علی بهرامی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در زاهدان، با اشاره به جمله امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبدا همه تحولات است، بیان داشت: این جمله بیانگر این است که هر تغییر و تحولی هم که مربوط به دانشگاه شود بر تحولات جامعه نیز تاثیرگذار است، پس بیشک موضوع مهمی چون استیضاح وزیر علوم تاثیر زیادی بر فضای عمومی کشور خواهد گذاشت؛ اما تاثیر آن بر دانشگاه و پویایی آن را باید در گام بعدی جست و جو کرد.
وی گفت: صرف استیضاح وزیر علوم نمیتواند دانشگاه را پویا کند؛ بلکه از انفعال علمی بیشتر دانشگاه جلوگیری میکند؛ مجلس پس از استیضاح باید به فکر رای اعتماد به وزیر علوم بعدی و پیشنهادی دولت باشد.
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تصریح کرد: مجلس حسن همکاری خود با دولت را در رای اعتماد به کابینه نشان داده است؛ بنابراین در تایید وزیر علوم بعدی باید دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهد و در مقابل برخی که میخواهند بین دولت و مجلس شکاف مجازی ایجاد کنند؛ ایستادگی کند و بداند که در فضای عمومی دانشگاه و جامعه هرگز چنین جوی وجود ندارد.
بهرامی افزود: دانشگاه نیازمند وزیری است که دغدغه پیشرفت علم را به معنای حقیقی داشته باشد و در اولویت کاری خود قرار دهد و دانشگاه را جولانگاه سیاسی نکند.
وی تصریح کرد: عدهای ادعای این را دارند که فرجی دانا دانشگاه را آزاد کرده است؛ این همان فضایی است که عدهای میخواستند در دهه هفتاد در دانشگاه ایجاد کنند.
بهرامی ادامه داد: دانشگاه آزاد، دانشگاهی است که دانشجو بتواند آزاد بیندیشد و حرف خود را بزند؛ اما نه به هر نحوی و با هر شیوهای؛ بی قید و بندی در آزادی هرج و مرج ایجاد میکند.
وی گفت: دانشگاه آزاد را رهبر معظم انقلاب زیبا و بینقص ترسیم کردهاند، ایشان فرمودند که در دانشگاهها کرسی آزاداندیشی راه بیندازید؛ پس آقای وزیر و معاونینشان باید به دنبال این نوع انسان آزادی باشند؛ نه آزادی حیوانی، با کرسی آزاداندیشی فضای دانشگاه، فضایی آزاد و فرهیخته و به دور از هوچیگری و هرج و مرج خواهد بود.
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ادامه داد: فرجی دانا با انتصاب کسانی که مجلس شورای اسلامی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم ردصلاحیت کرده بود به معاونی و مشاوری خود در واقع هم به مردم پشت کرد و هم به نمایندگان مردم، بخصوص که این افراد در فتنه فراموش نشدنی 88 نیز دست داشتند.
بهرامی در ادامه گفت: از طرف دیگر ما انتظار پیشرفت علم در دانشگاه و جامعه را داشتیم؛ اما اکنون میبینیم که اصلاً رشد علم کشور دچار کاهش شده است و آمارها بیانگر این نکته هستند و کسی نمیتواند مدعی این باشد که ما در این یکساله به لحاظ علمی سرعت رشد افزایندهای داشتهایم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم در بین دلایلی که مجلس برای استیضاح مطرح کرده است، همین کاهش پیشرفت علم میتواند مهمترین آنها باشد.