علیالله بداشتی در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» در قم، بیان داشت: اگر قرار باشد برای تحول علوم انسانی اقدامی صورت بگیرد و مبانی اسلامی این علوم تعریف شوند، ابتدا باید مبنا را تعریف و بعد برای تطبیق این علوم با مبانی اسلامی تلاش کرد.
وی افزود: تا زمانی که مبانی اسلامی علوم تدوین نشود، نباید انتطار تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی علوم را داشت، با یک بسم الله در ابتدای کتابها نمی توان نام اسلام را بر علوم غربی گذاشت.
عضو هیات علمی دانشگاه قم به ضرورت بازخوانی تعاریف علوم انسانی اشاره کرد و گفت: باید با بازخوانی و مرور تعاریف علوم انسانی در قبل آشنایی دقیق پیدا کرد و بعد نسبت به ارائه تعریفی که مبتنی بر مبانی اسلامی است، اقدام عملی صورت گیرد.
بداشتی خاطرنشان کرد: شاخهبندی علوم باید بر اساس فرهنگ جامعه باشد، علوم انسانی غربی با روحیه جوامع اسلامی سازگاری ندارد، نمی توان انتظار داشت این علوم جوابگوی مشکلات و مسائل علمی جامعه اسلامی باشند.
وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی مستلزم بومی سازی این علوم است، بیان داشت: اسلامی سازی علوم باید بر اساس نیازهای جامعه باشد و برای رفع این نیازها باید وارد حوزه تولید علم، نظریه پردازی و آزاداندیشی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه قم ادامه داد: ورود اندیشه ها و مبانی نظری غرب به علوم انسانی از دوره قاجاریه شکل گرفت، در آن زمان بعد از اعزام دانشجویان ایرانی به اروپا، علوم انسانی تحت تاثیر گسترده مبانی نظری اندیشمندان غرب قرار گرفت.
بداشتی ورود مفاهیم غربی به علوم انسانی را ناشی از تفکرات اساتید و تحصیل کردههای غربی دانست و تصریح کرد: برخی اساتید خواسته یا ناخواسته به ورود مفاهیم غربی به علوم انسانی کمک کردند و به جای غنی سازی علوم انسانی موجب رکود و عقب ماندگی این علوم شدند.
عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه قم تصریح کرد: باید برای تحول در علوم انسانی، کار تطبیقی صورت گیرد، بدین شکل که ابتدا مفاهیم غربی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، بعد نکات مثبت انتخاب و وارد حوزه علوم انسانی شود.
بداشتی گفت: برای تحول در علوم انسانی باید ابتدا مبنا را تعریف و بعد برای تطبیق این علوم با مبانی اسلامی تلاش کرد، در واقع تحول در علوم انسانی نیازمند تدوین مبانی اسلامی این علوم است.
وی در پایان نقش دو گروه حوزوی و دانشگاهی در تحول علوم انسانی را تاثیرگزار خواند و تاکید کرد: باید نخبگان حوزوی و دانشگاهی با برگزاری جلسات متعدد و با بازخوانی مفاهیم علوم انسانی، نسبت به تحول این علوم اقدام کنند.