به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از گرگان، علی نجفی نژاد عصر روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دو دانشگاه «جامع گلستان» و «منابع طبیعی گرگان» بیان داشت: ما به عنوان یک کشور در حال توسعه برای رسیدن به جایگاهی شایسته، نیاز به همراهی با تحولات جامعه بین المللی داریم.
وی در تبیین شاخص های توسعه یافتگی، افزود: توسعه یافتگی یک کشور تنها در میزان تولید اقتصادی نیست؛ بلکه ایجاد تحول در افکار، سطح فرهنگ و تربیت نیروی انسانی از کلیدی ترین شاخص های توسعه یافتگی یک کشور هستند که همگی این ها به نقش آموزش و تحقیق در دانشگاه ها بستگی دارد.
رئیس جدید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان دانشگاه را مهم ترین رکن دستیابی به اهداف توسعه یافتگی خواند و تأکید کرد: دستیابی به اهداف بلند، بدون تحول در نظام آموزش عالی و بدون حضور دانشگاه در جامعه و استقرار نظام دانش بنیان، میسر نمی شود.
نجفی نژاد با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق جهاد علمی، خاطرنشان کرد: تحقق جهاد علمی بسته به تحول فکری و تدوین برنامه های سازنده برای گذر از دانشگاه های سنتی به سمت دانشگاه های برتر جهانی است.
وی افزایش نقش دانشگاه ها در اقتصاد دانش بنیان، افزایش تحقیقات بین رشته ای و فرا رشته ای، کمرنگ شدن مرزهای قراردادی و ارتقای جایگاه دانشگاه در دنیا، ایجاد سیستم های آموزش انعطاف پذیر نسبت به تحولات علمی جهان، نخبه پروری و خلق دانش جدید را از مهم ترین ویژگی های یک دانشگاه توسعه یافته خواند و تأکید کرد: ما به عنوان یک کشور انقلابی و استقرار نظام دینی در جهان برای رسیدن به این افق ها نقش ویژه ای قائل شویم.
رئیس جدید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در ادامه گفت: بعد از حضور در انتخابات 92 و روی کار آمدن دولت یازدهم، دانشگاهیان در انتظار وزیدن نسیم خوش تدبیر و امید بودند که کسب رای اعتماد فرجی دانا به عنوان فردی باتجربه، دلسوز و استوار و ثابت قدم این نوید را داد که تحول نظام آموزشی که مد نظر رهبر معظم انقلاب است به زودی محقق شود.
وی افزود: برای اولین بار شاهد بودیم که در فرآیند انتصاب مدیران دانشگاهی از یک ساز و کار علمی استفاده شد و افرادی بر سر کار آمدند که برای انتخاب شدنشان، جنجال برای تصدی پست به پا نکردند.
جعفرنژاد در پایان، استفاده از خرد جمعی، گسترش نظم، قانونمندی و فرهنگ نقدپذیری، گسترش اخلاق مداری و ادب و احترام در تمام سطوح پاسخگویی، ایجاد وفاق، همدلی و همفکری، ایجاد اتحاد، تلاش و برنامه ریزی برای بقای دانشگاه، بازگرداندن نقش و جایگاه اصلی گروه های آموزشی، احیای مجدد نقش شوراهای مختلف، ارتباط با تشکل های دانشجویی و ایجاد فضای آرام و پرنشاط و سرشار از امید، ساماندهی موضوعات و طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی، پرهیز از موازی کاری در کار فرهنگی و بازنگری در متون درسی و متناسب کردن با نیاز بازار کار و تحولات علمی جهان را از مهم ترین برنامه های مدون خویش خواند.