به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، شفیعی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در ساختمان مرکزی دانشگاه جامع علمی و کاربردی برگزار شد با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه مهارتی فعالیت میکند گفت: در کشور ما و در دنیا دو نظام آموزشی وجود دارد که براساس آن تعدادی از دانشگاهها عرضه محور و تئوری محور هستند و تعدادی نیز مهارت محور هستند که براساس تقاضای کار باید به پذیرش دانشجو بپردازند.
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: کسانی که در دانشگاههای علمی کاربردی فارغ التحصیل میشوند در واقع باید برای شغل و بازار کار آماده باشند و نیروهای مهارتی باید در حوزه کاردانی بیش از کارشناسی و در دوره کارشناسی بیش از کارشناسی ارشد باشند و وظیفه دانشگاه علمی کاربردی نیز در همین راستا و در کنار آن کسانی که شاغل هستند و به دلیل ارتقای شغلی نیاز به گذراندن برخی دورهها دارند این دانشگاه بر آن نظارت میکند و طبیعتا مدرک نیز ارائه میدهد.
وی افزود: دلیل وجود کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه علمی کاربردی بر این است که افرادی که مدرک کاردانی را دریافت میکنند پس از اشتغال در کار اگر نیاز به تکمیل دانستهها داشتند در این دورهها شرکت کنند اما متاسفانه امروز این مقطع وسط وجود ندارد و اتفاقی که افتاده این است که دانش آموختهها بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در دوره کاردانی تقاضای حضور در دوره کارشناسی را دارند.
شفیعی در ادامه بیان داشت: دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه نسل سوم است به این معنا که به بازار کار توجه دارد و همچنین یکی دیگر از مواردی که مدنظر دانشگاه است این است که مقوله نظام پودمان را به آن توجه کند و برای تک پودمانها یک مهارت به وجود آورد که در کنار آن مدرک نیز ارائه میشود.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: دانشگاههای بزرگی نظیر علمی کاربردی پیام نور آزاد و غیرانتفاعی باید چندین مرحله را سپری کنند تا به ایده آل برسند و این مراحل شامل ایجاد، تثبیت، توسعه کمی و کیفیت میشود و توجه به کیفیت به این معنا نیست که جلوی کمیت گرفته شود بلکه اگر توسعه کمی صورت میگیرد باید کیفیت نیز پا به پای آن افزایش یابد.
وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی دارای ۷۰۰ هزار دانشجو و بیش از هزار مرکز آموزشی است که در حوزههای کاردانی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرد و تقسیم بندی آن نیز به این نحو است که حدود ۴۰۰ هزار دانشجوی دوره کاردانی نزدیک به ۳۰۰ هزار دانشجوی دوره کارشناسی و یک هزار دانشجوی کارشناسی ارشد را دارد.
شفیعی در ادامه اظهار داشت: در دنیا هرگز فناوری به کشوری انتقال داده نمیشود بلکه ما باید در حوزههای مختلف فناوری را خود به دست بیاوریم و رسالت این دانشگاه نیز همین است.
شفیعی افزود: تنها گفتن جمله مهارت محوری در دانشگاه علمی کاربردی کافی نیست همه مسئولان بر این موضوع تاکید دارند که علم و عمل باید در کنار هم باشد تا دانشگاه جامع علمی کاربردی با قدمت ۲۲ ساله خود هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و امیدواریم در آینده عملکرد ما به نحوی باشد که به جوانانمان برسانیم که دانشگاههای فنی حرفهای وعلمی کاربردی اگر بیش از دانشگاههای دیگر نباشند کمتر نیستند.
وی تاکید کرد: در کشوری نظیر جمهوری اسلامی ایران که یک کشور در حال توسعه است نیاز به نیروهای مهارتی بیشتر است و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز تلاش خود را در این راستا دارد تا دانشجویان کاردان بیش از دانشجویان کارشناس تربیت کند.
افزایش ۲۵ درصدی شهریههای دانشگاه علمی کاربردی
شفیعی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان افزایش شهریههای دانشگاه علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی نیز نظیر دانشگاههای آزاد غیرانتفاعی و... تا سقف ۲۵ درصد میتوانست افزایش شهریه داشته باشد که جزئیات آن در دفترچهها آمده است.
جذب اساتید مهارت محور از خارج از کشور
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه ما در ایران دانشگاهی برای دانشجویان کارشناسی ارشد مهارتی نداریم در نظر داریم در آینده نزدیک با تعاملی سعی کنیم در این خصوص از دانشگاههای خارج از کشور جذب نیرو داشته باشیم.
وی افزود: شغل محوری اصلیترین هدف دانشگاه علمی کاربردی است و برای آن تلاش میکند و در این راستا نیاز به اساتید مهارت محور بیش از پیش احساس میشود و در نظر داریم حتی خبرگان صنعت که مدرک فوق لیسانس نیز ندارند را در دانشگاه علمی کاربردی بتوانیم جذب کنیم.
تقسیط شهریههای دانشگاه علمی کاربردی
شفیعی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شهریههای دانشگاه علمی کاربردی تقسیط میشود یا خیر گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی در حال حاضر مناسب نیست و ما دانشجویانی داریم که میخواهند به تحصیل بپردازند اما شاید توانایی مالی مناسبی ندارند و با هماهنگیهای انجام شده از مراکز خواسته شده شهریههای دانشگاه در صورت امکان به صورت قسطی تا پایان ترم از دانشجو گرفته شود.
ما هرگز نگفتیم دانشگاههای علمی کاربردی و فنی حرفهای ادغام میشوند
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ادغام دانشگاههای علمی کاربردی و فنی حرفهای تصریح کرد: ما هیچ موقع نگفتیم این دو مرکز ادغام میشوند و در حال حاضر نیز هیچ اتفاقی نیفتاده و هر کدام از این دانشگاهها به فعالیت خود به صورت جداگانه میپردازند.
وی افزود: ما اعلام کرده بودیم این دو دانشگاه هر دو ماموریت یکسانی در حوزه مهارت محوری دارند و اعلام کرده بودیم که نیروهای تربیت شده در هر دو دانشگاه باید آماده بازار کار شوند که در این خصوص اگر سیاستها با هم هماهنگ باشد و یک شورای سیاست گذاری مشترک و یک مدیریت واحد وجود داشته باشد در واقع یک هم افزایی صورت گرفته است و آنچه مدنظر بوده است غیر از این مطلب نیست اما تاکنون اتفاقی نیفتاده و تصمیمی گرفته نشده است.
شفیعی در ادامه در خصوص تعطیلی واحدهای بیکیفیت این دانشگاه گفت: درست است که برخی مراکز ممکن است کیفیت کافی را نداشته باشند اما تعطیلی راه حل آن نیست بلکه باید هدایت شوند و شعار ما نیز ارتقای کیفیت است و در این زمینه سعی در استانداردسازی داریم اما اگر مشخص شود که نیاز است مرکزی تعطیل شود این کار انجام میشود و در حال حاضر نیز کمیتههایی نظارتی تشکیل شده تا این شناساییها را انجام دهند.
پرداختهای خارج از سامانه سجاد تخلف است
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی گفت: هیچ گونه پرداختی دانشجویان نباید خارج از سامانه سجاد داشته باشند و اگر مواردی مشاهده شود تخلف است.
وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون دانشجو میپذیرد این کار از طریق شرط معدل و معرفی سازمان سنجش صورت میپذیرد.
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اداره فامیلی برخی مراکز این دانشگاه خاطر نشان کرد: قطعا در مرکزی که خصوصی است نمیتوان ایرادی در این زمینه گرفت که چرا از اعضای یک خانواده در آن استفاده شده بلکه میتواند ایراد به این نحو باشد که چرا کار به درستی انجام نشده است و اگر خانواده تخصص ندارند قطعا باید از آن جلوگیری شود و اگر کد مدرسی برای کسی صادر شده که صلاحیت آن را ندارد قطعا باید جلوی آن گرفته شود.