حجت الاسلام خدایی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در خرم آباد، با برشمردن موانع پیش روی سیاستگذاری فرهنگی در وزارت علوم تصریح کرد: در سال های اخیر اقدامات شبانه روزی خوبی برای قوام بخشیدن به فرهنگ در حوزه فرهنگی وزارت علوم شکل گرفته است؛ اما با این وجود خلاء مهندسی فرهنگی در سیاست گذاری ها احساس می شود به عنوان نمونه یکی از کارهایی که در بحث کرسی ها باید صورت گیرد، این است که برای کرسی ها دنبال ساز و کاری باشیم که وقتی اندیشه آزاد و درست و مدقنی ارائه می شود ساز و کار عملیاتی شدن آن را در کشور ببینیم که ظاهرا در کشور ما در این ساز و کار خلاء داریم به فرض مثال اگر در حوزه اقتصاد و یا سبک زندگی کرسی برگزار کردیم و نظراتی هم ارائه شد به تعبیر علما «که چه»؟ آیا ساز و کاری داریم که این انتقادات و پیشنهاداتی را که در کرسی ها ارائه می شوند را به بدنه اجرایی کشور و دولت منتقل کند که دولت بیاید اینها را اجرا کند و جنبه عملیاتی به خود بگیرند؛ ظاهرا این را خلاء داریم.
وی افزود: در یک دید کلی و کلان باید فرهنگ را در قالب یک مهندسی اجتماعی ببینیم به این معنی که اگر فرهنگمان را به یک شاکله سه بخشی تقسیم کنیم، این شاکله ها شامل اندیشه های فرهنگی، اخلاق فرهنگی و رفتار فرهنگی می شوند که این سه بخش باید به گونه ای تنظیم شوند که از یک برنامه نرم افزاری متمرکز و دارای اطلاعات جامع نشات بگیرد و طی یک سیر ابتدا پردازش اطلاعات و بعد از پردازش اطلاعات به سمت برنامه ریزی و بعد از برنامه ریزی اجرا و بعد از اجرا کنترل را در بر بگیرد و اگر چنین سیری را در مسائل فرهنگی نداشته باشیم، قهرا مهندسی فرهنگی ما با مشکل مواجه خواهد شد؛ پس اول باید اطلاعات لازم را داشته باشیم که متاسفانه برخی ازمتولیان صدور بخشنامه های فرهنگی در کشور اطلاعات لازم و متمرکز را در مورد بخشنامه صادر شده ندارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: به فرض مثال اگر می خواهیم یک برنامه فرهنگی در خصوص اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم باید ببینیم چقدر فکر اقتصاد اسلامی ذخیره شده داریم که از آنها استفاده نشده است، اطلاعات و پژوهش های ما کجاست این است که به نظر می آید که اول باید اطلاعات فرهنگی دقیقی داشته باشیم و بر اساس آن اطلاعات برنامه ریزی، اجرا و سعی کنیم بعد از اجرا کنترل کنیم که متاسفانه یک ضعفی که در سیر فرهنگی در جامعه ما وجود دارد همین است که بعضا به اطلاعات آماری که صرفا جنبه آماری و دهن پر کن دارد، اکتفا می شود و از آن طرف خروجی دستورالعمل فرهنگی دیده نمی شود.
خدایی ادامه داد: در حوزه دانشگاه خوشبختانه با تمرکزی که معاونت فرهنگی وزارت علوم در زمینه برنامه ریزی فرهنگی پیدا کرده است در سالهای اخیر وضعیت خیلی بهتر شده است؛ به این معنا که احساس می شود که اولا اطلاعات فرهنگی در وزارت علوم در حال منسجم شدن است و از طرف دیگر برنامه ریزی فرهنگی در وزارت علوم بر اساس اطلاعات فرهنگی شکل می گیرد که این خود شاخصه بسیار مهمی است و بر این اساس است که الان دو سال است که دانشگاه ها دارای کارنامه فرهنگی هستند که این کارنامه فرهنگی با تلاش هایی در اداره کل ارزیابی وزارت معاونت فرهنگی وزارت علوم با اشراف خواجه سروی صورت می گیرد که این علامت و نشانه را می دهد، در وزارت علوم چیزی بنام کنترل وجود دارد و می توان روی آن حساب باز کرد.
وی در ادامه با تشریح دستاوردهای ایجاد معاونت فرهنگی و اجتماعی و تشکیل کارنامه فرهنگی دانشگاه ها تصریح کرد: در سال تحصیلی 90-89 که بنده مسئول نبوده ام، متاسفانه در این زمان یا اقدام فرهنگی نبوده است و یا اگر بوده به موقع منعکس نشده است که وضعیت کارنامه فرهنگی دانشگاه لرستان در این مقطع ضعیف اعلام شده است؛ به گونه ای که رتبه دانشگاه لرستان در منطقه 2دانشگاه های کشور بین حدود 20 دانشگاه رتبه 16 بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: در کارنامه فرهنگی سال 90 -89، امتیاز دانشگاه لرستان 41.40 بوده است؛ در حالی که در کارنامه جدید نمره ما 70.8 اعلام شده است که درصد بسیار خوبی افزایش داشته ایم.
خدایی افزود: در کارنامه فرهنگی سال تحصیلی 91-90 در بین معاونت های فرهنگی و اجتماعی گروه به رتبه چهارم ارتقا پیدا کرده ایم؛ در حالی که در کارنامه قبلی وضعیت فرهنگی دانشگاه لرستان ضعیف و زرد و غیرقابل قبول اعلام شده؛ اما در کارنامه فرهنگی جدید خیلی خوب ارزیابی شده است.
خدایی افزود: درصد جذب اعتبار در کارنامه اخیر 246.2 بوده است که یک حجم سه برابری نسبت به کارنامه قبلی را نشان می دهد؛ به نحوی که جذب اعتبارات مان در سال تحصیلی 90-89 زیر 100 میلیون تومان بوده است؛ اما در کارنامه فرهنگی اخیرا حدود 400 میلیون تومان بوده که به طور کامل جذب و صرف برنامه ها شده است.
وی گفت: در ترکیب بندی فعالیت های فرهنگی به تفکیک زمینه فعالیت ها طبق کارنامه فرهنگی سال تحصیلی 91-90 سهم معاونت فرهنگی و اجتماعی59.69 درصدبوده، سهم فعالیت های آموزشی 13.78 درصد، دینی و مذهبی 16.73 درصد، سیاسی5.12 درصد و علمی دانشجویی 7.68 درصد بوده است که در کارنامه فرهنگی سال 90-89 درترکیب بندی فعالیت های فرهنگی به تفکیک زمینه فعالیت ها سهم فعالیت های علمی دانشجویی 22 درصد، سیاسی چهار درصد، مذهبی 26 درصد، هنری 12 درصد و فرهنگی و اجتماعی 36 درصد بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان تصریح کرد: نگاه خودم به عنوان کسی که سالها در دانشگاه هستم و با فضای دانشگاهی آشنایی دارم، این است که اتفاقی که به عنوان تفکیک معاونت دانشجویی از فرهنگی افتاد، اتفاق میمون و مبارکی بود و حداقل سه دلیل می توانیم ارائه کنیم که این اتفاق باید می افتاد و یک دلیل مان این است که اصولا فعالیت های دانشجویی به معنای فعالیت های صنفی مانند بحث خوابگاه، غذا و سرویس ایاب و ذهاب هیچ گونه تناسب و تجانسی با کار فرهنگی نداشته است، دوم اینکه بعضی از آقایونی که در معاونت دانشجویی و فرهنگی به کار گرفته شده بودند، توانمندی خوبی در زمینه دانشجویی داشتند؛ اما در زمینه فرهنگی اشراف و تخصص نداشتند که این تفکیک نکته جالبش این بود که کار را تخصصی کرد و کسی که در حوزه دانشجویی تخصص داشت در این حوزه گماشته شد و کسی که در حوزه فرهنگی متخصص و توانمند بود در این حوزه به کار گرفته شد؛ البته منکر نمی شوم که در بعضی از دانشگاه ها این اتفاق نیفتاده باشد و دلیل سوم که از دو دلیل دیگر اهمیت دارد، بودجه ای بود که به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کرد و بالاخره توانستیم سهم فرهنگ را از سهم فعالیت های صنفی دانشگاه جدا کنیم که متاسفانه در سابق اعتبارات گاهی به نفع فرهنگ و گاهی به نفع دانشجویی صنفی ضایع می شد؛ در حالی که با این تفکیک که اتفاق افتاد، بودجه هم سمت گیری درستی گرفت.
خدایی در خصوص بخشنامه جدید وزارت علوم مبنی بر ایجاد مدیریت اجتماعی در حوزه معاونت فرهنگی خاطرنشان کرد: اصولا معاونت فرهنگی و اجتماعی دارای دو مولفه فرهنگی و مولفه اجتماعی است؛ با این وجود برخی از امور و وظایف هست که جز با تفکیک کردن حوزه اجتماعی از حوزه فرهنگ امکان پذیری نمی شوند یا به دشواری امکان پذیر هستند؛ مثلا اگر حوزه مشاوره را در حوزه اجتماعی نبینیم با مشکل مواجه می شویم و اگر پژوهش اجتماعی را در حوزه مدیریت اجتماعی در نظر نگیریم و آنالیز نکنیم در حوزه فرهنگی با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی گفت: همچنین مسائلی مانند تربیت بدنی که صبغه اجتماعی دارند را باید در حوزه فعالیت های مدیریت اجتماعی بگنجانیم و بر این اساس معتقدم که حوزه معاونت فرهنگی زمانی قوام می گیرد که دو مدیریت فرهنگی و اجتماعی به طور منفک و مجزای از هم بتوانند به وظایف خود عمل کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: بنا شده است که چارتی برای ایجاد مدیریت اجتماعی در معاونت فرهنگی اجتماعی از طرف وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ شود که منتظر ابلاغ این چارت هستیم.