به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، محمدحسین رجبی دوانی در جمع دانش پژوهان خط امام در سالن اجتماعات اردوگاه دشت بهشت شاندیز گفت: خواص به نخبگان و برجستگان جوامع اطلاق می شوند و افراد سرشناسی هستند که در بین توده مردم تأثیرگذار می باشد.
وی ادامه داد: معیارهای ما در انتخاب خواص معیارهای با مولفه های اسلامی از جمله داشتن ایمان، اخلاص، صداقت و گذشت است که سلمان به عنوان یکی از این معیارها محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این معیارها پس از مرگ پیامبر (ص) رنگ می بازد و معیارهای جاهلی جایگزین آن می شود.
دوانی ضمن انتقاد از کسانی که پایه انحراف را در کشور تلاش داشتند در فتنه 88 ایجاد کنند گفت: صحیفه به معنای سقف کوتاه است و متشکل از دو گروه قوس و خزرج می باشد که پس وفات پیغمبر (ص) پایه انحراف را در مکتب اسلام گذاشتند و ولایت مولا علی (ع) را قبول نکردند.
وی ادامه داد: یکی از تدابیر ارزشمند پیامبر این بود که جلسات محرمانه قوس و خزرج را که در ثقیقه صورت می گرفت از میان بردند و این افراد در زیر لوای حکومت اسلامی اختلافات گذشته خود را کنار گذاشتند.
این کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه قوس و خزرج لقب انصار را برای خود انتخاب کردند انصار پس از وفات حضرت رسول برایشان سخت بود که چگونه باید آنچه را که در دل دارند بروز دهند و حق جانشینی پیغمبر را بر خود می دیدند بر این اساس پس از ده سال ثقیقه را دوباره بازگشایی و رئیس قبیله خزرج سعدابن اوباده انصاری را به عنوان جانشین پیامبر معرفی کردند.
دوانی یادآور شد در آن جلسه تعدادی از سران و برجستگان و روسای تیره های مختلف قوس و خزرج در دور هم حلقه زدند و کسانی که خواص بودند و مردم نگاهشان به آنها بود در یک بی بصیرت بزرگ مقاصد قومی و باندی خود را به منفعت اسلام ترجیح دادند.
مهاجرین در برابر انصار بر طبل جانشینی پیامبر کوبیدن
این کارشناس مسائل تاریخی بیان کرد: خبر خروج مهاجرین در ایستادگی در برابر علی (ع) در بحث حکومت اسلامی و جانشینی پیامبر به گوش انصار رسید و آنها تلاش کردند که در جلسه ای دست پیش را در مقابل مهاجرین گرفته و هر چه سریع تر سعدابن اوباده را به عنوان جانشین علی (ع) معرفی کنند.
دوانی با بیان اینکه انصار نمی دانستند مهاجرین در این فتنه از آنها زیرک تر هستند خاطرنشان کرد: از سوی مهاجرین دو جاسوس را در میان انصار وارد کرد و توانست وحدت خواص و انصار را بر هم زدند و با دو حیله کارساز ابوبکر را به عنوان جانشین علی (ع) معرفی کند.
وی بابیان اینکه مهاجرین از علی (ع) کینه به دل داشتند خاطرنشان کرد: مهاجرین افرادی از اهل مکه و مسلمانان های با سابقه و از خویشان پیامبر بودند و علی ع از بنی هاشم و از قبیله ای جدا از قبیله آنها بود آنها نمی توانستند تحمل کنند که علی (ع) از بنی هاشم جانشین پیامبر شود و حال آنکه پیامبر نیز از خود قوم بنی هاشم بود
وی ادامه داد: از طرفی علی (ع) بسیاری از مهاجرین را در جنگ های که آنها با پیامبر داشتند به قتل رساند و آنها کینه کشته های خود را نیز نسبت به علی (ع) داشتند به نحوی که در جنگ بدر 70 نفر از لشکر قریش به هلاک رسانده که 36 نفر آنها به دست علی (ع) کشته شدند.
خواص بر خلاف دستور خدا در بخش جانشینی پیامبر گرد هم آمدند
دوانی با بیان اینکه در ثقیقه با حضور دو جاسوس از سوی عمر همه چیز به نفع ابوبکر تمام شد گفت: برخی از انصار در این جلسه پس از شکست به ابوبکر گفتند علی (ع) را چه کنیم حق او جه می شود پیامبر او را به عنوان جانشین انتخاب کرده اند و ابوبکر گفت علی (ع) دستش به خون بزرگان قریش آلوده است و قریش نمی تواند این موضوع را بپذیرد.
دوانی خاطرنشان کرد: زمانی که انصار ولایت را رها کردند نه تنها به منفعتی نرسیدند بلکه به بدبختی نیز دچار گشتند و از طرفی امروز به زیبایی می بینیم کسانی که ولایت را ترک می کنند و حوزه بندی مخالف آن می گیرند نه تنها سودی نخواهند برد بلکه دچار بدبختی می شوند.
وی با بیان اینکه ابوبکر در بستر مرگ از سه کار انجام نشده خود گله می کند گفت: ابوبکر در بستر مرگ می گوید ای کاش از پیامبر می پرسیدم که آیا انصار در خلافت سهمی داشته اند یا خیر و حال اینکه این ضربه از همان جا آغاز شد که عده ای حرف واضح پیامبر را نشنیده گرفتند و اسلام را در طول 14 قرن دچار مشکلات بزرگی کردند.
دوانی به حادثه کربلا اشاره کرد و گفت: حضرت زینب (س) در کنار پیکر قطعه قطعه برادرش می گوید پدر و مادرم به قربان بدنی که روز دوشنبه قطعه قطعه شده حال آنکه عاشورا در روز جمعه اتفاق افتاد ومنظور دختر پیامبر (ص) دوشنبه ای است که ثقیقه تصمیم به برکناری علی (ع) گرفت.
طلحه و زبیر در برابر علی (ع) ایستادند زیر علی منافع آنها را نادیده گرفت
این کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه پس از رحلت رسول الله حکومت های شکل گرفته به بی عدالتی در تقسیم بیت المال روی آورند خاطرنشان کرد: بیت المال پس از خلیفه دوم شروع به ترویج بی عدالتی در سطح بسیار بالایی گرفت و در خلیفه سومین اختلاف به اوج رسید به نحوی که علی(ع) پس از رسیدن به حکومت تمام رانت ها وامتیازات قوم و قبیله های حاکمان قبلی را قطع نمود و فرمود اگر مالی اضافه تر از آنچه که حق خدا و مردم است به شما رسیده باشد در طول حکومت های پیشین از شما پس می گیرند حتی اگر مهر زنان شما شده باشد.
وی ادامه داد: در برابر علی (ع) عملیات روانی اتفاق افتاد که اگر امروز در منابع تاریخی نگاه کنیم به دقت در میابیم علی (ع) در اوج مظلومیت و تنهایی بود..
این کارشناس مسائل تاریخی طلعه و زیبر عایشه و عمروعاص در ضدعثمان خلیقه وقت و کشته شدنش نقش بسیار داشتند اما در یک جنگ روانی چنان رفتار کردند که عایشه فریاد زد هنوز لباس مندرس پیامبر بر تن من است ما جانشینین سنت او را از بین برده و با گستاخی فریادش را ادامه داد که بریزید واو را بکشید و حتی از شدت تنفر نام علی (ع) را بر زبان نیاورد.
این کارشناس مسائل تاریخی خاطرنشان کرد: طلحه و زبیر به قاتلان عثمان راه نفوذ به خانه او را نشان دادند اما هنگامی که منافعشان به خطر افتاد به عنوان خون خواه عثمان علی (ع) را قاتل وی نامیدند.
وی ادامه داد: آن قدر خواص بی بصیرت و خائن مردم را به تردید انداختند که کسی باور نمی کرد همسر پیامبر راست می گوید یا علی (ع).
دوانی افزود: عایشه، ام حبیبه، حفظه سه همسر پیامبر بودند که بر خلاف پیامبر قیام کردند و ام حبیبه کسی بود که پیامبر خونی عثمان و انگشتان قطع شده همسرش را که در دفاع همسر خود در برابر شمشیر قرار گرفته بود به پیش معاویه فرستاد تا با اشک تمساح معاویه نسبت به برادر خود فضا را برای علی (ع) سخت تر کند.
دوانی ضمن بیان اینکه در این گونه مواقع نگاه مردم به خواص است تا جهت گیری خود را مشخص کنند یادآور شد: مردم در تصمیم گیری دچار تردید شدند که آیا بخشی از بیت پیغمبر دروغ می گویند و یا علی حقیقت را کتمان می کند و در تشخیص حق دچار شک شدند گرچه این فتنه سرکوب شد اما پیامدهای آن برای علی (ع) سنگین بود زیرا شروع کردند به تبلیغاتی که در آن علی (ع) به عنوان کسی که با همسر پیامبر جنگیده است شناخته شده بود.
معاویه محکوم اعدامی زمان پیامبر است
دوانی گفت: معاویه چه کسی است کسی که مادر و پدرش به همراه خودش از سوی پیامبر محکوم به اعدام بودند و از ترس جانشان مسلمان گردیدند حال کسی که محکوم به مرگ بوده در خصوص علی (ع) می فرماید: نباید بگذاریم چنین انسانی جانشین پیامبر باشد.
این کارشناس مسائل تاریخی به گفته امام در مورد اینکه نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد اشاره کرد و گفت: معاویه ای که در طول 15 سال خلیفه شامات بوده است در زمان حکومت علی (ع) تمام تلاش ها صورت می گیرد تاچنین انسان فاسدی حق حکومت نداشته باشد براساس همین تاریخ است که بنیانگذار انقلاب اسلامی می فرمایند حواستان باشد که چه کسانی انقلاب را در آینده در دست خواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد: انقلابیان دیروزی پیامبر دشمنان امروزی علی (ع) شدند و باز هم خیانت آنها موجب شد که علی (ع) در جنگ جمل نتواند آن گونه که باید نسبت به سپاه خود رفتار کند.
مظلومیت علی (ع) در یک سال و چند ماه آخر حکومتش قابل توصیف نیست
دوانی با بیان اینکه یاران علی (ع) یار واقعی نبودند و هم در برابر او موضع می گرفتند خاطرنشان کرد: گروه های ترور از سوی معاویه در مناطق حکومتی علی (ع) ایجاد رعب و وحشت می کردند و در یکی از این جنایات در یمن هواداران علی (ع) را شناسایی و پس از به قتل رساندن زنان و کودکانشان را در بازار شام با پای برهنه و لخت در معرض فروش قرار دادند و علی (ع) را چنان تکان دادند که تا هنگام شهادت در قنوت نمازش معاویه را لعنت می کرد.
وی با بیان اینکه علی (ع) در فشار وسختی و تنهایی پناهگاهی به جز چاه نداشتند گفت: اتفاقاتی که برای امام حسن و امام حسین (ع) رخ داد نتیجه انحرافی بود که از ثقیقه کمر اسلام را تا نمود
این کارشناس اخلاقی به صلح امام حسن (ع) اشاره نمود و گفت: امام حسن (ع) در صورت قبول نکردن صلح اسلام را از دست می داد زیرا توطئه معاویه این بود که از این طریق اسلام و امامت را دچار انحراف همیشگی کند.
وی بیان داشت: سلیمان صرب خزاعی که یکی از سران شیوخ کوفه بود پس از پذیرش صلح به امام حسن گفت الاسلام علیک یا مزل مومنین یعنی سلام برتو این ذلیل کننده مومنان و از طرفی حجربن عدی نیز در هنگام دیدن امام حسن (ع) بعد از قبول صلح گفت ای کاش قبل از اینکه صلح را می پذیرفتی تو و همه ما می مردیم و این نشان می دهد که یاران و امت رسول الله تا چه اندازه مظلوم بودند.
وی در پایان با بیان اینکه ما به مردم با بصیرت خود می بالیم که در هنگام قبول قطع نامه 598 همه رزمندگان گفتند آنچه را که امام می گوید حرف حق است خاطرنشان کرد: اگر بصیرتی که مردم ما امروز از خود نشان داده اند یاران علی (ع) در دوره خود داشتند مطمئن باشید اسلام تا به این حد مظلوم واقع نمی شد مردم ما نشان دادند خواص و ویاران امام تکریم دارند اما تا هنگامی که ولایت باشند.