به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، مجتبی شاهمرادی، مدیر انتشارات آرما در یازدهمین نشست صبح ناشر که صبح امروز در مرکز رسانه ای شیرازه برگزار شد، گفت: این انتشارات از سال 88 کار خود را در شهر اصفهان آغاز کرد؛ در واقع در آن دوران ما با مجموعه دوستان مان در این انتشارات به کارهای فرهنگی مانند انتشارات مجله می پرداختیم ولی بعد از مدتی احساس کردیم که حرف ها و صحبت هایی که مطرح می شود، ظرفیت کتاب شدن دارند و همین مسئله باعث شد تا به فکر تاسیس انتشارات آرما بیفتیم.
وی با بیان اینکه تجمع ناشران در شهر تهران مشکلاتی را در حوزه صنعت نشر ایجاد کرده است، اظهار داشت: تمرکز ناشران بیشتر در تهران است و فعالیت های این قشر را کمتر در سایر استان ها می بینیم؛ به همین دلیل تلاش کردیم تا بتوانیم چراغ یک انتشارات را در اصفهان روشن کنیم که خوشبختانه این اتفاق در سال 88 رخ داد.
شاهمرادی با اشاره به حوزه فعالیت انتشارات آرما اظهار داشت: ما بیشتر در حوزه کتاب های عمومی به چاپ کتاب می پردازیم؛ درو اقع رویکردمان در حوزه نشر معطوف به مسائل انقلاب اسلامی است؛ البته حوزه نگاه مان به این مسئله در حوزه ادبیات داستانی وسیع تر است.
شاهمرادی افزود: 2 کتاب ترجمه ای جدید در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب خواهیم داشت و رویکردمان در حوزه آثار ترجمه ای توجه به مسائل مسلمانان سایر کشورها است، البته در حوزه اندیشه در بخش جوانان هم فعالیت هایی را داشتیم.
مدیر انتشارات آرما با بیان اینکه حوزه تاریخ معاصر و حتی حوزه گردشگری اسلامی هم از جمله حوزه هایی است که به آن ورود داریم، گفت: در واقع ما سعی کرده ایم که به نویسندگان جدیدی که حرفی برای گفتن دارند، توجه کنیم. همچنین در حوزه مطالعات فرهنگی سعی کردیم تا از اندیشمندان داخلی همچون حجت الاسلام زائری و دکتر نجفی و مظاهری استفاده کرده و توجه به مسائل بومی کشور را جزو اولویت های خود قرار داده ایم.
شاهمرادی با اشاره به کتاب های مطرح نشر آرما با بیان اینکه این انتشارات تا به امروز 53 عنوان کتاب چاپ کرده است گفت: البته در نظر داریم برای بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب نیز 20 عنوان کتاب دیگر هم منتشر کنیم. در میان کتاب های منتشر شده جزو 10 عنوان مابقی به چپ های دوم و سوم و حتی 15 عنوان آن به چاپ های چهارم و پنجم نیز رسیده اند.
مدیر انتشارات آرما با بیان اینکه باید در مخاطبان نیاز به مطالعه کتاب ها را ایجاد کنیم؛ تصریح کرد: برخی از حوزه ها مانند گردشگری اسلامی و .... حوزه های تازه ای هستند که نیاز به مخاطب سازی دارند. به عبارت دیگر نیازسنجی بازار و مخاطبان باید ازسوی ناشران مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه از هر 10 تا 12 کتابی که برای چاپ به انتشارات آرما پیشنهاد می شود تنها یکی تایید ومنتشر خواهد شد، تصریح کرد: اعتقاد داریم که باید روی مسئله تبلیغات کتاب سرمایه گذاری ویژه ای صورت گیرد؛ چرا که عامل عدم موفقیت برخی از نویسندگان و حتی ناشران نیز بی توجهی به مسئله تبلیغات است. در واقع تبلیغات همانند چرخه ای است که باید تمامی مراحل آن به طور کامل انجام شود.
شاهمرادی گفت:ما 10 درصد از درآمد تیراژ هر کتابی که منتشر می شود، به بحث تبلیغات اختصاص می دهیم و در حال حاضر نیز 70 فروشگاه کتاب در سراسر کشور داریم که به محض چاپ شدن کتابی، یک نسخه از آن را برای فروشگاه ها و حتی فعالین فرهنگی متناسب با موضوع کتاب، ارسال می کنیم. البته این نوع تبلیغات بسیار پرهزینه است ولی اعتقاد داریم که تبلیغات در این حوزه در آینده موثر خواهد بود.
مدیر انتشارات آرما با بیان اینکه سال گذشته صنعت نشر به دلیل مسائل اقتصادی و گرانی کاغذ ضربه سنگینی خورد، ادامه داد: البته به عقیده ام این مسائل سد راه ناشران و به خصوص انتشارات آرما نبوده است؛ بلکه انتشارات ما از مسئله ممیزی بیشترین لطمه را می بیند؛ به گونه ای که برخی از کتاب های ما 3 سال است که در صف ممیزی مانده اند و همین مسئله باعث از بین رفتن سرمایه و حتی زمان ناشر می شود.
وی بابیان اینکه از زمانی که کتاب را از نویسنده تحویل می گیریم تا زمانی که برای ممیزی به وزارت ارشاد می فرستیم، 3 ماه بیشتر طول نمی کشد، افزود: با این حال وقتی کتاب به وزارت ارشاد می رود، زمان مشخصی برای بازگشت آن به ناشر وجود ندارد؛ به عبارت دیگر گاهی یک کتاب یک ماهه مجوز چاپ می گیرد و گاهی هم یک سال در صف ممیزی باقی می ماند.
شاهمرادی تصریح کرد: تیغ ممیزی حتی سر بچه حزب اللهی ها را هم می تراشد و افرادی مانند ما که دغدغه فرهنگ دارند از مسئله ممیزی گلایه می کنند؛ امیدواریم عقلانیت فرهنگی کشور بتواند در موضوع ممیزی به جمع بندی برسد. متاسفانه ممیزی در کشور امری سلیقه ای بوده واز ضابطه ای خاص پیروی نمی کند.
مدیر انتشارات آرما با توجه به تاثیر تبلیغات کتاب در رسانه ملی گفت: نباید انتظار داشت پس از 30 سال دوری مردم از کتاب، با یک تبلیغ تلویزیونی به این حوزه سوق پیدا کنند، امری غیرممکن است؛ البته در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی کشور کتاب در سبد خرید خانوارها قرار ندارد؛ با این حال تبلیغات در این حوزه می تواند در آینده تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی و کتابی بود، افزود: پدران و مادران مان کتابخوان بوده اند و ظلمی که در حال حاضر نسبت به کتاب در کشور می شود، شایسته این حوزه نیست.
شاهمرادی با اشاره به بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران خاطر نشان کرد:قرار است 20 عنوان کتاب برای این دوره از نمایشگاه چاپ کنیم که کتاب های 1621، خاطرات شهید حمیدرضا محمدصادقی، بنی هندل نوشته دکتر مظاهری، حجاب با حجاب و سبک زندگی نوشته حجت الاسلام زائری، نام ها و نهضت ها نوشته موسی نجفی، مسجد پروانه و عشق زیر روسری ترجمه دکتر بدره، حسینیه بهلول، آینده انقلاب و افق تمدنی آن نوشته مهدی مظاهری، غرب جدید و ایران متحول و کتاب قرن های نامقدس از جمله آن کتاب ها است.