به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، علی اصغر محکی امروز در همایش ملی «رسانه و گردشگری» که در جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، ضمن بیان اینکه گردشگری پدیدهای است که اجتماعی و فرهنگی که بیش از هر مسئله دیگری با انسان معنا مییابد، تصریح کرد: گردشگری قدمتی به اندازه عمر بشر دارد، همانند ارتباط که از لحظه پیدایش بشر همراهش بوده است.
وی ادامه داد: گردشگری روستایی، شهری، آموزشی، سلامت، اکوتوریسم، مذهبی، ماجراجویانه و غیره انواع مختلف گردشگری هستند که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارا میباشند.
این استاد یار دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه گردشگری مذهبی یکی از رایجترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است، گفت: اما با توجه به اهمیتی که این نوع گردشگری دارد، کمتر مورد مطالعه جامعه شناختی قرار گرفته است.
محکی ضمن اشاره به اینکه گردشگری مذهبی دارای آثار فراوان خرد و کلان بر روی افراد میباشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از اتفاقاتی که در چند سال اخیر رخ داده این است که گردشگری مذهبی در حال تغییر از سمت زیارت به سمت تفریح است.
وی ضمن بیان این مطلب که هر گردشگری مذهبی میتواند به عنوان یک رسانه عمل کند، بیان کرد: با توجه به اینکه گردشگری منجر به کارآفرینی و رونق بخش اقتصادی شهر مقصد و شهرهای مسیر میشود باید بیش از این به آن پرداخت.
مدیرکل مطالعات فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران، گردشگری مذهبی را نوعی جنبش فرهنگی جهت تشویق مسافران به دیدن و درک کردن متفاوت زیست و هستی دانست و یادآور شد: فاصله شهر سکونت تا شهر مربوطه، میزان آشنایی با شهر مقصد، درآمد ماهیانه خانوار، روستایی و یا شهری بودن، تعداد همسفران و تعداد دفعات سفر به شهر مربوطه از جمله عواملی است که در مدت اقامت زئران و مسافران دخیل هستند.
این استادیار دانشگاه در پایان تاکید کرد: با وجود اهمیتی که گردشگری مذهبی از آن برخوردار است و علیرغم فرصتهایی که این نوع گردشگری برای ما دارد؛ اما به آن به درستی پرداخته نشده که امید است برگزاری چنین همایشهایی منجر به ایجاد دغدغه در این امر شود.