به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، آیتالله علمالهدی ظهر امروز در مراسم شهادت امام جواد (ع) در حرم مطهر رضوی به بیان و تشریح تعاریف انحرافی از تشیع پرداخت و گفت: مسئله امامشناسی و دلدادگی به امام معصوم به عنوان جانشین رسولالله (ص) نه مسئله عاطفی و نه مسئله سیاسی است.
وی با بیان اینکه در مورد ولایت و امامت دو تحلیل مطرح شده است، ادامه داد: تحلیل اول؛ امامت را به عنوان یک جریان سیاسی مطرح میکند که پس از رحلت پیامبر (ص) به دنبال دادخواهی و حقطلبی صدیقه اطهر (س) در دل اختلافات و درگیریهای سیاسی امت اسلام شکل گرفته است.
امام جمعه مشهد بیان داشت: این دسته معتقدند که ولایت در ارتباط با مسئله خلافت پس از پیامبر (ص) مطرح شده که این تحلیل غلط و باطل است.
تمرکز تشیع در ایران بازیچه دست وهابیت
آیتالله علمالهدی به تحلیل دوم از مسئله امامت اشاره کرد و گفت: این تحلیل که مورد استناد جریان تکفیری وهابیت قرار میگیرد، معتقد است که جریان امامت به عنوان یک جریان عاطفی محض مطرح است که ریشه در خرافات و رسومات پیش از اسلام در ایران دارد.
وی به مرکزیت ایران در مبارزات حق علیه باطل اشاره کرد و ادامه داد: از آنجا که مرکز تشیع در دل ایران قرار دارد این باور را القا میکنند که ایرانیان به دلیل اینکه سلطنت پادشاهان خود پیش از اسلام را یک حکومت الهی میدانستند و حکومت به صورت موروثی منتقل میشد، بنابراین امر امامت برگرفته از باور خرافی ایرانیان پیش از اسلام است که وارد اسلام شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری دلیل هجوم جبهه ظلم به مسئله امامت تصریح کرد: بر خلاف تحلیلهای فاسد و خلاف واقع مزدوران کفر، مسئله ولایت در شیعه، یک مبنای اعتقادی و نیرومند قرآنی است که در پنج نقطه از قرآن به آن اشاره شده است.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه قرآن، حاکمیت را تنها در توان خدا دانسته، اظهار داشت: مسئله ولایت در راستای تحقق این آیه شریفه که میفرماید: «حاکمیت مخصوص خداست» ایجاد شده تا مصداقی برای فرموده خدا باشد که نشانگر ریشه اعتقادی شیعه در جریان ناب قرآنی است.
وی تاکید کرد: بر اساس اسلام، بشر توان اداره جامعه خود را ندارد و هر حکومتی غیر از حکومت خداوند، محکوم است که در واقع اصل اختلاف بین ما و سایر مذاهب اسلامی بر سر جریان مدیریت امت پس از رحلت پیامبر (ص) است.
امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: باید این موضوع مشخص شود که آیا در مدیریت جامعه باید وحی تداوم داشته باشد یا اینکه پس از رحلت پیامبر (ص) که وحی از ایشان قطع شد، در مدیریت جامعه نیز نقشی نداشته باشد؟
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه در زمان حضور پیامبر (ص)، حاکم، فرستاده خدا بود، بیان داشت: اگر در زمان حیات پیامبر (ص) حاکم باید از جانب خداوند مشخص میشد، پس از رحلت ایشان نیز حاکم باید از جانب فردی انتخاب شود که فرستاده خداست.
امامت امری ساختاری است
وی با باطل خواندن انتخابی و انتصابی بودن ولایت تصریح کرد: همانطور که خداوند پیامبر را خلق کرد و امت اسلام را ایجاد کرد، رهبر بعد از پیامبر نیز باید فردی باشد که خداوند برای امامت میسازد؛ بنابراین امامت پس از پیغمبر (ص) نه انتخابی است و نه انتصابی، بلکه امری ساختاری است.
امامت امام جواد (ع) ثابت کرد که امامت ساختاری است
عضو مجلس خبرگان رهبری به امامت رسیدن فرزند هشت ساله امام رضا (ع) پس از شهادت ایشان را تآیید ساختاری بودن امامت دانست و گفت: دلیل ساختاری بودن امامت، به امامت رسیدن فرزند هشت ساله امام رضا (ع) است؛ بهطوری که ایشان در این سن، دستورات امامت را همچون امام صادق (ع) در هشتاد و پنج سالگی اجرا میکردند.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه امام زمان (ع) حجت خداوند است، گفت: وجود امام زمان (ع) را نیز خداوند برای امامت خلق کرده با این تفاوت که ایشان رسالت جهانیسازی اسلام را به عهده دارند و ایشان نیز فرمودند که در زمان غیبت، امور خود را به حجت من بر روی زمین که همان ولایت فقیه است، بسپارید.