آخرین اخبار:
کد خبر:۲۸۰۷۱۴
حجت الاسلام رهدار در جمع دانشجویان فردوسی مشهد:

سنگ زیرین بنیادهای وجودی غرب شک است/ ولی فقیه و اهل بیت(ع) نخ تسبیح جامعه شیعه هستند

مسئول موسسه فتوح اندیشه با تاکید بر اینکه ولی فقیه انتخاب نمی‌شود، بلکه کشف می شود، گفت: ولی و اهل بیت(ع) نخ تسبیح جامعه شیعه هستند.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام رهدار ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در نشست «نسبت جمهوریت اسلامی با دموکراسی غرب» بیان کرد: یکسری شرایط وجود دارد که باعث می‌شود ما احساس رقابت با دنیای غرب نداشته باشیم.


وی ادامه داد: در مقام جمهوری اسلامی دو وضعیت وجود دارد یک زمان وضعیت تاریخی است که اشباع از اسلام است مانند انقلاب اسلامی که در این زمان بهتر است به ارائه یک جانبه، نظرات پرداخت.


مسئول موسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: اما یک زمان وضعیت تاریخی اشباع شده اسلامی نیست که ناگزیریم نظریه را به صورت تلفیقی پیش ببریم مانند مردم سالاری اسلامی که قبل از اینکه ما آن را مطرح کنیم جوامع غربی آن را تحت عنوان دموکراسی مطرح کردند.

 

رهدار افزود: البته در بیان شرایط، مصادیقی که باید برای توضیح این نظریه به کار رود نباید به گونه‌ای باشد که درزمین آنان حرکت کنیم.

 

وی تاکید کرد: اینکه ما مردم سالاری دینی را دموکراسی ترجمه کنیم بر این است که کسانی که آن سوی مرز زندگی می‌کنند با عنوان جدیدی مواجه شوند در این صورت آنان جهت پرداختن به این موضوع به ما مراجعه خواهند کرد.


جامعه نخ تسبیح و عامل وحدت بخش دارد


مسئول موسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه جامعه و اجتماع متفاوت از هم هستند، گفت: تفاوت این دو این است که جامعه یک پدیده انسانی است و این برخلاف اجتماع است که همه پدیدهای انسانی و حیوانی را در بردارد.


رهدار خاطرنشان کرد: بنابراین جامعه نخ تسبیح و عامل وحدت بخش دارد و به همین دلیل دست به پیشرفت خواهند زد و این پیشرفت از حیث خودآگاهی و شعور افراد جامعه است.


وی بیان داشت: مشاهده می‌کنید که درک و توانایی سهم انسان‌ها نسبت به دوره‌های متفاوت متغیر است بنابراین چنانچه در مکانی انسان‌ها دارای نخ تسبیح نباشند وجهه جمعی نخواهند داشت و تبدیل به فرد می‌شوند.


مسئول موسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه اتفاقاتی که رد دنیای کنونی خصوصا جهان غرب رخ می‌دهد این سوال را مطرح می‌کند که دنیای غرب دارای جامعه است یا اجتماع گفت: از نظر دینی عامل انسجام بخشی جامعه اسلام است و اهل بیت(ع) نخ تسبیح جامعه هستند و اگر نباشند جامعه تبدیل به اجتماع خواهد شد.


رهدار پیوندهای اعتباری را شکننده دانست و خاطرنشان کرد: پیوند وجودی هیچ گاه و با هیچ عاملی قطع نمی‌شود مانند پیوند پدر و مادر با فرزند، حتی زمانی که فرزند خود را عاق کنند هیچ گاه پیوندها و نسبت‌های ژنی آنها قطع نخواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه در نگاه دینی رابطه امام با امت رابطه وجودی است، تصریح کرد: به این معنا که زمانی که امام زمان شاد باشد ما نیز شادیم و زمانی که ایشان غمگین باشند شیعه واقعی نیز این غم را احساس می‌کنند و عکس این قضیه نیز صادق است که امام حسین(ع) فرمودند: تکه‌های بدنم را بین دو نقطه جغرافیایی مشاهده می‌کنید و منظور ایشان اجساد شهدایی بود که در واقعه کربلا جان خود را از دست داده بودند.


مسئول موسسه فتوح اندیشه گفت: شیعه معتقد است عالم انسانی با نبی آغاز و با ولی به اتمام می‌رسد یعنی اولین انسان آدم ابوالبشر بوده و آخرین انسان ولی خواهد بود و انسان‌ها مابین این دو زندگی می‌کنند.


رهدار تاکید کرد: جمع وجودی که در جهان دارای جامعه هستند شیعیان می‌باشند و مابقی جمع‌ها از نظر اعتباری، اجتماع‌اند و نه جامعه؛ زیرا تنها شیعیان دارای نخ تسبیح هستند.
 

وی ادمه داد: تفاوت دموکراسی غربی با مردم سالاری دینی در این است که از دموکراسی غربی اجتماع بوجود می آید و از مردم سالاری دینی جامعه ایجاد می‌شود.


مسئول موسسه فتوح اندیشه بیان کرد: با توجه به اینکه ولی در مردم سالاری دینی اعتباری نیست؛ بنابراین ما بر آن طرحی که معتقدند ولی باید مدت دارد باشد ایستاده‌ایم ما معتقدیم که همیشه ولی باید وجود داشته باشد.


رهدار با تاکید بر اینکه شیعه معتقد است ولی انتخاب نمی‌شود بلکه کشف می‌شود، گفت: سال‌هاست از رحلت امام خمینی(ره) می‌گذرد و مقام معظم رهبری «ولی» ما هستند اما مشاهده می‌کنید امام همچنان در قلب مردم جای دارند و به ایشان استناد می‌کنند بنابراین این ولایت قلبی است و نه اعتباری؛ اما در لیبرال دموکراسی غرب بنیادها شکننده هستند و سنگ زیرین بنیادهای وجودی غرب شک است.

 

وی با بیان اینکه غرب معتقد است من شک می‌کنم پس هستم، خاطرنشان کرد: کمال در دموکراسی غربی این است که پیوندهای اجتماعی تبدیل به پیوندهای فردی شود. در حالی که در دنیای اسلام هر چه بزرگتر شویم ویژگی‌های فردی کم‌رنگتر می‌شود.


مسئول موسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: امروز حرف ما به دنیا این است که با توجه که امام ما از همه آقایان سر هستند ملتی که با این امام پیوند وجودی دارد نیز سر است.

 

رهدار رابطه ملت و ولایی را دارای پیشرفت دانست و گفت: زمانی ملت ساکت و ولی ناطق بود و این امام بود که از منبر فتوا و حکم رشد ملت را عنوان می‌کرد و ملت یا نقشی نداشت و یا دارای نقشی حداقلی بود اما جنبش دیگری که در جمهوری اسلامی ایران تجربه شد این است که بین ولی و امت مکالمه وجود دارد به این معنا که ولی و ملت هر دو عامل دست‌گیری و رشد یکدیگر می‌باشند.


وی تاکید کرد: برخی افراد عنوان می‌کنند این نظام یک نظام آخوندی و دیکتاتوری است و مردم مخالف آن هستند اما نکته در این است که مخالفت و نفی کردن روحانیون و نهاد نظام نشان از این دارد که این نظام، نظامی دیکتاتوری نیست که اگر دیکتاتوری بود نقدی وجود نداشت.


مسئول موسسه فتوح اندیشه گفت: ولی برای جامعه مانند پدر وحدت آفرین است و زمانی که می‌رود این وحدت متزلزل می‌شود و جامعه نیز این گونه است به طور مثال در مصر به دلیل وجود نبی انقلاب ناکام ماند.


 رهدار در پایان تصریح کرد: آیت الله جوادی آملی معتقدند جمهور با ولی معنا می‌یابد و چنانچه ولی نباشد جمهور شکل نمی‌گیرد بنابراین جمهور زمانی به وجود می‌آید که پیوندهای وجودی شکل گیرد.
 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار