جلیل معماریانی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، با بیان این که سبک زندگی مبنایی دارد که از تعریف انسان شروع میشود، گفت: یک نگاه به انسان این است که بگوییم به دنیا آمده است تا نهایت 70 سال زندگی کند و با مرگش پرونده ی او بسته میشود.
وی ادامه داد: برای این مدت محدود انسان طراحیهایی می کند که محوریتش رفاه و خوشیهاست که هیجان، احساس و عواطف هم بخشی از این طراحی میشود.
سبک زندگی غربی، پنج روز کار شدید و دو روز تخلیه هیجانی
این کارشناس تربیتی در خصوص سبک زندگی که این نوع نگاه رقم میزند، بیان داشت: این مبنا بر روابط فردی، اجتماعی و خانوادگی تاثیر گذار است به طور نمونه در کشورهای غربی مردم پنج روز هفته به شدت کارمی کنند و دو روز دیگر هم هیجاناتشان را به هر شکلی اما سریع خالی میکنند.
معماریانی با بیان این که این مدل هیجانی در تقابل با تفکر است، تصریح کرد: در این مدل هیجان محور، معماری، تغذیه، پوشش و محاوره ها با هیجانات هماهنگ میشوند؛ آشپزخانه ی اپن و فست فود کاملا با این مدل هماهنگی دارند.
فکر کردن را از فرزندانمان گرفتهاند
وی افزود: همین سیستم در آموزش و پرورش راحت الحلقومهایی را به وجودمیآورد که فکر کردن را از فرزندانمان میگیرد.
این کارشناس تربیتی با اشاره به تعریف انسان در اسلام بیان داشت: در اسلام، انسان قرار است تا بی نهایت ادامه داشته باشد، بنابراین برای انسان بینهایت سبک زندگی متفاوت است.
معماریانی با اشاره به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مد نظر رهبری تصریح کرد: این الگو چهار عرصه فکر، علم، زندگی و معنویت دارد که اگر بر روی آن کار شود و الگویی به دست بیاید، از دل
این الگو سبک زندگی اسلامی نیز به دست میآید.
وی در بیان مثال هایی از سبک زندگی اسلامی ابراز داشت: زندگی را باید طوری تنظیم کرد که بتوان دستورات دین را اجرائی کرد، روابطمان با مردم باید طوری باشد که نماز شب و نماز صبحمان قضا نشود یا دل کسی را نشکنیم؛ اگر به کسی میخواهیم بگوییم نه، طوری بگوییم که ناامید نشود.
این استاد دانشگاه با بیان این که سبک زندگی دینی یک نگاه بی نهایت دارد، افزود: بنابراین همه ی کارهای ما از معماری و خیابان کشی تا مسجد و تحصیل و زندگی باید با نگاه زندگی بی نهایت باشد.
معماریانی ادامه داد: این مسائل در حوزه ی مبنایی است ، یک گام پایین تر همین نگاه را باید در رفتار نیز داشت؛ در این نگاه انسان به یکدیگر به خاطر تکریم احترام میگذارند نه منافع شخصی.
تفاوت سبک زندگی دینی با عرفان های شرقی و غربی
وی افزود: در نگاه منفعت طلبانه مبانی اخلاق، رفتار و حتی کارهای خوب متفاوت است؛ در سبک زندگی دینی آن چه خوب است، ریشه در خدا دارد وگرنه عرفانهای شرق و غرب هم میگویند راست بگو یا نوع دوست باش اما این عرفانها در واقع لایه ی دست چندم آب هستند نه سرچشمه.
این کارشناس فرهنگی با تاکید بر این که باید دید معارفی که کسب میکنیم از چه سرچشمهای می آید تا تشابهات ما را گول نزند، در خصوص راه انتقال مفاهیم سبک زندگی به جامعه گفت: باید تفکر کاربردی را در اولویت قرار بدهیم، تفکری که در شب قدر جز بهترین کارهاست و هیچ عبادتی مثل فکر کردن نیست.
معماریانی با بیان این که اگر تفکر در انسان فعال شود، خود به خود آنچه میخواهیم اتفاق میافتد، تصریح کرد: از این طریق آن چه شناخت داریم به بینش تبدیل میشود و تا زمانی که نگاهمان به مسائلی مثل قدرت، ثروت، مدرک تحصیلی عوض نکنیم، نمیتوانیم سبک زندگی جدیدی داشته باشیم.