مجید رفیعی زمیدانی در گفتگو با خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» در رشت، با اشاره به اینکه وظیفه دانشجو، مطالبه گری در زمینه تخصصی و رشته تحصیلی خود در دانشگاه است، گفت: هر دانشجو، با توجه به رشته تحصیلی خود میتواند نقش مطالبه گری را برای تولید علم ایفا کند.
وی افزود: بدون درخواست و تقاضای دانشجو فضای علمی در دانشگاه رشد و نمو نخواهد داشت و راکد خواهد شد.
مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان گفت: دانشجو باید بداند، عدم مطالبه گری او در حوزه تولید علم در دانشگاه موجب خواهد شد اساتید و عالمان و متولیان امور علمی در دانشگاه کوششی برای بروز رسانی و بالا بردن سطح علمی خود نداشته باشند.
رفیعی با اشاره به اینکه دانشجویان باید در راستای تولید علم در دانشگاه فعالیت کنند، گفت: در حال حاضر نقش دانشجویان در تولید علم، در دانشگاه کم رنگ شده است و این کم رنگی بی شک از عدم مطالبه گری دانشجویان، عدم جذب و هدایت اساتید برای بازگشایی مسیر علمی دانشجویان در طیف گسترده تری در دانشگاه است.
وی گفت: دانشجویان علاقه مند به تولید علم و کار علمی با توجه به دسترسی راحت از اینترنت و شبکه های اجتماعی میتوانند با استفاده از پتانسیل موجود در فضای مجازی و بستر مناسب آن برای هم فکری و هم اندیشی و تحقیق در زمینه هایی که علاقمند به آن هستند فعالیت کنند.
مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان گفت: دانشجویان باید از فضای اینترنت به عنوان مرجع برای تکمیل کردن اطلاعات علمی و تشکیل گروه های تخصصی با عنوان های فضای فکری و ایده، اتاق قکر، گروه خلاقیت و ایده پروری تشکیل دهند.
رفیعی گفت: حضور بهتر دانشجویان در میدان تولید علم، مستلزم تخصصی تر شدن دانشگاه و کار علمی و مطالعاتی دقیق تر و ایجاد فضای رقابت علمی در دانشگاه است.
وی گفت: مسئولین باید برای دانشجویان از همان ترم های نخست برنامه ریزی داشته باشند و در قالب پروژه هایی به صورت انفرادی و گروهی، با اهدافی مشخص از آنان بخواهند که ایده ها و تلاششان را در راه تحقق مسئولیت های سپرده شده با یک دیگر رقابت کنند.
مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان گفت: ایجاد فضای رقابتی در دانشگاه، موجب میشود طیف گسترده تری در دانشگاه با مسئله تولید علم درگیر شوند و خروجی علمی دانشگاه نیز بیش از پیش شود.
رفیعی گفت: از دیگر راهکارها برای جذب و پرورش استعداد دانشجویان در حوزه تولید علم، میتوان برگزاری مسابقات علمی سبک تر در سطح وسیع تر در دانشگاه نام برد.
وی گفت: متاسفانه یکی از بزرگترین ضعف های متولیان علمی در دانشگاه، عدم معرفی درست و صحیح آنان به عموم دانشجویان مخصوصا دانشجویان ورودی جدید است.
مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان گفت: دانشجویی که ایده، پیشنهاد و یا طرح علمی برای اجرا در ذهن خود دارد، باید توسط متولیان کار علمی در دانشگاه جذب شود و با کار روی ایده خود و سرمایه گذاری برای آن، نسبت به پرورش و شکوفایی استعداد او اقدام شود.
رفیعی تصریح کرد: بر خلاف تصور برخی، دلیل موفقیت دانشجوی نخبه، هیچگاه صرفا استعداد ذاتی او نیست؛ باید توجه داشت هر انسانی استعدادهای خاص خودش را دارد، ولی تفاوت نخبه و یک فرد معمولی شناخت وی از استعدادها و تلاش و پشتکارش برای تحقق استعدادهایش از قوه به فعل میباشد.
وی گفت: دانشگاه میتواند با برقراری ارتباطی بهتر و محکمتر با صنعت، اعتماد به دانشجوی نخبه و حمایت از او در همه زمینه ها خصوصا زمینه مالی و تخصیص بودجه، در راستای کار مطالعاتی و رفع اشکالات و موانع صنعت گام بردارد و با این کار در جهت تامین آینده شغلی و افزایش تجربه گامی بلند بردارد.