به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یاسوج، انجمن اسلامی مستقل دانشگاه یاسوج روز گذشته در ادامه برنامه های آزاداندیشی، میزگرد آزاداندیشی با عنوان «زندگی عاشقانه» را در سالن کنفرانس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه برگزار کرد.
در ابتدای این جلسه، سید سعید هاشمی، دبیر انجمن اسلامی مستقل ضمن بیان شیوه برگزاری جلسه، سرفصل های اصلی جلسه را بیان داشت و سوالات محوری برنامه را مطرح کرد.
ابراهیم مهرابی، عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه یاسوج در ادامه با بیان جایگاه این بحث در تفکر فلاسفه شرق و غرب و ذکر مثالهایی از فیلسوفانی چون «هایدگر» و «کانت» اشاره کرد.
وی افزود: فیلسوفانی که پایه اصلی اعتقادیشان برای مثال مکتب اگزیستانسیالیسم است، در بعضی از صحبت هایشان به قطعیت وجود خدا و ادامه داشتن صحبت از خدا یا به تعبیری (هنوزهم باید از خدا گفت) اشاره دارند.
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه یاسوج با اشاره به محوریت عشق الهی در موجودیت انسانها و جهان هستی، به ذکر مثال هایی از جمله عشق بازی سیدالشهدا(ع) با پروردگار در روز عاشورا و وجود این عشق الهی در آثار ادبی فارسی و ایرانیان قبل از اسلام پرداخت.
پس از صحبت های مقدماتی این استاد دانشگاه، دانشجویان وارد بحث شده و به بررسی موضوع و بیان دیدگاه های خود پرداختند.
دسته بندی عشق بین انسان و خدا به سه گروه عشق فلسفی، عشق ناشی از ترس و عشق عارفانه، از نتایج بحث بین دانشجویان در این میزگرد بود.
استاد معارف دانشگاه یاسوج در ادمه به تعریف عشق پرداخت و گفت: عشق یک طلب مستمر است؛ هرچند شاید از حوزه حیات شروع شود؛ اما پایان آن نباید به احساس ختم شود که اگر اینطور شد آن عشق باطل است.
وی عشق حقیقی میان انسان ها را به سه مرحله تقسیم کرد و گفت: مودت، رحمت و عشق، سه مرحله عشق بین انسان هاست که اگر این چرخه کامل نشود، هرگز یک احساس زمینی به عشق الهی نمی انجامد.