گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ حوزه فرهنگ در یک هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود،از «افسانه پاکرو» قربانی شبکههای اجتماعی، تاکسیِ «جعفر پناهی» برنده رالی سیاهنمایی برلین، عواملی که به تحقق دولت اسلامی میانجامند-۲، آقای ایوبی! هرچه سریعتر استعفا دهید، درگیری های زیادی در داخل بدنه سینما وجود دارد، نیوشا ضیغمی: مهمترین نقش زندگیم را بازی کردم، مهناز افشار «عشق تعطیل نیست» را تعطیل کرد، ردای گشاد «سینمای امید» بر قامت نحیف «سینمای خیانت و یاس»، صلاح نمیدانم راجع به «ایوبی» حرف بزنم، قزوه: پاسخ قاطعی به نشریه «شارلی ابدو» خواهیم داد و .... از مهمترین خبرها در صفحه فرهنگی به شمار میآید.
«افسانه پاکرو» قربانی شبکههای اجتماعی
افسانه پاکرو در گفتگو با خبرنگار سینما وتلویزیون «خبرگزاری دانشجو» ضمن ابراز سوء استفاده از نام وی در فضای مجازی عنوان کرد: متاسفانه این روزها به هیچ کسی نمی شود اعتماد کرد، یکی از همکاران عوامل سریال و فیلم های سینمایی از نام من سوء استفاده کرده بوده و صفحه شخصی را به نام من در اینستاگرام باز کرده بودند و از مزایای آن هم استفاده کردند.
تاکسیِ «جعفر پناهی» برنده رالی سیاهنمایی برلین
به گزارش خبرنگار فرهنگی«خبرگزاری دانشجو» جشنواره بینالمللی فیلم برلین که یکی از معتبرترین جشنوارههای سینمایی جهان به شمار میآید، امسال نیز طبق روال سالهای گذشته اقدام به تصمیم گیریهای سیاسی در داوری آثار شرکت کننده این جشنواره کرد. برگزار کنندگان برلیناله در اقدامی کاملاً مغرضانه خرس طلایی این جشنواره را به فیلمی با مضمون علیه حاکمیت جمهوری اسلامی اهداء کردند.
فیلم مستند «تاکسی» توسط جعفر پناهی کارگردان محروم از کار ایرانی با موضوع انتقادهای سیاسی این کارگردان به نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در حالی تولید و به این جشنواره ارسال شده است که کارگردان آن به دلیل فعالیت های تبلیغی علیه نظام در سال 88 نه تنها به 6 سال حبس تعزیری بلکه به 20 سال محرومیت از فیلم سازی، فیلمنامه نویسی و امکان خروج از کشور محکوم شده واکنون نیز با ارائه وثیقه 200 میلیون تومانی توانسته از زندان خارج شود.
ماجرای این فیلم در یک تاکسی زرد رنگ در تهران اتفاق میافتد که طی آن جعفر پناهی به عنوان راننده تاکسی، مسافرین خاصی را سوار خودروی خود کرده و با آنها پیرامون محدودیتها و خفقان سیاسی در ایران به گفتگو مینشیند. «نسرین ستوده» زندانی سیاسی جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نیز که تنها چند ماه از آزادی او میگذرد در یکی از سکانس های طلایی فیلم، سوار این خودرو شده و در رابطه با نظام حقوقی و سیاسی ایران اظهار نظرهای تندی میکند. این فیلم به اعتراف منتقدین و دوستداران جعفر پناهی در داخل و خارج از کشور مبارزه جدید و اعتراض مجدد پناهی به نظام جمهوری اسلامی ایران است که در قالب دیالوگهای مسافران تاکسی بیان می شود.
عواملی که به تحقق دولت اسلامی میانجامند-۲
محسن زیار_ وجود مبارزات مردم ايران در طول سده اخير، وتجربه های متفاوت از این مبارزات و هچنین شکستهایی را که بعضی از این مبارزات درپی داشته است، سبب میشود که ما به منظور تحقق دولت اسلامی -که هدف انقلاب اسلامی در سال 57 بود- از آنان عبرت گرفته و برای جلوگیری از شکست و رسیدن به اهداف این انقلاب، از یک سو موانع و از سوی دیگر راهکارهای رسیدن به دولت اسلامی را احصاء نماییم.
ما در این نوشتار سعی داریم به عواملی بپردازیم که موجب توفیق نظام مقدس جمهوری اسلامی شده و باعث تحقق دولت اسلامی میگردد.
اولین عاملی که به آن میپردازیم و باعث تحقق دولت اسلامی است، «مقابله با اندیشههای سکولاریستی» از یک طرف و «تقویت یگانهانگاری دین و سیاست» از طرف دیگر میباشد. ترویج اندیشه سکولاریسم برای انقلابی که بر اساس یگانهانگاری دین و سیاست پاگرفته و جوهره آن را بر آمدن سیاست از دین تشکیل میدهد، سبب تضعیف نظام است که به پایههای آن آسیب جدی و جبرانناپذیری وارد میسازد. در صورتی که اندیشههایی که دین را از سیاست جدا میداند رواج یابد، ستونهای این انقلاب سست شده و دیگر توانی برای حکومت دین باقی نمیماند. لذا باید اندیشههایی را که سیاست را برگرفته از دین میداند تقویت نمود تا مقدمات تشکیل دولت اسلامی فراهم گردد.
از دیگر عوامل تحقق دولت اسلامی «مقابله با توطئههای براندازی انقلاب» است که دستآویز دشمن برای مقابله با ج.ا.ا است. توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی معمولا به دو شیوهی «پنهان» و «آشکار» صورت میپذیرد. در شیوهی «پنهان» میتوان به رخنه در میان حوزههای علمیه و روحانیان، نفوذ در بین روشنفکران، الگوتراشی برای جوانان و نوجوانان و... و در شیوهی «آشکار» میتوان به جنگ تحمیلی، حمایت از فتنه 88، تحریم اقتصادی و... اشاره نمود.
آقای ایوبی! هرچه سریعتر استعفا دهید
محمد حسین فرح بخش تهیه کننده وکارگردان مطرح سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو» سیاست های سازمان سینمایی را غلط و ناکارآمد دانست و اظهار داشت: متاسفانه رییس سازمان سینمایی هیچ گونه سابقه و تخصصی در زمینه مدیریت سینما ندارد و هرچه زودتر باید ازاین سمت استعفا بدهد.
کارگرادن «مستانه» در ادامه افزود: متاسفانه کسانی که به حجت الله ایوبی خط می دهند اولا خودشان فسیل شدهاند و لذا اصلا به فکر سینما و ارزش های آن نیستند بلکه فقط به منافع شخصی خودشان می اندیشند.
کارگردان «زندگی خصوصی» در رابطه آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ گفت: بخش زیادی از فیلم ها را نگاه کردم و هشتاد درصد فیلم های «سودای سیمرغ» از لحاظ کیفیت زیر صفر هست و سازمان سینمایی و هئیت داوری باید بابت انتخاب این فیلم ها جوابگو باشند.
وی متذکر شد: کسانی که در پشت صحنه برای رییس سازمان سینمایی تصمیم می گیرند افرادی همچون بهشتی، انوار هستند که عملکرد گذشته آن ها مخصوصا در سال 1363 برای من شخصا و اهالی سینما کاملا روشن است که سینما را درآن مقطع به ناکجا آبادی هدایت کردند که بعدها ما اهالی سینما تاوان آن تصمیمات فاجعه وار را داده ایم.
درگیری های زیادی در داخل بدنه سینما وجود دارد
عباس رافعی کارگردان سینما وتلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو در رابطه با فعالیت آینده خود عنوان داشت: اتفاقاتی که برای «یک فصل فراموشی فریبا» رخ داد، بسیار من را دچار یاس فسلفی کرد، لذا این فیلم را با مشکلات وصف ناپذیری به پایان رسانده ایم و امیدوار بودیم تا این مشکلات با یک اکران درست و منطقی در یک فصل خوب خستگی را از تن همکارانم خارج کند.
وی افزود: این اثرسینمایی کلا در ۴ سینما و سانس های صبح اکرن شد که به نوعی فیلم را خیلی محترمانه توقیف کردند، بدون هیچ پوشش تبلیغاتی در تلویززیون ونصب پوستر دربیلبوردهای شهر،خیلی غریبانه و یتیمانه این فیلم به نمایش درآمد.
کارگردان «کیمیا وخاک» در ادامه توضیح داد: من تنها کارگردانی هستم که یک اثر سینمایی در رابطه با گروه تکفیری و سلفی داعش ساختهام و قضایا و اتفاقاتی که در جبهه النصره اتفاق میافتد را بسیار ریزبینانه جلوی دوربین روزبه رایگا برده ایم، بعد همین فیلم هم به بخش اصلی سودای سیمرغ راه پیدا نکرد.
نیوشا ضیغمی: مهمترین نقش زندگیم را بازی کردم
نیوشا ضیغمی بازیگر سینما در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نقش آفرینی در فیلم «دریا وماهی پرنده» را بسیار مفید دانست و عنوان کرد: تجربه بسیار خوبی را کنار گروه «دریا وماهی پرنده» سپری کردهام لذا امیدوارم در آینده بازهم شرایطی فراهم شود تا بتوانم با آقای غفارزاده کارگردان این اثر همکاری کنم.
وی در رابطه با نقش خود در این اثر سینمایی گفت: نقش یک مددکار اجتماعی را در زندان بر عهده دارم که درگیر زندگی یک کودک ناشنوا است و سعی میکند که بیگناهی این نوجوان را ثابت کند که در پیگیریهای مداوم خود این شخصیت هم آسیبهای میبیند.
این بازیگر که «ایران برگر» را نیز امسال در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر داشت تصریح کرد: این نقش خیلی برای من ویژه وخاص بود به علت ریزه کاری و پیچیدگیهای منحصر به فردی که داشت خیلی نقشم را در این اثر دوست داشتم و از این که چنین نقشی را در کارنامه هم ثبت کرده ام بسیار خوشحال وخرسند هستم.
مهناز افشار «عشق تعطیل نیست» را تعطیل کرد
مهناز افشار بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» در رابطه با توقف سریال«عشق تعطیل نیست» عنوان داشت: این فیلم به دلیل آماده نبودن قسمت های آینده این فیلم در قسمت 6 متوقف شد که باید منتظر بمانیم تا ببینم بالاخره چه اتفاقی برای این سریال می افتد.
بازیگر و تهیه کننده «بیگانه» در ادامه افزود: به احتمال خیلی زیاد در ادامه سریال «عشق تعطیل نیست» حضور ندارم و برای دوستان در این مجموعه آرزوی توفیق وسربلندی می کنم.
ردای گشاد «سینمای امید» بر قامت نحیف «سینمای خیانت و یاس»
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز در بخش ملی به پایان آمد. جشنوارهای که جشن آغاز سال سینمایی و ویترین سینمای ۹۴ خوانده میشود. ویترین سینمایی که «سینمای امید» خوانده شده است. امیدی که شاید نه در فیلم های این سینما که در ارتباط با دولت تدبیر و امید تعریف می شود و دور از ذهن نیست که این تعریف گلایه هنرمندان را بر انگیزد.
آنجا که حمید فرخ نژاد سینمای امید را حربه کشورهای کمونیست میخواند و یا باران کوثری، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن میگوید: نمیتوان امید را به سینمای ایران و هنر تحمیل کرد.
اما فارغ از موضع هنرمندان و اهالی سینما، باید تحلیل کرد که چه سینمایی امید است و ویترین سینمای ما چه بود؟
اساسا آیا سینمای امید مطلوب دولتمدان محقق شده یا در حد یک شعار پوپولیستی باقی مانده است؟
رجوع به پیام رئیس جمهور منتخب، جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن روحانی به جشنواره سی و دوم، شاید مبین نوع نگاه مبدع این نوع سینما و تشریح کننده زاویه نگاه دولت تدبیر و امید به سینمای امید باشد.
وی در بخشی از پیام خود آوردهاند:
«فیلمساز سرزمینم به من میگوید حالا که انسانِ ایرانی، حماسه بیست و چهارم خرداد را رقم زده است، به من آزادی بده و بگذار واقعیتهای تلخ و تیرهای را که تا دیروز نمیتوانستم، امروز در فیلمهایم نشان دهم! من به او میگویم آن واقعیتها را که همگان بیش و کم میدانند، بیا تا در کنارِ تیرگیهای واقعیت، نقطههایی روشن از حقیقت را هم نشان دهیم. میگوید بگذار در فیلمم از خطرِ بیماریِ واگیردارِ فساد و ریا و دروغ و از مسابقه هولناک و بیرحمانۀ «پول درآوردن به هرقیمت» بگویم. به او میگویم بگو، از تمامِ این بدیها بگو، اما اگر میشناسی و میتوانی «ستارهای» را به من و مردمم نشان بده که با وجود تمام سختیها، به همه کجیها و پلشتیها، قهرمانانه «نه» میگوید و واقعیت تیره را به حقیقت روشن تبدیل میکند.»
فیلمنامهها آنقدر ضعیف است که باید بازیگری را رها کنم
کاظم بلوچی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» با انتقاد از فیلمنامه های ضعیف در سینما اظهار داشت: نقشهای پیشنهادی که همکارانم به بنده ارائه میدهند متاسفانه مورد پسند من واقع نمیشود لذا به اجبار باید صبر کنم تا یک پیشنهاد بهتر از لحاظ محتوای و پیچیدگیهای مورد علاقهام به من برسد تا بتوانم با آن شخصیت و کاراکتر ارتباط برقرار کنم تا بتوانم حس درونی آن نقش را به مخاطب برسانم.
وی متذکر شد: متاسفانه فیلمنامهها به اندازهای ضعیف و شسته رفته است که در بعضی مواقع احساس میکنم باید بازیگری را رها کنم و به فکر راه دیگری برای امرار معاش باشم، امیدوارم که نویسندههای فیلمنامه وقتی شخصیتی را خلق می کند برای تک تک رفتارها و عکس العمل کارا کتر فیلم یک منطق اساسی داشته باشد و شخصیتها را صرف خاطر این که یک چهره بیاوریم در فیلم و جذب مخاطب کنیم در فیلمنامه نگنجانیم.
بازیگر «زیر تیغ» در ادامه راجع به فعالیت اخیر خودش افزود: درسریال «آمین» که مضاف براین کارگردانش منوچهر هادی بود ودر زمان فعلی بهرنگ توقیفی است، نقش یک شخصیت منفی را بر عهده دارم که بازی در این شخصیت بسیار مقوله خوبی را برای من به وجود اورده است.
کارگردان «ارثیه» در رابطه با ورود جوانان به حرفه فیلمسازی بیان کرد: بسیار از ورود جوانان علاقه مند به این رشته استقبال می کنم که با بخشی از جوانان که در سمت های گوناگون فیلمبرداری، تدوین و کارگردانی فعالیت می کنند آشنا هستم که شاهد پیگیری های و علم اندوزی های مداوم این افراد که به صورت خیلی عجیبی خستگی ناپذیر هستند قرار دارم.
صلاح نمیدانم راجع به «ایوبی» حرف بزنم
جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو مشکلات سینمای ایران را سنگ اندازی های سیاسی عنوان کرد و اظهار داشت: در مقطعی که رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد را بر عهده داشتم، افرادی در بدنه سینما حضور داشتند که با سخنان وعملکردشان سازمان سینمایی را وارد چالش های می کردند و همکارانم در سازمان مجبور به مقابله با بحران های کاذب بودند.
وی افزود: در بعضی مواقع خودی ها وکسانی که هم فکر و همراه ما بودن در وزارت ارشاد، تحت تاثیراین جریانها قرار میگرفتند و حتی خودشان ما را باز خواست میکردند که با سعه صدر پایانناپذیری سعی میکردیم فضای آرام و بی حاشیه ای را برای سازمان فراهم کنیم که متاسفانه در برخی اوقات انجام این مهم میسر نمی شد.
جواد شمقدری راجع به عملکرد رئیس فعلی سازمان سینمایی گفت: فعلا صلاح نمی دانم حرفی در این مورد بزنم، ولی اکران 2 روزه خانه پدری، صحبت های اعضای انتخاب فیلم های سی و سومین دوره جشنواره فجر و پیدایش گروه هنر وتجربه بسیاری از حرف های تلخ و نا گفته ای را در دل خود جای داده است که هر زمانی فرصتی فراهم شد حاضر به مناظره با همکارانم در سازمان سینمایی و یا روشن کردن خیلی از نکات و اتفاقاتی که در پشت صحنه به وقوع پیوسته هست را برای اهالی سینما واکاوی خواهم کرد.
قزوه: پاسخ قاطعی به نشریه «شارلی ابدو» خواهیم داد
علیرضا قزوه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، فیلم «روباه» را اثری خوش ساخت و دارای محتوا دانست وگفت: خوشحالم که آقای بهروز افخمی که یک زمانی از اعضای جبهه مشارکت فعالیت می کرد فیلمی در مضمون ترور دانشمندان هسته ای ساخته و امیدوارم که ساخت این نوع توسط این فیلمساز و بقیه هنرمندان به صورت پیوسته ادامه داشته باشد لذا در زمینه زندگی و ترور دانشمندان هسته و شهدای علم براساس توقعات موجود آثاری تولید نشده است.
وی در رابطه باشخصیت برادر نتانیاهو در فیلم«روباه» بیان داشت: شاید مقادری ورورد برادر نتانیاهو به داخل ایران کمی با واقعیت امر فاصله داشته باشد ولیکن براداران نتانیاهو که آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند در همه حال به برادر خود یعنی رژیم صهیونیستی کمک می کند ای کاش فیلم در بخشی از سکانس های خود به اتفاقات و پشت پرده این روابط سیاسی هم اشاره ای می کرد.
همینکه رئیسجمهور مورد تایید رهبری است قابل احترام است
حسن نجفی کارگردان شرفنار در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، در نشست هم اندیشی سینمای انقلاب گفت: خیلی خوشحالم که چنین فضایی فراهم شده تا علاقه مندان به سینما بتوانند ضمن دیدن فیلم آن را مورد نقد قرار دهند و نهایت تشکر را از این دوستان دارم که در این هیاهو و شرایط اقتصادی به تماشای کارهای سینمای این دوره از جشنواره نشسته اند.
کارگردان آسمان هشتم در رابطه با استقبال مخاطبین از تازه ترین اثر سینمایی خود توضیح داد: در سینما ژانرهای مختلف و گوناگونی وجود دارد و سلیقه های متنوع است ولی در مجموع از نقدهای صورت گرفته در جهت پیشبرد جهان فکری خود استفاده می کنم.
کارگردان سهم گم شده در رابطه با بازی یک زوج سینمایی در این فیلم گفت: علی اوسیوند و حمیرا ریاضی از جمله هنرمندان ساده و بی آلایشی هستند که در این کار محرم بودن آنها کمک بزرگی در طول فیلمبرداری در جهت پیشبرد فیلم انجام داده است.
از حضور خواهرزاده خاتمی در پست سینما تا سینمایی که از آن فاصله گرفتهایم
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت سینمای ایران با اخبار متفاوتی همراه بود؛ خبر اول اینکه:
برای سن ما کمتر فیلمنامه نوشته میشود
ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درباره آثاری که تاکنون در سی و سومین جشنواره فیلم فجر دیده است اظهار داشت: قضیه فیلم دیدن ما کمی مشکلساز است. من ده سالی عضو هیئت داوران خانه سینما بودم و برای داوری آثار یک ماه الی یک ماه و نیم وقت میگذاشتم و فیلمها را میدیدم.
وی با اشاره به مقوله جذب مخاطب در آثار سینمایی چندین سال اخیر تاکید کرد: شکل همه چیز تغییر پیدا کرده است. برخی اوقات قصه های خوبی میبینیم اما در پایان متوجه میشویم که فیلمساز نتوانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و بین زمین و هوا مانده است. چندین سال است که مشکل قصه داشتیم و به همین دلیل بین 60 یا 70 فیلمی که در طول سال ساخته میشود تنها 3 یا 4 فیلم قابل دیدن و بحث است.
بازیگر فیلم رخ دیوانه با اشاره به فضای امید در بین آثار سینما ادامه داد: امید تحت هر شرایطی وجود دارد و به دورههای قبل و جدید مدیریتی ارتباطی ندارد، درخت هم که میکاریم امید داریم که ثمره آن را مبینیم، امید از واجبات زندگی بشر است و همه امید داریم که همه چیز خوب باشد.
ثریا قاسمی در توصیهای خطاب به جوانان سینما عنوان کرد: جوانان توجه داشته باشند که وارد عرصه بسیار سختی شدهاند و اگر این عرصه را بشناسند با دقت بیشتری وارد خواهند شد. ورود به عرصه هنر از همه نوع آن مشکل است و خیلی چیزها به غیر از دانش و تجربه لازم است علاوه بر اینکه صبر را باید مورد توجه قرار بگیرند.
وی با اشاره به گزیدهکاری خود در عرصه سینما خاطرنشان کرد: علت گزیده کار کردن من در سینما به ضعف فیلمنامه و قصه بر میگردد و دیگر اینکه برای افرادی در سن ما کمتر قصه نوشته میشود.
از سکوتی که بالاخره شکسته شد تا چشیدن طمع «از جهنم سرد شین تا بهشت ارزنتاک»!
به گزارش خبرنگار حوزه هنر و ادب «خبرگزاری دانشجو»؛ هفتهای که گذشت بازار کتاب با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ خبر اول اینکه:
علی شجاعی صائین بالاخره سکوت خود را شکست
علی شجاعیصائین مدیر سابق دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی یک یادداشت به حواشی به وجود آمده در خصوص برکناری او از این سمت، واکنش نشان داد.
متن یادداشت مدیر سابق دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که وی از طریق پست الکترونیک برای خبرنگار مهر ارسال کرده است، به شرح زیر است:
بسمهتعالی
ورود به عرصههای خرد و کلان اداری و مدیریتی یا خروج از آنها، فینفسه واجد ارزشی نیست و به همین دلیل، وقتی متن نامه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برکناریام از اداره کتاب را توسط جناب آقای صالحی، معاون محترم امور فرهنگی، دریافت کردم و خواندم، به راحتی آن را پذیرفتم و از پاسخ دادن به پرسشهای پرشمار خبرنگاران رسانهها درباره زمینهها و دلایل این اتفاق پرهیز کردم.
با اینحال، پس از درج مصاحبه وزیر محترم در برخی پایگاههای اطلاعرسانی در روز سهشنبه مورخ ۲۱/۱۱/۹۳، ضروری دانستم به اطلاع برسانم موضوع «دستورالعمل» یا «بخشنامه عمومی وزارتخانه» مورد اشاره ایشان، ممنوعیت مصاحبه مدیران وزارتخانه بوده است و علت برکناری اینجانب نیز، مستند به نامه وزیر محترم خطاب به معاون محترم امور فرهنگی، عدم رعایت این ممنوعیت و انجام مصاحبه بوده است. نامه ذکر شده بعد از ظهر روز سهشنبه ۷/۱۱/۹۳ صادر و عصر همان روز به رؤیت من رسید.
در ضمن درباره مسائل مختلفی که طی روزهای اخیر از سوی برخی از مسئولین وزراتخانه بیان شده است و همچنین مکاتبات بهعمل آمده در مورد بعضی از این اظهارات، مطالب فراوانی دارم که به دلیل پرهیز از ایجاد حاشیه و تنش در فضای نشر کشور فعلاً از بیان آنها صرفنظر میکنم و امیدوارم دلیلی برای ذکر آنها پیش نیاید.
برخی فیلمهای جشنواره فجر خلاف سیاستهای کلی نظام ساخته شده بود
حسینی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در پاسخ به این سوال که آیا دولت نقد پذیر بوده است یا خیر؟ گفت: در ابتدا اعلام میکنند دانش آموزان هم میتوانند نقد کنند؛ اما هنگامی که افرادی واقف به مسائل کشور در مباحث مختلف از جمله بحث فرهنگی و هستهای صحبتهایی میکنند برچسبهایی گوناگونی مانند کم سواد، رانت خوار و تازه به دوران رسیده به آنان زده میشود.
وی ادامه داد: این رفتارها زیبنده نیست و باید مدیران کشور با سعه صدر نسبت به انتقادها برخورد کنند و حرفها را بشنوند و اگر پاسخی برای آن ندارد با توجه به یک طیف غالب دیگران را کنار نزده و بدانند همه دلسوز کشور و صاحب حرف و نظر عقیده هستند.
حسینی در خصوص جشنواره فیلم فجر ۹۳ گفت: نتوانستم همه فیلمها را مشاهده کنم؛ اما متاسفانه همان تعدادی را که دیدم در برخی آثار خلاف آنچه که در سال گذشته هدف فیلمها در این جشنواره عنوان شده بود، حرکت کردند.
وزیر سابق ارشاد در دولت دهم ادامه داد: برخی فیلمها کاملا یاس آور و سیاه نمایی بود و برخی از فیلمها خلاف سیاستهای کلی نظام ساخته شده بود به نحوی که در یکی از این فیلمها بحث افزایش جمعیت را که مورد وفاق رهبری، مجلس و دولت است، زیر سوال برده بود.
وی خاطرنشان کرد: در برخی فیلمهای اکران شده در این جشنواره حریمهای خانوادگی شکسته شد که البته یک فیلم دفاع مقدسی نیز در این جشنواره اکران شد که بخش کمی از آن به دفاع مقدس پرداخته شد و به یک باره فیلم وارد مسائل عاشقی میشود. در کمال تاسف بحث تک خوانی خواننده خانم در فیلم «حکایت عاشقی» را میبینیم که این واقعا جای تاسف دارد.
حسینی در خصوص جای خالی فیلمهای استراتژیک در جشنواره فیلم فجر امسال، گفت: توقع ما بیش از اینهاست متاسفانه عدهای میگویند ۳۰درصد فیلمهای جشنواره فیلم فجر اختصاص به آثار انقلاب و مسائل استراتژیک دارد بر همین اساس واضح بگویند منظورشان کدام فیلمهاست؟ زیرا این مسئله در جشنواره فیلم فجر امسال مشاهده نشد و تنها در یک اثر اشاره اجمالی کوتاه به جنگ شده و در نهایت فیلم به یک مسئله دیگر میپردازد.
مردانه: «خاک بر سرت»، دیگر در اهواز فحش محسوب نمیشود
علی مردانه دستیار کارگردان سریال«پرده نشینی» در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو» اظهار داشت: من خودم آبادانی هستم و سالهای زیادی را در شهر ماهشهر زندگی کردم، لحظه به لحظه مردم آن با مرگ دست و پنجه نرم میکنند و سالهای متمادی هست که در آن مناطق کشور شاهد این گرد وغبارهای سرطان زا و کشنده هستیم.
وی افزود: مسئولین باید توجه اساسی به مشکلات مردم خوزستان داشته باشند واقعا تمام شهروندان ان خطه هر روز مرگ را دارند استشمام میکنند وبعد سیاست مداران ونخبگان به فکر کارهای نمادی هستند و دنبال مطرح کردن خودشان در این جور مشکلات هستند که باید تاسف خورد که چرا هیچ راهکاری یا راه حلی در ان جا راهگشا نیست. هوای پاک حق همشهری های من است.
علی مردانه همچنین ضمن اعلام این که جمله «خاک بر سرت» دیگر در اهواز فحش محسوب نمی شود، توضیح داد: دیگر جمله خاک برسرت در اهواز فحش تلقی نمی شود چراکه خاک در این شهرها دقیقا بر سر مردم نشسته است و نکته دلخراش آن کنار آمدن این مردم با این پدیده کشنده هست که خیلی برای من غمگینکننده است.