به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، حجت الله بهروز با بیان این مطلب اظهار کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، شبکه معابر پایتخت تا سال 1404 پذیرای روزانه نزدیک 20 میلیون سفر خواهد بود همچنین وضعیت رشد جمعیت و تردد وسایل نقلیه شخصی به ویژه خودروهای سواری این کلاف سردرگم را بیشتر به هم گره خواهد زد لذا یکی از موضوعات مطرح شده در این طرح جامع قائل شدن محدودیت در سطح شبکه معابر پر تردد برای خودروهای شخصی است.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای موجود برای حذف تردد خودروها، استفاده از پارکینگ و کنترل پارک حاشیهای است.
مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران تصریح کرد: فلسفه وجودی مدیریت پارک حاشیهای با استفاده از ابزارهای گوناگون، نوعاً ریشه در ارتقاء و بهبود استفاده از ظرفیت شبکه معابر شهری، مدیریت تقاضای سفر با استفاده از خودروهای شخصی و در نهایت بهینه سازی استفاده از فضاهای پارک حاشیهای برای توقفهای کوتاه مدت و جلوگیری از توقفهای طولانی مدت و اشغال ظرفیت معابر دارد.
وی ادامه داد: طرح ریزی مدیریت پارک حاشیهای با استفاده از مکانیسم اخذ عوارض توقف حاشیهای بر مبنای اولویت بندی شبکه معابر و میزان جذب سفر و حجم تخلفات ایستا همانند پارک دوبله تعریف میشود.
بهروز اظهار کرد: در اولویت اول 15 هزار فضای پارک در سال جاری تحت پوشش قرار میگیرد و در اولویت بعدی 50 هزار فضای پارک دیگر تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
وی افزود: هر دستگاه پارکومتر مکانیزه قادر به مدیریت 8 فضای پارک حاشیهای است که هر شهروند از طریق تعریف مدت زمان مورد نظر خود در هر فضای پارک و نشان دادن کارت بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی و پرداخت عوارض متناسب با مدت زمان مورد نیاز خود، قادر به توقف در محل خواهد بود و این سیستم جهت پرداخت عوارض بینیاز از حضور عامل انسانی است.
مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران گفت: دستگاههای پارکومتر به صورت online از طریق شبکه تحت کنترل هستند اما در موارد خرابی دستگاه، با هماهنگی پلیس در خصوص خودروهای توقف کرده در محل اعمال قانون صورت نمیگیرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون دستگاههای پارکومتر در 122 محور و 15 هزار فضای پارک را به خود اختصاص دادهاند.