به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، شهرام جبارزادگان با اشاره به این که برای آموزش دادن به کودکان باید روشهای کودکانه مورد استفاده قرار گیرد، افزود: انتقال آموزههای ترافیکی از سنین کودکی موجب نهادینهسازی آموزش در ذهن کودکان میشود و کتاب به عنوان یکی از مؤثرترین وسایل آموزشی، میتواند بسیاری از مفاهیم ترافیکی را در قالبهای داستان، شعر و تصویر به کودکان منتقل کند.
وي با بیان این که اهتمام والدین به تهیه کتاب مناسب سن فرزندانشان میتواند زمینه را برای ایجاد انگیزه و علاقه به مطالعه کتاب در سالهای بعدی زندگی فراهم کند، اظهار کرد: اغلب والدین گمان میکنند فرزندانشان از اسباب بازی بیشترین لذت را میبرند و مدام در حال تهیه انواع اسباب بازی برای آنها هستند، در صورتی که کتابها نقش بسیار پر رنگتری در پرورش قوای ذهنی کودکان بازی میکنند و کودکان امروز نیز مانند نسلهای گذشته نباید از لذت همنشینی با این یار مهربان غافل باشند.
جباریزادگان با ذکر این که در سال جاری بیش از یک میلیون دانشآموز در تهران مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: سالانه حدود 750 نفر در تصادفات رانندگی تهران کشته و 28 هزار نفر مجروح میشوند که از این تعداد حدود 40 کشته و یک هزار و 200 مصدوم، کودک هستند که این آمار را میتوان با استفاده از روشهای آموزشی صحیح که یکی از مهمترین آنها تهیه و تدوین کتابهای آموزشی دارای جذابیت و خلاقیت و نیز گنجاندن مفاهیم آموزشی در متون درسی است، کاهش داد.
وی عدم آموزش صحیح به دانشآموختگان در سالهای نوجوانی و جوانی را از دلایل فقر فرهنگی در موضوع ترافیک بر شمرد و اضافه کرد: در حالی که بسیاری از دانشآموزان دبیرستانی به رانندگی احساسی و هیجانی با خودرو یا موتورسیکلتسواری علاقه وافری دارند، جای آموزش مفاهیم ترافیک در صفحات کتب درسی خالی است، در صورتی که دانش شهروندان چه به عنوان راکب و راننده و چه به عنوان عابر پیاده نباید تنها به آموزش به اصطلاح شب امتحانی کتابچه آییننامه رانندگی محدود شود.
معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک آگاهیبخشی و اطلاعرسانی با توجه به نوع آموزش و گروه هدف را از سیاستهای آموزشی این سازمان اعلام کرد و گفت: به این منظور تلاش میکنیم تا بستر مناسبی برای ارائه مفاهیم آموزشی و تثبیت این مضامین در اذهان عمومی فراهم کنیم که تألیف، تدوین و ترجمه انواع کتب تخصصی و عمومی با موضوعات حمل و نقل و ترافیک شهری از جمله این اقدامات است تا به این منظور به همراه سایر شیوههای آموزشی به اهداف پیشبینی شده برسیم.
وی يكي از مهمترین گروههاي هدف در آموزش فرهنگ ترافيك را كودكان و نوجوانان دانست و افزود: اين گروه به عنوان نسل آينده با يادگيري صحيح مفاهيم ترافيك و شيوههاي درست رفت و آمد در شهر، ميتوانند به رفع مسائل و مشکلات ناشي از تراكم ترافيك كمك کنند که در این راستا تمام توان خود را برای انتقال مفاهیم مورد نظر از طریق کتابهای متنوع آموزشی با استفاده از قالبهای مورد توجه کودکان امروز به کار گرفته ایم.
جبارزادگان در پایان با تأکید بر این که آموزش به عنوان کلید رویارویی با مشکلات امروز کلانشهرها از اهمیت ویژهای در ارتقاء و نهادینهسازی فرهنگ ترافیک برخوردار است، خاطرنشان کرد: با این اعتقاد که مطالعه به عنوان یک فعالیت ذهنی، موجب افزایش انضباط فردی، آموختن اختیاری مطالب و دوری از آثار منفی دنیای دیجیتال میشود، هفته کتاب و کتابخوانی را بهانه قرار دهیم تا نه تنها خودمان خواندن کتاب را آغاز کنیم، بلکه فرزندانمان را نیز به کتاب خواندن ترغیب و تشویق کنیم.
گفتنی است هفته کتاب پس از نمایشگاه کتاب تهران، مهمترین اقدام مرتبط با کتاب و کتابخوانی در طول سال است و جشنوارههایی همچون کتاب سال دانشجویی، کتاب و رسانه برتر و کتاب و رسانه ملی، از برنامههای این هفته به شمار میآید.