به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» محمدحسین صفارهرندی در نشست بررسی وضعیت فرهنگی کشور که امروز در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد ضمن تبریک هفته بسیج گفت: امیدوارم هیچ گاه از پرتو ولایت محروم نمانیم و روح بسیجی بودن بر جامعه ما افسرده نشود مبحث فرهنگ از جمله مباحثی است که بسیار راجع به آن سخن گفته شد ولی باز هم با تعبیر مقام معظم رهبری که فرهنگ مظلوم است این مظلومیت را می توان احساس کرد.
وی گرایش فرهنگی را مهم ترین عامل انقلاب خواند و گفت: انگیزه اصلی مردم در قیام مانند انقلاب کبیر فرانسه نبود و هر که از بیرون به انقلاب اسلامی نگاه کند می فهمد که این انقلاب از جنس فرهنگ بوده است فوکو می گوید وقتی در حوادث سال 57 و قبل از پیروزی انقلاب به ایران آمدند هر چه جست وجو کردم این را نیافتم که مردم به خاطر نان یا اعتراض به طبقه رفاه اقتصادی انقلاب کرده باشند آنچه که مردم را به انقلاب دعوت کرد حرکت برای تغییر خود بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عدم شناخت کامل جوانان از انقلاب اشاره کرد و گفت: جوانان ما تنها از شنیده ها استنباط می کنند اما واقعیت این است که اولین حرکت های شورشی اول انقلاب مربوط به سمت سینماها بود و مشروب فروشی ها اولین مکانهای حمله مردم بودند و این نشان می دهد که غلیان احساس مردم به خاطر آن بود که سینماها و فیلم ها را دلیل بیگانگی با خود می دانستند.
وی خاستگاه انقلاب را کانون های اعتقادی و فرهنگی و مساجد دانست و افزود: نشان های بسیار زشتی از تهاجم فرهنگی در سامانه های فرهنگی کشور در زمان ستم شاهی وجود داشت که می توان به جشن هنر شیراز به عنوان ننگین این عملکردها اشاره کرد. نمایش مستهجن سال 58 حتی روزنامه های وابسته به دولت را هم معترض کرد و علیه این اقدام مطالب زیادی نوشتند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حرکت به سمت دگرگون کردن ارزش های مردم یکی از اسباب انقلاب بود گفت: رجوع به ارزش های مغفول و یا از دست رفته یکی از کارهای انقلاب بود با پیروزی انقلاب اسلامی ارزش های در دستور کار لیست روزانه مردم قرار گرفت مثلا بی انضباطی در اوایل انقلاب به عنوان گناه تلقی می شد و یا حتی مردم مقررات راهنمایی و رانندگی را بند مقررات شرعی می دانستند که تجاوز به آن تجاوز به شرع محسوب می شد.
وی از عملکرد مردم در سال های ابتدای انقلاب یاد کرد و گفت: در سال های ابتدایی انقلاب مردم با همدلی و پیروی از رهبری با غیرت از دستورات او پیروی می کردند فرهنگ یعنی عادات تکرار شونده زندگی روزمره و انقلاب ما سبب تعالی این آداب شد وقتی از فرهنگ واقعی جامعه پرده برداری شد. شهر های ما با عنوان دارالمومنین و دارالعباده نامگذاری می شدند.
صفار این نقطه فرهنگی جامعه فرهنگی را جامعه امن و به آرامش رسیده دانست و گفت: دوره ورود ارزش های مدرنیته باعث آن شد که فرهنگ ما دستخوش تغییراتی شود مدرنیته با خودش رد ارزش ها را آورد و اصلی ترین جای آماج مدرنیته ارزش های فرهنگی است.
وی افزود: در جامعه امریکایی وقتی پرسیده می شود که فرهنگ امریکایی را تعریف کنید جواب می دهند که فرهنگ ما در بی فرهنگی ماست و هر طور دوست داری زندگی کن. آنها تبعیت کردن از هواهای نفسانی را اوج فرهنگی بودن تلقی می کنند و اوج لذت و برخورداری های مادی را فرهنگ می دانند.
صفار هرندی به لزوم فیلتر در مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: فیلتری باید در واردات فرهنگی وجود داشته باشد همان طور که ما در بخش بی بی سی این فیلتر را داریم واردات بی رویه محصولات فرهنگی باعث می شود که روزی فرهنگ متوجه شود که با پیشینه خودش فاصله زیادی گرفته است.
وی به تهاجم فرهنگی در کشورهای غربی و اروپایی اشاره کرد و گفت: من طی جلسه ام با وزیر فرهنگ روسیه هم عبارت تهاجم فرهنگی را شنیدم و این فقط به اسلام و ایران باز نمی گردد حتی فرانسه هم از تهاجم فرهنگی حرف می زند. هالیوود دروازه های این کشور را گشوده است و ارزش های این کشور را دچار بی هویتی کرده است و بخش زندگی امریکای که همه چیز را رها کرده است و تحت عنوان آزادی کار را به جای رسانده که فریاد خانواده ها درآمده است.
عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام گفت: واقعیت این است که در بدو امر وقتی هشدارها مطرح شد بیشتر ما متوجه تهاجم فرهنگی نشدیم و همه آحاد جامعه به حجاب افراد در خیابان ها پرداختند ولی عده دیگری که نسبت به این مسئله حساس تر بودند به کتاب ها توجه کردند که چه مضامین سوئی به ایران وارد می شود.
وی به جنگ نرم دشمن تأکید کرد و گفت: شاید کمتر کسی به سراغ این موضوع رفت که در این جنگ نرم چه اهداف پنهانی وجود دارد هدف جنگ نرم تسخیر اندیشه، احساسات و دل هاست می خواهند روی دل های و افکار معمولی به راحتی سوار شوند و تفکرات خود را القاء کنند.
صفار هرندی بی اهمیت خواندن تهاجم فرهنگی از طرف وزرای سابق تأکید کرد و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد وقت در اوایل دهه 70 حتی به واژه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی هم مشکوک بود و می گفت چرا باید تهاجم را که یک کلمه نظامی است در حوزه فرهنگ استفاده کرد در حالی که این جنگی بود که همه آثار جنگ فیزیکی را داشت اما شلیک گلوله ها بی صدا بود.
وی در ادامه به نشر مطالبی در خصوص تمجید رژیم سابق در نشریات اشاره کرد و گفت: در یکی از نشریات نوشته بود اگر رضاخان 20 سال بیشتر حکومتش دوام داشت ما صد سال جلو افتاده بودیم چنانکه فیلم انقلاب 57 از طرف کانال های ماهواره انقلاب را به گونه ای حرفه ای تحریف کرده که روایت گری این فیلم باعث می شود جوان با ذهن خالی از اندیشه به راحتی فکر کند که فرشته ای به نام شاه را از دست داده ایم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت جنگ نرم را استراتژی جدید دشمن دانست و گفت: دشمن معتقد است یک قطعه شعر، کار ده ساله چریکی را با جنگ سخت انجام می دهد به همین دلیل در دهه 70 عده ای از مسلحین و دشمنان انقلاب با عنوان روشنفکر و نویسنده به ایران بازگشتند. مهاجرانی که وزیر فرهنگ در دوره اصلاحات بود کسی بود که دستیار شاپور بختیار را با عنوان یک انسان فرهنگی به ایران بازگرداند و حتی خودش به استقبال او به فرودگاه رفت.
وی افزود: ما باید چالش ها را این گونه بررسی کنیم و اصل مطلب اراده ای است که اگر ده تا نویسنده به دلیل نشر مطالب ضدفرهنگی ممنوع الکار شوند باز هم افراد دیگری را این اراده روی کار می گذارد و اطمینان می دهد که حامی آنهاست.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعلیم ناصحیح آموزش انسانی تأکید کرد و گفت: ما فرزندان خود را تحت آموزش هایی قرار می دهیم که انسانی همطراز با انقلاب اسلامی و ایران در نمی آید. می گویند استقلال یک مقوله قرن 19 است که نظام جمهوری اسلامی بیهوده به آن اهمیت می دهد و این مسئله ای است که ما خودمان مسبب آن هستیم.
وی در ادامه به تشریح راهکارهای جلوگیری از تهاجم فرهنگی پرداخت و گفت: پس از ریشه یابی این تهاجم فرهنگی باید قرارگاه بزرگ فرهنگی ایجاد شود که البته شورای عالی انقلاب فرهنگی این وظیفه را برعهده دارد باید راهکارهای برای بازگشت به فرهنگ اصیل خودمان پیدا کنیم که این ملزم به وجود سند و راهکاری است که مهندسی فرهنگی نامیده می شود.
صفار هرندی به اجرای سند مهندسی فرهنگی تأکید کرد و گفت: در سند مهندسی فرهنگی چاره جویی برای مسائل فرهنگی شده است در این سند گفته شده که ما باید مانع تکرار برخی آمارهای تکان دهنده شویم. سند مهندسی فرهنگی باید اجرایی شود و در مقام عمل قرار بگیرد.
وی در ادامه مسئولیت اجرای مهندسی فرهنگی را برعهده توده مردم دانست و افزود: این نگاه که باید حکومت کاری کند باید برداشته شود و باید قرارگاه مردمی فرهنگی به وجود بیاید.
این نخبه فرهنگی عقاید مذهبی و اسلامی را نسخه ای صحیح برای فرهنگ کشور دانست و افزود: ما در هر مناسبتی می توانیم کنار یکدیگر حاضر شویم و اربعین حسینی و عاشورا خود نشانی از این تجمع و یکدلی هاست در حالی که در کشورهای غربی که مردم از دین بریده اند تنها با برگزاری پارتی ها می توانند با هم تعامل داشته باشند پس چرا ما باید از الگوی های ناصحیح غربی پیروی کنیم.
وی با اشاره به سخن اصلاح طلبان که امام را اصلاح طلب می دانستند گفت: امام اصل ولایت فقیه را مهم ترین رکن و اصل می دانست اما شما اصلاح طلبان در دوره ای ولایت فقیه را کنار می زدید چگونه می توان امام را یک اصلاح طلب دانست.
صفار هرندی این مسائل را مشکلات فرهنگ دانست و گفت: ما خودمان را در برابر تهاجم فرهنگی واکسینه نکرده ایم واکسن علم و دانایی در برابر تهاجم فرهنگی جوابگوست حالا هم در حوزه بسیج کم کاری زیادی می بینیم چرا که بسیجیان امروز سیر مطالعاتی ندارند و به مطالعه غیر درستی که از مهم ترین راهکارها برای تجهیز ذهن است اهمیتی داده نمی شود.
وی در خصوص تحلیل فرهنگی از دولت روحانی گفت: من از این مبحث دوری می کنم چرا که در این حالت باید مقایسه ای با دوران صدارت خودم داشته باشم اما کارهای صورت می گیرد که وقتی با تصمیم گیرندگان اصلی هم در خصوص آنها صحبت می شود خودشان اذعان می کنند که این تصمیم اشتباه بوده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: این اشتباه است که ما قرآن و حوادث تاریخی اسلام را جور دیگری تعبیر کنیم و ببینیم صحنه کربلا که صحنه جدال حق و باطل بوده است صحنه سازش بوده. استفاده از این عبارات و ترجمه و تفسیر قرآن و حوادث تاریخی آن طور که خودمان می خواهیم درست نیست سلائق روحانی سلائقی از جنس فرهنگ، هنر بوده است و او دوست ندارد بگوید دنباله رو اصلاحات است اما این رسم پسندیده ای نیست که ما ارزش های مبنای را دستخوش تغییراتی کنیم که برای آن حجتی نداریم. از خدا می خواهم قانون گرایی را که یکی از اصولی است که مقام معظم رهبری فرموده اند در مملکت ما به طور کامل انجام شود.