به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام محمدرضا رضوان طلب در نشست خبری که امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت ایام الله دهه فجر گفت: حق آمد و باطل رفت و مصداق این آیه قرآن کریم انقلاب اسلامی ایران است. من در این نشست سعی دارم گزارشی از عملکرد یک ساله مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم را بیان کنم. ۱۲ سرفصل از اقدامات تحولی مهم در این یک سال را بیان میکنم. ایجاد ساختار مدیریت و ماموریتی علی رغم لغو ساختار سازمانی مرکز یکی از اقدامات ماست من در زمان تصدی خود با دو مشکل مواجه بودم. یکی اینکه ساختار و پستهایی که قبلا اعلام شده بود مربوط به طرح مهرآفرین بود که در دولت دهم این طرح تصویب شده بود و در دولت یازدهم این طرح را قابل مطالعه و متوقف اعلام کردند و دیگری اینکه ساختار پشتیبانی نداشتیم و با همکارانی مواجه بودیم که به صورت پاره وقت با ما همکاری میکردند.
وی افزود: در ابتدای کار سه معاونت تشکیل دادیم معاون تایید صلاحیت معاون نظارت و ارزیابی استانها و معاونت اجرایی و برنامه ریزی. با صحبتهایی که با وزیر علوم وقت داشتیم بنا شد این چارت گسترده را به صورت بخشی فعال کنیم و این ترکیب موفقیتهای زیادی را به وجود آورد.
رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در ادامه به تشریح فعالیتهای این مرکز پرداخت و گفت: سرعت بخشیدن به روند رسیدگی پروندهها از دیگر برنامههای ما بود. میانگین دوره رسیدگی به پروندهها در گذشته ۱۸۹ روز بوده است که بعد از تصدی این عنوان به من میانگین زمانی ۲۸ روز شده است. اهتمام به امر آموزش و توجیه کارشناسان و همکاران از دیگر فعالیتهای این مرکز است. مرکز جذب حداقل دارای کادری در حدود ۱۷۰۰ نفر در ردههای مختلف است. دردانشگاهها هیئت جذب بین هفت الی هشت نفر است. این ۱۱۰ هیئت اجرایی ۵ نفر کارگروه بررسی توانمندی علمی دارند و ۵ نفر کارگروه بررسی صلاحیت عمومی و بنابراین وقتی در جمع محاسبه شود مرکز جذب حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر را به عنوان کادر اجرایی دارد.
وی در ادامه به نشستهای این مرکز اشاره کرد و گفت: ما در این یک سال ۴ نشست داشتهایم که دو نشست هماهنگی و توجیهی در یزد و ارومیه و دو نشست آموزشی و هم اندیشی در کرمانشاه و اهواز داشتیم.
رضوان طلب الکترونیکی کردن روند رسیدگی به پروندهها را از فعالیتهای این مرکز برشمرد و افزود: از سال ۸۹ فراخوان داشتیم ولی کار پروندهها در مرحله فراخوان، الکترونیکی انجام میشد و بعد از آن کار به صورت فیزیکی انجام میشد. ما یک نرم افزار تکمیلی تعریف کردیم که کار دبیرخانه و تحقیق را هم تا حدی انجام میداد ولی در ادامه یک نرم افزار جدید تهیه کردیم تا افراد بتوانند روند پرونده خود را از طریق نرم افزار بررسی کنند.
وی به تهیه کتاب قانون جذب تاکید کرد و گفت: مقررات جذب که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده در یک کتاب جمع آوری شده و افراد میتوانند با این کتاب از تمامی قوانین هیئت جذب مطلع شوند. تغییر نظام رسیدگی به پروندهها براساس کارشناسی واحد هم از دیگر فعالیتهای ما بوده است متقاضیان عضویت در هیئت علمی نمیدانستند که کارشناس پرونده چه کسی است و چون این موجب سرگردانی افراد میشود از معاونت تاکید صلاحیت درخواست کردیم تا کارشناسان را آموزش دهد تا افراد کارشناس خودشان را بشناسند.
رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم به تقویت نظام نظارت و بازرسی اشاره کرد و گفت: مرکز جذب در این یک سال حداقل ۴۲ دانشگاه را مستقیم در روند پروندههای آنها رسیدگی و نظارت داشته است. احیای سیستم رسیدگی به شکایات، ایجاد نظام انضباط و آراستگی پرسنل، چارچوب سازی بدنه کارمندی و اهتمام بر ایجاد سیستم پاسخگویی از دیگر فعالیتهای این مرکز است. همه سوالها و پاسخها در سالن پاسخگویی ضبط میشود و کارشناسان ما همیشه این نگرانی را دارند که مبادا موجب شکایت ارباب رجوع شود.
وی دقت سرعت و کرامت را شعار این مرکز دانست و افزود: ما در کار خودمان صدیق هستیم و معتقدیم چون افرادی که با ما ارتباط دارند نخبگان و اعضای علمی جامعه هستند باید به آنها کرامت کافی گذاشته شود.
رضوان طلب به تشریح مزایای تمرکز جذب پرداخت و گفت: عدالت در توزیع فرصتها افزایش گزینهها برای انتخاب اصلح یکپارچگی و هماهنگی موجود در سیستم تمرکز جذب، حذف حساسیتها و حمایت منطقهای و بومی از مزایای این طرح میباشد اما باید خاطر نشان کنم تمرکز به معنای تمرکز اطلاعات است و مبادله اطلاعات و پایش آن به صورت متمرکز انجام میشود وگرنه حداقل ۹۰ درصد کار در دانشگاهها انجام میشود.
وی با تاکید بر اینکه در این مدت یک نفر را نداریم که با توصیه و سفارش وارد فراخوان جذب شده باشد گفت: این شبکه قابل نفوذ نیست و امکان ورود و خروج به پروندهها را سخت کردهایم تا دسترسی به حذف اطلاعات فردی غیر ممکن باشد.
رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم به محدودیتهایی که این مرکز در یک سال گذشته با آن مواجه بوده است اشاره کرد و گفت: تقلیل و کاهش ویرانگر بودجه یکی از این محدودیت هاست من در زمان تصدی خود متوجه شدم که بودجه به نسبت سال قبل ۹۰ درصد کاهش داشته است و این شرایط یعنی ویران شدن این مرکز که الحمدالله با مدیریت خوب توانستیم این مشکل را برطرف کنیم. تعلیق ساختار و فضاسازی منفی به عنوان لزوم اعطای استقلال به دانشگاهها از دیگر محدودیتهای ما در سال گذشته بود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ثبت نامیهای دریافتی در دوره قبل و فراخوان شهریور ۹۳، ۵۲۷۶ نیاز اعلام شد که دانشگاهها به ما اعلام کرده بودند و معتبر شده بود که از این میان ۱۶۷۸۸ نفر ثبت نام کرده بودند. آئین احراز صلاحیت توسط هیئت عالی تهیه شده و ما وظیفه داریم محققین را توجیه کنیم در جلسات با مسئولان مربوطه و کارگزاران جذب با اساتید بحث علمی و اسلامی را مطرح کنند ونباید نوع مصاحبه توهین آمیز باشد و در حال حاضر هم در حال بازسازی فرمها هستیم که موجب توهین نباشد.