به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، کدخدایی امروز در مجتمع فرهنگی 13آبان به نقش قانون اساسی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: قانون اساسی برای احراز پست ریاست جمهوری شرایط سنگینی است و انتخابات ریاست جمهوری تنها موردی در قانون اساسی است که در آن از موانع صحبت نشده است و این کار هم به این دلیل بوده که بنابر نظر قانونگذار رجال سایسی مذهبی باید برای شرکت در انتخابات ثبت نام کنند.
کدخدایی به مفهوم رجال مذهبی و سیاسی اشاره کرد و گفت: آییننامه تصویری شورای نگهبان رجال مذهبی و سیاسی را کسانی میداند که در این عرصه در بین مردم به (ع) نوان شخصیت مذهبی سیاسی شناخته شده و به نوعی صاحبنظر در این امر باشند بنابراین بسیاری از کسانی که در عرصه انتخابات ثبتنام کردند چون فاقد شرایط اولیه هستند رد صلاحیت خواهند شد.
وی ادامه داد: البته شورای نگهبان به حسب قانون نمی تواند افراد را از حضور در انتخابات منع کند اما خیلی از این افراد از نظر شورای نگهبان معادل رجل سیاسی و مذهبی نیستند.
کدخدایی در ادمه به بحثهای مطرح شده در زمینه برنامه داشتن کاندیداها اشاره کرد و گفت: یکی از بحثهای ما در شورای نگهبان برای احزار شرط مدیریت برنامه داشتن کاندیداها نسبت به وضعیت فعلی کشور است متأسفانه در چند دوره است که به دلیل روش خطایی که یکی از کاندیداها در دوره های قبلی پیش گرفت و در دوره قبل مطرح کرد و همه به تأسی از او پرداختند.
وی ادامه داد: در سخنرانیها و شعارهای انتخاباتیشان رقم ها را برای پرداخت به مردم تعیین میکنند این حاکی از برنامه نیست بلکه ناشی از بی برنامگی است زیرا ما باید ببینم چه برنامهای را برای تولید، صنعت و موارد دیگر در کشور در سطح کلان داریم و اگر بتوانیم رشد صنعت و تولید را داشته باشم و اشتغال را افزایش دهیم دیگر نیاز نیست به دادن پول به افراد جامعه نداریم.
وی در خصوص شعار برخی از کاندیداها در باره مذاکره با امریکا هم گفت: این سیاست توسط مقام معظم رهبری در نظام تعیین میشود و کاندیداها نمیتوانند از آن بهعنوان شعار انتخاباتی استفاده کنند.
کدخدایی عنوان کرد: تمام این موارد از سیاستها کلان نظام جمهوری اسلامی است و بهعنوان برنامه ریز کاندیداها معرفی نمیشود.
وی به هزینههای انجام شده توسط کاندیداهای احتمالی از همین حالا برای پیروزی در انتخابات خبر داد و گفت: این موارد همه از نظر ما تخلف است زیرا زمان تبلیغات انتخابات بعد از اعلام اسامی ثبتکننده واجد شرایط توسط شورای نگهبان و وزارت کشور میباشد که یک محدوده زمانی بیست و چند روزه تا برگزاری انتخابات است.
وی ادامه داد: در مواقعی ممکن است قانون ساکت باشد و یا راهکار قانونی برای برخورد با این احزاب نداشته باشد در این موقع مردم باید با ارزیابی خود و انتخاب اصلح بهترین برخورد را با کاندیدای متخلف داشته باشند.
کدخدایی تأکید کرد: باید دقت کنیم رای ما در انتخابات پیش رو به نحوی نباشد که کسانی به روی کار بیایند که مسیر جمهوری اسلامی را عوض کنند زیرا مسیر قانون اساسی در جمهوری اسلامی مشخص شده و رهبری سیاستهای کلان نظام را تعیین میکنندو حرکت ما باید در مسیر قانون انقلاب باشد.
وی تمکین به قانون و پیروی از رهبری را مطالبات مردم در این دوره از انتخابات دانست.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تمکین به قانون این است که هر کسی که وارد صحنه انتخابات کشور میشود باید نتایج آن را پذیرفته و از قانون پیروی کند و باید قبول کند که در جایی دارای رای بوده و در جای دیگر رای ندارد.
وی تأکید کرد: کاندیداها نمیتوانند در جایی که نیاز به تأیید شورای نگهبان دارند بگویند این شورا مورد نظر من است و در جای دیگر که نتایج بررسی آرا را شورای نگهبان و وزارت کشور اعلام میکنند از عدم مقبولیت این آرا و انتخابات در نزد خود سخن بگویند.
وی به حوادث88 اشاره کرد و گفت: در این دوره این اتفاقات افتاد و مسببین ماجرا بعد از اینکه نتیجه انتخابات اعلام شد گفتند که انتخابات و شورای نگهبان را قبول ندارند در حالی که همین شورای نگهبان صلاحیت این افراد را تأیید کرده بود و تمکین از قانون به معنای احترام به آن است.
کدخدایی در ادامه در پاسخ بهسوالی در باره حضور احتمالی کاندیداهای خاص از سوی اصلاحطلبان نیز گفت: هنوز کسی از این دو نفر ثبتنام نکرده و نتیجهای هم تا به این لحظه ارائه نشده است و شما علم غیب ندارید که شورای نگهبان در این خصوص چه خواهد گفت.
وی درباره انطباق قوانین جمهوری اسلامی با قوانین اسلام نیز گفت: ما معتقدیم که مبنای قانون اساسی ما تطابق کامل قوانین با اسلام است اما در زمینه اجرای قوانین این موضوع به خود افراد برمیگردد.
کدخدایی در مورد اسلامی کردن قوانین هم گفت: قانون اساسی تکلیف را روشن کرده و اینکه تمام قوانین باید براساس قواعد اسلامی باشد و مرجع آن نیز فقهای شورای نگهبان هستند بنابراین اگر قانون به شورای فقهای نگهبان ارجاع شود ولو اگر آن قانون قانون قدیمی باشد و آنان خلاف شرع بودنش را تشخیص بدهند ما آن را به روزنامه رسمی ارجاع میکنیم و آن قانون دیگر لازم الاجرا نخواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور بسیجیان در مورد حوزههای انتخابیه انتخابات ریاست جمهوری گفت: اعضای بسیج چون در تمام زمینهها حضور دارند و باید در تمام صحنهها حضور داشته باشند قطعا میتوانند در این زمینه نیز فعال باشند و بسیجی بودن بهعنوان یک شغل نیست بلکه بهعنوان یک وظیفه الهی که همه ما در قبال مسئول هستیم.
وی افزود: اما اینکه چارچوب نظامی و انتظامی برخی از ردههای که در واقع در آن افراد بهعنوان بسیجی فعال هستند و ارتباط مستقیم و مسئولیت اداره مستقیمی داشته باشند آنجا نمیتوانند در بخشهای نظارتی حضور داشته باشند و بسیج میتواند در حوزههای مختلفی حضور داشته همه ما یک شهروند هستیم و جاهای که حضور بسیجیان در آن ممنوعیت دارد را دوستانمان در بسیج اعلام خواهند کرد.
وی در خصوص معیارهای شورای نگهبان در جذب ناظران انتخاباتی نیز گفت: اعتقاد به چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران و رعایت اصل بیطرفی از معیارهای ما در جذب ناظران است و ناظران نباید در نفی و یا تأیید کاندیدای خاص فعالیت داشته باشند زیرا این در اصل بیطرفی منافات دارد.
سخنگوی شورای نگهبان در مورد انتخابات 88 نیز گفت: شورای نگهبان بررسی دقیقی داشت واگر در برگزاری انتخابات کوچکترین مشکلی پیش میآمد حتما اعلام می کرد و در همان زمان با مصاحبهای با شبکه الجزیره انگلیسی زبان اعلام کردم که اگر شورای نگهبان به این موضوع میرسید که یکی از نامزدها رای بیشتری آورده و ادعاهای گفته شده در آن زمان تأیید میشد قطعا اعلام میکرد وبا جرات هم میگفت اما خب این مسئله این گونه نبود.
کدخدایی در خصوص مشورت با رهبری برای تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی هم گفت: مقام معظم رهبری طبق قانون اساسی هرگونه نظری داشته باشند میتوانند اعلام کنند اما شورای نگهبان در مرحله اول مستقلا تصمیمگیری خواهد کرد.
وی در خصوص کارکنان بسیج در انتخابات نیز گفت: قانون حضور نظامیان را در عرصه انتخابات منع کرده است بنابراین اگر اطلاق نظامی شود نمیتوانند ورود پیدا کنند اما اگر اطلاع نظامی وجود نداشته باشد مشکلی نیست.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت ساکتین فتنه نیز گفت: بحث ما در شورای نگهبان شرایطی است که در اصل 115 آمده است و ما این شرایط را با افراد تطبیق میدهیم اگر کسانی باشند که تخلفاتی داشته باشند قطعا در بحث اعتقاد و ایمان به نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند و ما نمیتوانیم تقسیمبندی سیاسی را ملاک کار خود قرار دهیم و معیار ما قانون اساسی و رفتار افراد بر اساس این معیار است.
کدخدایی ادامه داد: رهبری در محافل مختلفی عنوان کردند که هیچ گونه دید نفیا و اثباتا نسبت به افرادی که خدمت ایشان رسیده و اعلام حضور در صحنه انتخابات میکنند ندارند و همین کار را تا به امروز انجام دادهاند و کسانی که در این چند روز به خدمت ایشان رسیدهاند مکررا این پاسخ را از ایشان شنیدهاند که من نه مخالفتی دارم و نه موافقتی و هرآنچه که تکلیف است عمل کنید و این بهترین روش برای انتخابات آینده است که رهبری نیز آن را به درستی رهبری مینمایند.
وی در پایان در باره اصلاح قانون انتخابات نیز تأکید کرد: از سال 84 که سخنگوی شورای نگهبان هستم مکررا این بند مطرح شده و به دوستانمان نیز در مجلس و دولت اعلام شده است زیرا اصلاح این قضیه باید از سوی این دو نهاد پیگری شود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قانون انتخابات باید تغییر کند تا نظام انتخابات ما هم باید اصلاح شود و بعضا در مواردی اقدامات اولیه صورت گرفته حتی در مرحله پیش نویس به مرحله نهایی نرسیده است زیرا خیلیها با همین قواعد قدیمی بهتر میتوانند در انتخابات حضور داشته باشند و منافع برخی از افراد با اصلاح قانون انتخابات به خطر میافتد به همین دلیل هیچ گاه این موارد اصلاح نشده است.
وی ادامه داد: البته مقام معظم رهبری در سال قبل که اعضای جدید را منصوب کردند سیاستهای کلان نظام را نیز تشریح کرده و دستور بررسی آن بر شورا صادر کردند که یکی از آنها سیاست های کلان انتخابات است که انشاءالله اگر مجلس زودتر بررسی این قضیه را به اتمام برساندن براساس این سیاستهای کلان مجبور میشود که قانون جدید را وضع کند و امیدوارم برای ادوار جدید با قانون جدید انتخابات را پیگیری کنیم.