به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، عضو شورای انقلاب فرهنگی عصر امروز در جمع اعضای شورای جدید و قدیم شهر مشهد در همایش«شاخصهای شهرسازی اسلامی» در تالار نور مشهد گفت: مشکل ما این است که برنامه ریزی اسلامی برای شهر اسلامی را از برنامه ریزی برای تفریح و شادی مردم جدا میکنیم.
وی بیان داشت: هرچند با نگاه خاص و اخص اسلامی مربوط به یک شهر مذهبی بخواهیم جلو برویم اما الگوی تفریح سالم و یا فقط شهر مذهبی یک الگوی سکولار است تعارض این دو در این است که به کدام بعد آن بیشتر بپردازیم.
وی با تعریف سکولار شهری که در بسیاری از جوامع وجود دارد گفت: در سکولار شهری مردم نیازهای متعدد و متکثری دارند نیاز به تفریح، بازار، بهداشت و نیازهای این چنینی که تمام اینها نیازهای سکولار است اما میشود به این نیازها در کنار عقاید مذهبی پرداخت.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: کسانی که فکر میکنند برنامه ریزی صحیح در اداره امور شهری تنها به این است که به امور مذهبی بپردازند و از طرفی افرادی که فکر میکنند تنها باید به نیاازهای فردی افراد پرداخت گرفتار سکولار گشتهاند.
وی با اشاره به تبلیغات بسیار زیاد در جوامع مدرن و اسلامی گفت: تبلیغات معمولا تشبیه به مفت خوری است در حالی که تبلیغات میتواند دعوت به ارزشهای یک حکومت اسلامی باشد در روایات ما بسیار دیده میشود که مفاهیم اسلامی را در تبلیغات به راحتی میتوان گنجاند.
رحیمپور ازغدی به المان میدان فلسطین مشهد اشاره و بیان داشت: به زیبایی در این المان ساخته شده از سوی شهرداری میبینیم که یک روایت اسلامی را به تصویر کشیدهاند این نوعی مدیریت شهری است که فرهنگ اسلامی در آن وجود دارد.
وی با انتقاد به اینکه مدیریت شهری در شهر امام رضا(ع) تنها مختص به زیارت امام رضا(ع) کردهاند پرداخت و خاطرنشان کرد: اینکه شهر مشهد را تنها در زیارت امام رضا(ع) خلاصه کنیم و به بازار و تجارت و رفتار مردم این شهر نپردازیم کار بسیار غلطی است از طرفی اینکه عدهای فکر کنند با ساخت هتلهای متعدد در اطراف این شهر میتوان آن را اسلامی کرد و بحث زیارت را کم رنگ کنند بسیار اشتباه است.
وی در مثالی خطاب به مردم گفت: اگر خود امام رضا(ع) اکنون اینجا بودند میگفتند عدالت، معنویت و عقلانیت در کنار گسترش توحید عملی میتواند یک شهر اسلامی را به وجود آورد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی به وضعیت بازارهای شهر مشهد اشاره کرد و با نقد به فروشندگان این بازارها بیان داشت: زیارت حضرت امام رضا(ع) در یک شهر اسلامی زمانی شکل میگیرد که ملاکهای این شهر مانند ملاکهای کلیسا و واتیکان نباشد در واتیکان ظاهر شهر مذهبی است اما انواع فسق و فجور از طرف کشیشان انجام میشود در بازارهای شهر امام رضا(ع) نیز بسیاری از فروشندگان با دروغ و کلک سعی در سودطلبی دارند آیا این شهر شهر اسلامی است.
رحیمپور ازغدی روابط انسانی در یک شهر را عامل تبدیل شدن آن شهر به شهر اسلامی دانست و بیان داشت: اگر روابط انسانی در یک شهر درست شد و موجر از مستاجر، زن از شوهر و مدیر نسبت به زیر دست اصالت و حقوق را رعایت کرد آن شهر، شهر اسلامی خواهد بود.
وی افزود: شهری از لحاظ امکانات مادی در حد پایین اما از لحاظ امکانات انسانی در جایگاه بالا شهری اسلامی است.
عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه با نقد از برچسبهای مذهبی که مردم به روی یکدیگر میگذارند پرداخت و ابراز داشت: اینکه آنجا که از شخصی در مورد شخصی سوال میشود که آیا او اسلامی است یا خیر ریش دارد یا ندارد، حرم میرود یا نمیرود، در عاشورا تاسوعا لباس سیاه پوشیده یا نه و این ملاکها را جهت اسلامی بودن افراد شاخص میدانند این نشان از غفلت مردم ماست چون در هیچ یک از روایات ما اینها خصوصیات افراد مومن نیست.
وی ادامه داد: مدیریت مذهبی، شهر مذهبی، خانه مذهبی و یا داشتن لباس و ریش به ظاهر مذهبی مسئله یک شهر اسلامی را حل نمیکند.
رحیمپور ازغدی بیان داشت: آنچه در ارزشهای اسلامی به آن اشاره شده است داشتن آرامش و دوری از استرس است. علامت یک فرد مومن یک خانواده و جامعه مومن نبودن استرس و اضطراب در آن جامعه است نه شاخصهایی که برخی مدام آن را گوشزد میکنند.
وی گفت: هر آنچه که به نحوی کمک کند در جامعه اسلامی به آرامش دست یابیم این اسلام است و در صورت نهادینه کردن آن در جامعه یک شهر اسلامی خواهد بود البته منظور من شادی اسلامی است نه شادی خریت، همچنین باید از شادی غفلت دوری کرد.
شورای شهر دقت کند زندگیها را از هم نپاشد
عضو شورای انقلاب فرهنگی در همایش در خصوص داشتن شهر اسلامی گفت: نبود تعهد، عقلانیت و مهارت در افراد مسئول موجب میشود که ناخواسته زندگی مردم شهر و جامعه خود را نابود کنند.
رحیم پور ازغدی در خصوص ملاکهای شهر اسلامی بیان داشت: هر چه خانوادههای شهر ما دارای آرامش بیشتری باشند از ایمان بیشتری برخورداند.
وی ادامه داد: در روایات ما نگاه کردن به آب و سبزه آرامش بخش است، شنیدن صدای آب نیز به انسان آرامش میدهد، اما برخی شادی را در جنجال و باخریت اشتباه میگیرند.
رحیم پور ازغدی به غمهای احمقانه نیز اشاره کرد و بیان داشت: در کنار شادیهای احمقانه غمهای احمقانه ناشی از حرص، حسد و کینه، خود خواهی و خود محوری وجود دارد که در اسلام دارای جایگاهی نیستند.
وی به داشتن سیاحت و زیارت اسلامی و غیر اسلامی اشاره کرد و افزود: پیامبران ما با شرک و نفاق درگیر بودند اما یک جنگ و نبرد با ملحدین اصلا نداشتند و این نشان میدهد که شرک موجب اشتباه انسان میشود.
عضو شورای انقلاب فرهنگی به بیانات قرآن در خصوص زندگی اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: قرآن میفرماید بسیاری از مسلمانان در زندگی مشرک هستند و برای خداوند شریک قرار دادهاند.
وی بیان داشت: اسلام انسان را به شادی اسلامی و غم اسلامی دعوت میکند، شخصی که در پاسخ به این سئوال که آیا به فکر یتیمها هستید، میگوید اعصاب ما را به هم نریز باید بداند مسلمان نیست.
رحیم پور ازغدی تمام مشکلات امروزه مردم را ناشی از بیتوجهی مسئولان بیتعهد و کم توجهی خود مردم دانست و بیان داشت: مدیریت شهری نمیتواند بگوید من به میزان طلاق و ازدواج کار ندارم،نمیشود تمام توجه ما در شهر زیارتی بر زیارت منوط شود و بقیه شهر را نادیده بگیریم.
این کارشناس مسائل اسلامی در ادامه به تصورات اشتباه مردم از اعمالشان پرداخت و ابراز داشت: برخی در دنیا قدمی برای رضای خدا بر نمیدارند و هیچ زحمتی به خود نمیدهند اما در زمان مرگ قبری در حرم امام رضا(ع) به قیمت بالا میخرند و فکر میکنند امامان ما نیز اهل پارتی بازی هستند.
وی ادامه داد: این یک نگاه مادی است به مسائل و آن فرد پس از قرار گرفتن در قبر به همان جایی انتقال داده میشود که در دنیا آن جایگاه را برای خود ساخته است.
رحیم پورازغدی به فرموده پیامبر(ص) در خصوص صفات مسلمانان اشاره کرد و با ابراز تاسف از دور شدن مردم از این شاخصها بیان داشت: پیامبر فرمودند« مسلمان روز را به شب نمیرساند مگر با دادن صدقه»، این خود دارای چه ابعاد بزرگی است، حال صدقه میتواند برداشتن خار از سر راه مردم باشد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه به بیان ابعاد بار سنگینی که بر دوش مسئولان قرار دارد پرداخت و آنها را در بسیاری از گرفتاریهای پیش آمده برای مردم شریک دانست و افزود: مسئولی که قانون را به گونهای میریزد که دست جوانان و مردم را برای تجارت میبندد و آنها را مجبور به روی آوردن به خلاف میکند، این مسئول در گناه آن فرد شریک است.
وی مدیریت شهری را ایدئولوژیک دانست و ابراز کرد: مدیریت شهری یک مدیریت ایدئولوژیک است که به آن توجهی نداریم، مردم و مسئولان ما باید بدانند هر ساختمانی مسکن نیست، مسکن محل سکون و آرامش است، و این در یک شهر اسلامی باید اولویت باشد.