به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از زنجان، نرگس آبیار شب گذشته در نشست خبری با خبرنگاران در محل تالار گفتگوی آشتیانی جهاد دانشگاهی دانشگاه زنجان بیان داشت: سینمای دفاع مقدس حرف های زیادی برای گفتن دارد؛ به شرطی که واقع بینانه و صحیح به آن نگریسته شود.
وی با بیان اینکه فاصله زیادی با جایگاه واقعی سینمای دفاع مقدس داریم، افزود: متاسفانه فیلمهای باورپذیر در این زمینه محدود است.
این سینماگر خاطرنشان کرد: نبود فیلمنامه مناسب و عدم آشنایی هنرمندان با واقعیت دفاع مقدس از مشکلات پیش روست.
آبیار ابراهیم حاتمی کیا را سردمدار فیلمسازی در حوزه فیلم دفاع مقدس و جنگ دانست و بیان داشت: سینمای ایران، دارای جایگاه در عرصه سینمای جهان است و اکنون در بین چند کشور انگشت شمار که رتبه مناسبی در سینما دارند، مطرح شده و حرفی برای گفتن دارد.
این کارگردان حوزه دفاع مقدس، موضوع فیلم شیار 143 را موضوعی تکراری عنوان کرد و با بیان اینکه در دنیا موضوع جدیدی دیگر وجود ندارد که به آن پرداخت شود، افزود: فیلم شیار 143 نگاهی نو در پیش گرفته است و تلاش شده با نگاهی جدید و محلی فضای تازهای در عرصه فیلم سازی ایجاد شود که همین امر موجب جذب مخاطب شده است.
آبیار افزود: زاویه و نوع نگاه است که یک فیلم را متفاوت تر می کند؛ بنابراین در شیار 143 سعی کردم یک نگاه جدید، چینش متفاوت در سینمای جنگ با تلفیق ویژگی ها و یک فضای تازه بسازم.
وی با بیان اینکه بیشترین تاثیرگذاری شیار 143، حس برانگیزی، همراه کردن مخاطب با خودش و باورپذیری بوده است، گفت: داستان فیلم برگرفته از دو داستان «چشم سوم و اختر» و «روزهای تلواسه» است و خوشبختانه به علت واقعگرایی انجام شده در این فیلم اقبال مردمی از آن مطلوب است
کارگردان فیلم شیار 143 با بیان اینکه این فیلم کاملا برگرفته از روی کتابم نیست، افزود: یک بخش های از کتابم در حوزه دفاع مقدس نیست و تلفیقی از برخی موارد و خاطرات با کتاب است، روند نوشتن این فیلم نامه دو سال طول کشید و بارها سر صحنه سکانس ها تغییر کرد.
آبیار یکی از مشکلات سینمای ایران را تحمیل موضوع مورد نظر تهیه کننده فیلم به مخاطب دانست و تصریح کرد: همین امر موجب میشود مردم اقبال کمتری نسبت به این موضوع داشته باشند.
وی افزود: تلاش میکنم در فیلمهایی که دارم به سراغ موضوعاتی بروم که آنها را میشناسم.
کارگردان فیلم شیار 143، استقبال از این فیلم را در تهران و در شهرستانها مطلوب خواند و بیان داشت: این فیلم در 10 استان نمایش داده شده و در تهران نیز به نمایش درآمد که در همه آن ها رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
آبیار افزود: به دلیل اینکه فضای فیلم، فضای تهران نیست و مربوط به اقلیم کرمان است، شهرستانها نسبت به آن حس نزدیکی دارند و با آن ارتباط برقرار میکنند.
وی با اشاره به اهمیت تولیدات سینمایی کودک و نوجوان گفت: متاسفانه سینمای کودک در کشور شکست خورده است.
این کارگردان با تاکید بر تحلیل آیتمهای موجود در زمینه عدم حضور مردم در سینما ادامه داد: باید یک تحلیل فرهنگی درست از این موضوع وجود داشته باشد تا بدانیم چرا مردم از یک طنز سخیف اسقتبال میکنند.
آبیار با بیان اینکه در صورتی که مردم نگاهی نقادانه به فیلم داشته باشند با توجه به معیار و ملاک به تماشای فیلم میروند، گفت: اگر این نگاه برای همه جا بیفتد، خوب است و این اتفاق باید از مدرسه شروع شود؛ اما متاسفانه آموزش و پرروش ما فقط به متون درسی می پردازد و یک سری معلومات علمی و گزینههای علمی به خورد کودک میدهد که باید آنها را حفظ کند.
وی با تاکید بر اینکه نگاه نقادانه باید از ریشه و از همان دوران کودکی در افراد ایجاد شود، افزود: نگاه نقادانه باید از ریشه و از همان دوران کودکی در افراد ایجاد شود، افزود: اگر نگاه نقادانه در فرد نهادینه شود، دیگر به راحتی هر فیلمی را نخواهد پذیرفت.
این کارگردان تصریح کرد: متاسفانه با وجود تاریخ کهن در این مرزو بوم سینماگران تصویر مناسبی از آن عرضه نکرده اند برای نمونه هنوز زندگی و اصالت مولانا را شفاف به تصویر نکشیده اند.
لازم به ذکر است، اکران و نقد و بررسی فیلم شیار 143 شب گذشته با حضور کارگردان، تهیه کننده و تعدادی از ماداران شهدا با استقبال گسترده دانشجویان در محل سالن الغدیر دانشگاه زنجان برگزار شد.