه همه ناامنی های ما در سفر آخرت از جانب شرک است، گفت: در حج باید تمرین کرد که از هر کس غیر خدا دل کند و فقط به او توجه داشت و تکیه کرد.
وی زیارت را بدون تردید سفر الی الله دانست و افزود: آداب زیارت انسان را ابتدا به توحید می خواند، در سفر الی الله از مسیر ولایت باید رد شد، برای همین است که در زیارت مقصد خداست.
این استاد حوزه علمیه با خاطرنشان کردن اینکه هدف اصلی زیارت ائمه خداست، بیان داشت: ائمه هم باب توحید هستند و هم صراط توحید و اینگونه نیست که با رسیدن به درب از ائمه بی نیاز شویم؛ بلکه مسیر بعد از در هم امامان هستند.
میرباقری با برشمردن انواع شرک که انسان را از خدا دور می کند، تصریح کرد: اگر پای خود را روی زمین بگذاریم و تکیه را روی آن قرار دهیم غباری از شرک بر دل ما نشسته است، تکیه بر صندلی با تصور تکیه گاه بودن خود آن غبار شرک است.
وی با بیان اینکه کسی که پا در وادی الهی می گذارد مقصدش خداست و مقصد غیر این برایش بی معنی است، تاکید کرد: زیارت برای رسیدن به خداست و آداب زیارت هم در باطن خود مراحلی است برای این مقصد.
رئیس فرهنگستان اندیشه با توضیح اینکه چگونه مکه و زمزم بدلیل تجلی پیامبر اکرم(ص) باید مورد احترام واقع شوند، خاطر نشان کرد: حرم هم احترامش به امام است و ملائکه از مقام عالی خود به اینجا می آیند تا از این نقطه به زیارت خدا نائل شوند.
میرباقری فرق حج و زیارت را در مستقیم و غیر مستقیم بودن رسیدن به خدا دانست و تصریح کرد: در زیارت انسان مستقیما به دیدار امام می رود و با او ارتباط برقرار می کند و اینجاست که در حدیث آمده هر کس امام حسین(ع) را ببیند گویی خدا را بی واسطه دیده است.
وی با بیان اینکه حج، نماز، روزه و سایر اعمال اگر با ولایت باشد انسان را به قرب می رساند، خاطرنشان کرد: این ها فی نفسه بی ارزش است، البته این بدین معنی نیست که نباید باشد؛ بلکه منظور این است که این اعمال در مسیر ولایت معنی می یابد.