سهراب عبدی زرین، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" در قم، با بیان اینکه طرح "پایش سلامت" نوعی غربالگری است، بیان داشت: یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح چکاب و غربال دانشجویان است تا گروهی که در معرض آسیب هستند، شناسایی و به مشکل آنها رسیدگی شود.
وی بیان داشت: طرح "پایش سلامت" همزمان با روزهای ابتدایی مهرماه در دانشگاهها آغاز شده است، دانشجویان ورودی جدید در زمینههایی مانند اضطراب، افسردگی و بطور کلی بهزیستی روانی مورد ارزیابی قرار میگیرند تا در صورت وجود مشکل اقدامات لازم برای حل مشکل آنها انجام شود.
عبدی زرین تصریح کرد: ممکن است برخی دانشجویان که در این طرح مورد ارزیابی قرار میگیرند، از ارائه اطلاعات صحیح خودشان امتناع کنند یا ترس داشته باشند که در بحث آموزش آنها مشکلی پیش بیاید؛ اما در حقیقت این موضوع حالت عکس دارد و هدف از جمع آوری اطلاعات فقط کمک به دانشجو است.
اطلاعات دانشجویان در طرح پایش سلامت به صورت کد ثبت میشود
وی با اشاره به اینکه اطلاعات دانشجویان توسط مشاوران به صورت کد ثبت میشود، خاطرنشان کرد: واحد مشاوره به اسم و مشخصات شخصی افراد نیاز ندارد، این نشانگر راز داری و محرمانه بودن پرونده است؛ با این حال بر اساس اصول مشاوره هیچ اجباری برای انجام آن وجود ندارد.
مسئول مرکز مشاوره دانشگاه قم عنوان داشت: طرح پایش سلامت چند سال است که اجرا می شود، اگر این طرح در حد یک جمع آوری اطلاعات باشد و به صورت نمادین مشکلیابی کند؛ طرحی بیفایده است؛ اما زمانی که این اقدامات پیگیریهای بعدی مناسب را در پی داشته باشد، به طرحی موفق تبدیل می شود.
مشاوره در بلند مدت تاثیرات مطلوبی خواهد گذاشت
عبدی زرین گفت: تاثیرات کاری واحد مشاوره در اکثر موارد، در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست، تاثیرپذیری دانشجو مستلزم تشکیل چندین جلسه مشاوره و ایجاد ارتباط بین دانشجو و مشاور است و در صورت برقراری این ارتباط در بلند مدت شاهد تاثیرات بسیار عالی و مطلوب این طرح و واحد مشاوره خواهیم بود.
وی افزود: در ابتدای ترم تحصیلی دانشجویان غیر بومی ورودی جدید که به یک محیط و شرایط جدید وارد میشوند، باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند، این یک فشار مضاعف را به دانشجو وارد میکند که در این موارد مشاوره باید وارد عمل شود و دانشجو را با فضای جدید آشنا کند.
مشاوره بهترین راه حل مشکلات دانشجویان
عبدی زرین بیان داشت: دانشجویان جدید پس از ورود به دانشگاه عمدتا مشکلات مشخصی دارند که می توان آنها را به سه دسته طبقه بندی کرد؛ اولین دسته مشکلات آموزشی مانند انتخاب واحد و مشکلات برنامهریزی برای امتحانات است که دانشجو را درگیر کرده و واحد مشاوره میتواند به بسیاری از این مشکلات رسیدگی کند.
وی ادامه داد: دسته دوم مشکلات سازگاری و تطابق با محیط است، مشکلاتی که ممکن است با هم اتاقی و یا حتی جمعهای مختلف در دانشگاه بوجود آید، این موضوع نیز با گذشت زمان و انجام کارهای مشاورهای حل میشود، در همین راستا کارگاهی جهت آموزش دوره ی مهارتهای زندگی ایجاد کرده و منتظر تجهیز آن هستیم تا دوره را شروع کنیم.
مسئول مرکز مشاوره دانشگاه قم با بیان اینکه دسته سوم مشکلات عاطفی هستند، گفت: معمولا دانشجویان در سنی هستند که ممکن است درگیر مسئله ازدواج شوند، یا درگیر روابطی شوند که ممکن است به سرانجام برسد یا نه، این درگیریهای عاطفی و فکری مشکلاتی به وجود بیاورد که نیازمند کمک مشاورین است.
عبدی زرین بیانداشت: در بحث پیشگیری از مشکلات نباید منتظر دانشجو باشیم، باید دانشجو را تشویق و ترغیب کنیم تا به واحد مشاوره مراجعه کند و پیشگیری را در ابعاد مختلف زندگی و به طور خاص در زمینه آموزش محقق کند.
وی در پایان گفت: دانشجویی که در زمینه آموزش شکستهایی مانند تعلیق یا اخراج بخورد، هزینه بالایی را که صرف آموزش و پرورش او شده، از بین برده است، ما برای اینکه بتوانیم این شکست را به موفقیت برسانیم، می توانیم از ظرفیت و اثرگذاری واحد مشاوره استفاده کنیم.