گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ در هفته ای که گذشت سینمای ایران با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ خبراول اینکه:
«هیولا» 15 مهرماه کلید میخورد
فیلم سینمایی «هیولا» به کارگردانی سعید آقاخانی از 15 مهرماه جلوی دوربین میرود.
محسن محسنی نسب که چند ماهی است پروانه ساخت فیلم سینمایی «هیولا» را از اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد گرفته است، اظهار داشت: «هیولا» مراحل پیش تولید خود را به خوبی سپری می کند و از 15مهر ماه در لوکیشن تهران به طور رسمی کلید خواهد خورد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «هیولا» افزود: یکی از نقاط قوت «هیولا» فیلمنامه جذاب و محکم آن است که در حال حاضر توسط سعید آقاخانی و طالب آبادی در حال بازنویسی نهایی است و جزئیات آن به مراتب پخته تر می شود. این بازنویسی که تا مرحله تدوین ادامه خواهد داشت ، زیربنای فیلم را قوی می کند و خطاهای احتمالی آن را رفع خواهد کرد.
وی درباره عوامل این فیلم به خبرنگار ما گفت : علاوه بر حضور رضا عطاران، محسن تنابنده و فرهاد اصلانی در تلاش انعقاد قرارداد با یکی از مشهورتین سوپراستارهای سینمای ایران هستیم که حضورش در نقش اول این فیلم سهم به سزایی در تغییر سرنوشت «هیولا» دارد.
محسنی نسب ادامه داد: قراردها همه عوامل تا ابتدای مهرماه بسته می شود و اگر کسی آمادگی حضور در این فیلم را نداشته باشد ناچار به جایگزینی فرد جدیدی خواهیم شد و فیلم برداری را به تعویق نمی اندازیم ،زیرا تا جشنواره فجر زمان زیادی نداریم .
تهیهکننده فیلم سینمایی «هیولا» تصریح کرد: موضوع این فیلم در ارتباط با کسانی است که به مواد مخدر اعتیاد دارند و در اثر مصرف آن دچار توهم میشوند و در واقع فیلم به معضلات و عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر میپردازد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برخلاف کارنامه سعید آقاخانی این فیلم کاملاً فیلمی جدی است که از فیلمنامه بسیار خوب و محکمی بهره میبرد
علیخانی: اگر خط فکری ارشاد عوض نشود «مستانه» ممیزی ندارد
تهیهکننده فیلم سینمایی «مستانه» از توقف ساخت این فیلم به دلیل اطلاع نداشتن از خط فکری اعضای جدید سازمان سینمایی خبر داد.
عبدالله علیخانی، تهیه کننده فیلم سینمایی «مستانه» درباره روند تولید اثر جدیدش گفت : در حال حاضر نگارش فیلمنامه «مستانه»به اتمام رسیده اما هیچ اقدام دیگری درباره تولید و رایزنی با عوامل گروه صورت نگرفته است .
وی تصریح کرد: این توقف به دلیل جلوگیری از بازنویسی مجدد فیلمنامه و اعمال ممیزیهای احتمالی در دولت جدید تا انتخاب و اعلام شورای بازبینی جدید سازمان سینمایی ادامه خواهد داشت .
علیخانی معتقد است که هر مدیری طرز تفکر مخصوص به خود را دارد و همراهانش را براساس این خط فکری تعیین میکند ، به همین دلیل تا انتصاب شورای بازبینی جدید ما هیچ اطلاعی از خطوط فکری آنها نداریم و احتمال هرگونه تغییری را در فیلمنامه میدهیم.
تهیه کننده زندگی خصوصی افزود: اگر مدیران جدید سازمان سینمایی همان تفکرات دوره قبل را دنبال کنند «مستانه» هیچ مشکل و ممیزی ندارد اما اگر خط قرمزها جابه جا شود ذهنیتی از آینده این فیلم نداریم .
وی در پایان گفت: امیدواریم تا پایان ماه جاری اعضای جدید شورای بازبینی و نظارت ارزشیابی ارشاد معرفی شوند و مسیر فیلمهای نیمه کارمان را دنبال کنیم
«لادن طاهری» مدیرکل فیلمخانه ملی ایران شد
لادن طاهری که پس از استعفای محمدحسن خوشنویس با حکم جواد شمقدری، سرپرست فیلمخانه ملی شده بود، با حکمی از «حجتالله ایوبی» به سمت مدیرکل فیلمخانه ملی ایران منصوب شد.
متن حکم طاهری آمده است: «نظر به سوابق طولانی و تجارب ارزشمندتان به موجب این حکم به سمت مدیر کل فیلمخانه ملی ایران منصوب می شوید. فیلم خانه ملی گنجینه ای گرانبها از میراث سینمایی کشور است که حفظ و نگهداری آن وظیفه ای خطیر وملی است. توفیقات روز افزونتان را در انجام این مسئولیت مهم از خداوند متعال خواهانم.»
لادن طاهری، فارغ التحصیل رشته سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی در سال 1369 است که از همان سال به عنوان کارشناس در مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مشغول به کار شد.در سوابق اجرایی وی مواردی چون :حضور بیش از 20 سال به عنوان معاون در فیملخانه ملی ایران ، برگزاری جلسات نمایش فیلم فیلمخانه ملی ایران به مدت 16 سال (86-70)،انتشار کتاب«واژگان سینمایی»با همکاری ماندانا حاجیها،همکاری در تالیف و ترجمه کتاب های تخصصی « راهنمای نگهداری ومرمت فیلم» و« نگهداری و ترمیم رنگ و صدا در فیلم»،همکاری با نشریات تخصصی از جمله «نامه فیملخانه ملی ایران»،«بولتن انگلیسی فیلمخانه ملی ایران»، و مشاوره در تهیه نرم افزارهای تخصصی فیلم ، عکس، اسلاید، پوستر و صدا به چشم میخورد
نخستین حضور جهانی «نگران نباش سارا» علیرضا امینی در «اوراسیا»
«نگران نباش سارا»، فیلم تجربی علیرضا امینی در نخستین حضور بینالمللی خود توانست به جمع فیلمهای بخش مسابقه بینالملل هشتمین جشنواره فیلم «اوراسیا» در قزاقستان راه یابد.
«نگران نباش سارا» با فیلمهای «شرم» از روسیه، «محبت» از قرقیزستان، «عسل» از ایتالیا، «شکوفایی» از گرجستان، «وایدا» از عربستان سعودی، «برادر کوچک» از قزاقستان، «هنری» از فرانسه، «زاپاندود» از تاجیکستان، «دایره» از ترکیه و «Ilo Ilo» از سنگاپور رقابت خواهد کرد.
در میان هیات داوران جشنواره «اوراسیا»، نام «جین کمپیون» از نیوزلند به عنوان اولین کارگردان زن برنده نخل طلا و برنده شیر نقرهای جشنواره ونیز (1990) و اسکار (1994) دیده میشود.
همچنین در کنار وی، بریلنت مندوزا کارگردان، فیلمبردار و تهیهکننده فیلیپینی، دیوید هرولد فرانزونی فیلمنامهنویس فیلمهای «گلادیاتور» و «شاه آرتور»، فیلیپ جالادو و امیر بایگازین برنده جایزه افتخاری خرس نقرهای شصت و سومین جشنواره برلین از قزاقستان، آثار را داوری خواهند کرد.
در این فیلم الهه حصاری، بهرنگ علوی، سیاوش جعفری، پروین ملکی، خسرو شهراز، شیدا خلیق، الهه شهپرست، پیمان مقدمی، دانیال مقدم، سحر عبدالهی رضانیلی و با حضور جمعی از دانشجویان تئاتر ایفای نقش کردهاند.
هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم «اوراسیا» 25 تا 30 شهریورماه (16 تا 21 سپتامبر) در شهر آلماتی کشور قزاقستان برگزار خواهد شد.
«من مادر هستم» به همراه حاشیههای جنجالی به خانهها آمد
فیلم سینمایی «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی از صبح امروز، 19 شهریور با تاکید بر مناسب نبودن برای افراد زیر 16 سال در شبکه نمایش خانگی سراسر کشور توزیع شد.
در نسخه دی وی دی فیلم «من مادر هستم» پشت صحنه فیلم، تکههایی از حذفیات فیلم، حاشیههای جنجالی فیلم شامل اطلاعیههای علیه نمایش فیلم هنگام اکران در سالنهای سینما و پاسخ هواداران فیلم و خبرها و گزارشهای خبرگزاریها و سایتها مخالف و موافق فیلم آمده است.
نسخه نمایش خانگی هیچ گونه تفاوتی با نسخه بهنمایش درآمده در سالنهای سینما ندارد و فیلم برای نمایش در شبکه نمایش خانگی (ویدیو ) به هیج عنوان ممیزی و یا سانسور نشده است.
براساس نظر اداره کل سمعی و بصری سازمان سینمایی کشور تماشای این فیلم برای افراد کمتر از 16 سال توصیه نمیشود
مستند «سلسبیل» در مورد زندگی آیتالله العظمی مرعشی نجفی ساخته میشود
زندگی آیتالله العظمی مرعشی نجفی در قالب مستند «سلسبیل» به تصویر کشیده خواهد شد.
مستند «سلسبیل» که قرار است زندگی آیت الله مرعشی نجفی را به تصویر بکشد، این روزها در مرحله پیش تولید است و مهدی اسدی آن را جلوی دوربین خواهد برد.
طرح اولیه این مستند پس از مدتها سرگردانی بین نهادهای مختلف که هر کدام به دلایلی تولید آن را خارج از توان خود می دیدند، سرانجام به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم رسید که در آنجا توسط بیت ایشان تایید و قرار شد با تامین بودجه توسط این کتابخانه، «سلسبیل» وارد چرخه تولید شود.
در «سلسبیل» زندگی نامه آیت الله مرعشی نجفی از زمان طفولیت تا حضور ایشان در نجف و سپس بازگشت ایشان به قم و تاسیس کتابخانه بزرگ ایشان و عشق و علاقه آیت الله مرعشی نجفی به کتاب مورد بررسی قرار میگیرد و بخش هایی از زندگی ایشان نیز در این مستند بازسازی خواهد شد.
مهدی اسدی که بازیگر سال های دور سینمای ایران است، تاکنون در کارنامه خود مستندهایی چون برادرم روح الله، هومیان، حسین شهید و نیایش در مسیر زمان را دارد.
دلایل ترک نشست خبری ایوبی توسط کاسه ساز: انگار همه چیز از پیش طراحی شده بود ...
کاسه ساز گفت: این موضوع توافقی بین ما، رئیس سازمان سینمایی و معاونت ناجا بود، اما پس از مراجعه به خانه سینما در کمال تعجب دیدیم درب این محل باز شده و حتی از قبل میز و صندلی در آن چیده شده و انگار همه چیز از پیش طراحی شده بود.
رئیس هیأت مدیره خانه سینمایی ایرانیان خاطرنشان کرد: پس از رؤیت چنین صحنهای کاملاً متعجب شدیم؛ چرا که این موضوع به هیچ عنوان جزو توافق ما نبود و ظاهراً آقای ایوبی این موضوع را به گردن حراست وزارت ارشاد انداخته است، حتی پس از آن که وارد ساختمان خانه سینما شدیم حالت غریبه را داشتیم و این گونه به نظر آمد که مدیریت و برنامهریز جلسه خلاف قول آقای ایوبی عمل کردهاند.
هیئت مدیره سابق خانه سینما با طراحی قبلی در ردیف جلو و کنار رئیس سازمان سینمایی نشستند
کاسهساز ادامه داد: پس از آن که مراسم شروع شد تصور ما بر این بود که این همدلی و همراهی که آقای ایوبی از آن صحبت میکردند و بر آن تأکید داشتند که همه گروههای سینمایی زیر یک سقف قرار بگیرند، دو سویه است، اما در عمل مشاهده کردیم که طیف مقابل هیچ علاقه و تمایلی به این کار نداشتند و وقتی هم که وارد سالن نشست شدیم، دیدیم که همه چیز از قبل طراحی شده است و هیئت مدیره سابق خانه سینما در ردیف جلو و کنار رئیس سازمان سینمایی نشسته است تا این گونه نشان داده شود که انگار خانه سینما برای این آقایان باز شده است.
ظاهراً حواس آقای ایوبی به تعامل صورت گرفته نبود
رئیس هیئت مدیره خانه سینمایی ایرانیان تأکید کرد: حتی پس از مشاهده چنین رفتاری باز هم بنا را تعامل گذاشتیم و وقتی بنده همراه با آقای شورجه وارد سالن شدم با وجود آن که دیگر جایی برای نشستن نبود و صندلیهای جلو را در اختیار اعضای هیئت مدیره سابق خانه سینما گذاشته بودند در ردیفهای انتهای سالن جایی را برای نشستن پیدا کردیم، اما انتظار ما از آقای دکتر ایوبی به عنوان مدیر باتدبیر و باهوش این بود که وقتی دید نمایندگان ما در ردیف جلو حضور ندارند موضوع را پیگیری کند و دستور بدهد تا حتماً ما هم در کنار ایشان حضور پیدا کنیم؛ چرا که بنا بر تعامل و همدلی بود، اما ظاهراً حواس آقای ایوبی به این تعامل نبود.
احساس کردیم دیگر جای ما در این نشست نیست
وی بیان داشت: در عین حال ما این بیاحترامی را تحمل کردیم تا صرفاً حضورمان در سالن را اعلام کنیم و بگوییم به دنبال تعامل هستیم، اما وقتی ایشان شروع به سخنرانی کردند احساس کردیم در سخن و نظر ایشان هیچ نشانی از این تعامل ندارد؛ چرا که حتی کوچکترین سخنی از صنوف قانونی شده نزدند و صرفاً نظرشان این بود که خانه سینما را باز کردیم و هیئت مدیره سابق باید آن را تا روز برگزاری مجمع عمومی اداره کند، بنابراین احساس کردیم دیگر جای ما در این نشست نیست و این مراسم و صحبت های مطرح شده در آن برخلاف قولها، وعدهها و تعهدهایی بود که پیش از این آقای ایوبی به ما داده بود.