محمدحسین نیرومند کارشناس حوزه و همکار سابق شهید آوینی در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو» در ارتباط با نوع نگاه فلسفی شهید مرتضی آوینی به سینما، اظهار کرد: ایشان اشراف کاملی به مفاهیم و قواعد سینمایی داشتند، مجموع مطالعات و مقالات ایشان که در مجله سوره منتشر بود، ناظر بر این بود که رخ دادن انقلاب اسلامی در ایران مهمترین اتفاق عالم به حساب می آید و برای این اتفاق بزرگی باید یکی اتفاق عظیم تری در حوزه هنر به وجود آید. کما اینکه مرتضی آوینی جوهر و زایش سینما را غربی می دانست، که قوانین وقاعده این هنر مفاهیم زندگی و اخلاقی غربی را با خود وارد می کند و در فکر بازنگری تکنیک ها و نحوه روایت گری این داستان و تصویری با مسائل فرهنگی انقلاب اسلامی بود.
وی در رابطه با قواعد هنر انقلاب اسلامی، اذعان کرد: قواعد انقلاب اسلامی از سال ۵۷ کاملا روشن و هویدا است، باید درهنر به سوالات مختلفی که در این زمینه موجود است، پاسخ درست و منطقی داد تا هیچ شبهه برای مردم و جوانان باقی نماند و از تمام ظرفیت و استعداد جوانان در شاخه های گوناگون هنر استفاده کرد تا مفاهیم جدیدی از شایسته سالاری، عدالت اجتماعی و... . مسائل و مشکلات دیگر جای در انقلاب اسلامی نداشته باشد.
وی در رابطه با تاثیرات برپایی جشن هنر انقلاب در جهت انگیزه های هنرمندان، بیان کرد: برگزاری جشن هایی که به مباحث هنری انقلاب می پردازند از ارزش های بالای برخوردار است، این جشن ها باعث افزایش وتقویت روحیه هنرمند در جهت خلق یک اثر هنری می شود ولی شخصا اعتقاد دارم باید دپارتمان یا محفلی را ایجاد کرد تا هنرمندان با مجموعه کتاب ها و نظریات تحقیق و مکتوب افراد در حیطه سینما آشنا شوند و بعد از آن آثاری را براساس آن نگاه و نگاه انقلاب اسلامی تولید یا خلق کرد.