به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در هر دانشگاه چه وظیفهای دارند؟ چرا دانشگاه نیاز به حضور نمایندگان ولی فقیه در درون مجموعه خود دارد؟ آیا اصولا مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری توانستهاند به وظایف خود در دانشگاه عمل کنند؟.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نقش بازدارنده دارد یا سازنده؟ ارتباط دانشجویان با مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به چه شکل است؟ و در نهایت تا چه اندازه دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها توانستهاند جهت رفع شبهات دانشجویان و در محیط دانشگاه مثمرثمر باشند؟
این سئوالات را تا اندازهای میتوان به صورت جامع و کامل تر در اساس نامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها مصوب جلسات 322 ، 323 و 324 مورخ 5/11/72 ، 19/11/72 و 3/12/72 شورای عالی انقلاب فرهنگی میتوان یافت.
این اساسنامه بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيتالله خامنهاي مبني بر تجديدنظر در اساسنامه شوراي نمايندگان و دفاتر آنها در دانشگاهها شکل گرفت.
جهت رسیدن به پاسخ مورد نظر بنا داریم نگاهی به وضعیت عملکرد نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها داشته و در ابتدا گفتگویی تفضیلی با حجت الاسلام جودکی اراکی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی انجام دادیم تا وضعیت این دانشگاه را در طول عمر یک ساله نهاد مورد بررسی قرار دهیم.
جایگاه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان را به چه شکل میبینید؟
در ابتدا حضور «خبرگزاری دانشجو» در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی را مورد تقدیر قرار داده و از حضور رسانه در فضای نهاد دانشگاه فرهنگیان استان استقبال میکنیم.
در ادامه جهت رسیدن به پاسخ سئوال مورد نظر باید در ابتدا اهمیت دانشگاه فرهنگیان مشخص شود تا اهمیت کار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به چشم آید.
دانشگاه فرهنگیان در حقیقت دانشگاهی ماموریت گرا است که دارای اهداف استراتژیک میباشد و آینده کشور اسلامی ایران در گرو فعالیتهای شایسته و به جای عناصر تاثیرگذار در این دانشگاه رقم خواهد خورد.
مخاطبین ما در دانشگاه فرهنگیان تماما دانشجویانی هستند که بدون استثناء معلم خواهند شد و از ابتدای ورود به دانشگاه استخدام آموزش و پروش میباشند و تفاوت آنها با دیگر دانشجویان این است که مانند بسیاری از دانشجویان دیگر که آینده شغلی و کاری آنها مشخص نیست دارای آینده شغلی مشخصی هستند.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در چنین فضایی در دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته است و مخاطبانش معلمان و مربیان فردای فرزندان این مرز و بوم هستند. این نهاد دارای اساس نامهای است که باید بر اساس بندها، تبصرهها و مواد آن در دانشگاه عمل کرده و حوزه اختیارات خود را مدیریت کند.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی شرح وظایف خود را علاوه بر اساس نامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس منظومه فکری ولی امر مسلمین جهان چیده است و بر این اساس یک برنامه مدون را طراحی کردهایم.
البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که عمر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی تا به این لحظه کمتر از یکسال و یک ماه است؛ اما در همین مدت اندک تمام توان خود را جهت انجام رسالت خود به کار بردهایم.
این موضوع را نیز باید مورد اهتمام قرار دهیم که دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاه در کشور است که رهبر معظم انقلاب در طول عمر سه ساله آن همه ساله در دیدار با مسئولین دانشگاه و مسئولین وزارت خانه آموزش و پرورش تاکیدات فراوانی بر اهمیت و رسیدگی به این دانشگاه داشتهاند.
در این سه دیدار حضرت آقا شش جمله کلیدی در خصوص اهمیت و جایگاه بالای دانشگاه فرهنگیان بیان فرمودند که باید مورد عنایت مسئولان امر واقع شود.
ایشان در تاریخهای ۱۸ اردیبهشت ماه۹۲، ۱۷اردیبهشت ماه ۹۳ و ۱۶اردیبهشت ماه۹۴ در سه موقعیت شش جمله مهم در اهمیت دانشگاه فرهنگیان ایراد کردند و تفاوت این دانشگاه با دیگر دانشگاههای کشور را به مسئولان امر گوشزد فرمودند.
حال با توجه به این نکته باید گفت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان تلاش دارد تا نه به عنوان یک مجموعه تبلیغی؛ بلکه به شکل یک مجموعه منسجم فرهنگی روحیه اسلامی و انقلابی را در میان اساتید، کارمندان و دانشجویان این دانشگاه حفظ کند.
رسالت ما هدایت و نظارت در عرصه فرآیندسازی و رشد حرکتهای اسلامی و انقلابی در میان اقشار مختلف دانشگاه است که این مهم را بر دوش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری حس میکنیم.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بر چند محور خود را استوار ساخته است. ابتدا تقویت نسلهای دینی دانشجویی، دوم تشکل سازی در دانشگاه، سوم معرفت افزایی، چهارم تعلیم تکالیف دینی و انقلابی، پنجم رصد و آسیب شناسی و در نهایت تلاش جهت ارتقای اساتید دانشگاه که ششمین و آخرین محور فعالیتهای نهاد در این دانشگاه را در بر میگیرد.
به تشکل سازی اشاره داشتید لطفا این محور را تفسیر کرده و تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در این خصوص را بیان کنید.
بله در پاسخ به این سئوال باید گفت تشکل سازی در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و مشخصا در پردیس شهید بهشتی رشد بسیار خوبی را دنبال کرده است.
در بحث تشکل سازی در این هفت پردیس و مراکز دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ما اکنون هشت کانون و دو تشکل دانشجویی داریم که تشکل جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار در میان تمام دانشگاههای فرهنگیان کشور در پردیس شهید بهشتی مشهد مجوز خود را دریافت کرده و عمری کمتر از یک ماه دارد.
در دانشگاه فرهنگیان به دلیل تمرکز بالای ساعات آموزشی در چهار روز ابتدایی هفته فعالیتهای دانشجویی کمتر مورد استقبال واقع شدهاند و به دلیل اینکه مخاطب ما معلم و جذب سیستم استخدامی آموزش و پروش شده است انگیزه کمتری جهت حضور در برنامههای تشکلهای دانشجویی وجود دارد.
کانونهایی مانند امام رئوف، افق، احیای حیاء، رسانه، آفتاب، باران مهر و غیره در کنار دو تشکل بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی در دانشگاه فرهنگیان مشهد در حال فعالیت هستند که عمده تلاش این کارگروهها و تشکلها فرهنگ سازی در راستای انقلاب و اسلام است.
شکل گیری این تشکلها و کانونها بر چه اساس صورت گرفت؟
تشکیل اتاق فکر یکی از راهکارهای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بود.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان مشهد در ابتدای ورود خود به این مرکز این تفکر را در ذهن خود داشت که اگر اکنون به جای این تیم مقام معظم رهبری در این دانشگاه مستقر بودند چه میکردند؟
با این تفکر در ابتدای کار خود اقدام به تشکیل اتاق فکر کردیم که این تصمیم توانست چند نکته را برای ما برجسته کند. در ابتدا تشکیل اتاق فکر موجب تقویت تشکلهای دانشگاهی شد، در ادامه موجبات تحکیم شعائر دینی را در برداشت و در نهایت در این اتاق فرایند بررسی موانع و مشکلات موجود در مسیر امور فرهنگی از جمله ازدواج دانشجویی مورد بازبینی قرار گرفت.
در اتاق قکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان مشهد در خصوص ازدواج دانشجویی با سئوالاتی از این قبیل که چرا آمار طلاق در ایران بالا رفته است؟، دلایل پایین بودن آمار طلاق در ازدواج دانشجویی در حد دو درصد چیست؟ (گرچه این میزان طلاق نیز از نظر ما در ازدواجهای دانشجویی آمار خوبی نیست) و دیگر موار مورد بررسی قرار گرفت.
در نهایت از دل اتاق فکر ازدواج دانشجویی؛ کمیته تخصصی ازدواج دانشجویی را شکل داده و به تبیین راه کارهایی جهت رسیدن به ازدواج ساده، بیتکلف و به هنگام پرداختیم.
در این راستا کارگروه رسانه وظیفه ایجاد جزوههای مورد نیاز کمیته تخصصی ازدواج دانشجویی را بر عهده گرفت و فعالان این کمیته (متشکل از فعالان عرصه ازدواج، متتخبین این عرصه و افرادی که کار تشکلی و سازمانی در عرصه ازدواج انجام داده بودند) کار خود را آغاز کردند.
فعالان این کمیته از داخل و خارج دانشگاه کار خود را آغاز و تشکلهای دانشگاهی نیز در این کمیته ورود پیدا کردند که با توجه به این نکته که دانشجویان این دانشگاه مشکل استخدام و آینده شغلی نداشتند پتانسیل خوبی جهت ترغیب به ازدواج آگاهانه، به هنگام و بیتشریفات جهت ایجاد خانواده موفق و پایدار شکل گرفت.
کمیته تخصص ازدواج کار خود را با شعار (مدیریت دوران تجرد) آغاز کرد و و بر این اساس دورههای آموزشی پیش از ازدواج را برگزار کرد که در این دوره حدود ۴۰۰ دانشجوی پسر شرکت داشتند.
دومین مدلی که در این کمیته دنبال شد ایجاد طرح همسر گزینی بر اساس نیاز مراجعه کننده بود که در این فرایند نیز مراجعه خوب دانشجویان پسر را مشاهده کردیم. بر این اساس تیمی تشکیل شد و مدلی را طراحی کردیم جهت معرفی آقایون و خانمهای واجد شرایط ازدواج به یکدیگر که از اصول اولیه این آشنایی در جریان قرار دادن خانوادهها و معرفی طرفین به آنها بود.
در این مدل بر اساس تیمی از اساتید و کارمندان مشترک میان دو پردیس خواهران و برادران دانشگاه فرهنگیان مشهد و با همکاری دبیر کمیته و همراهی و مشاوره مسئولین دانشگاه به شکلی سنتی فرد متناسب با شرایط آقا را از میان دانشجویان خانم بر میگزینیم و این دو دانشجو را جهت ازدواج به خانوادههای آنان پیشنهاد میدهیم.
البته ذکر این نکته دارای اهمیت است که پس از گزینش دانشجوی خانم فرد مورد نظر به آقا پیشنهاد نمیشد؛ بلکه به خانواده پسر این مورد را پیشنهاد میدادیم.
تلاش دیگر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی کارگروه کتاب اندیشه است که بر اساس مبانی فکری حضرت آقا کار خود را دنبال میکند و توانسته است جشنوارهها و مسابقات خوبی را در این راستا برگزار کند.
راه اندازی پاتوق مطالعه در خوابگاههای دانشجویی از دیگر برنامههای موفق این کارگروه است که توانسته مجموعههای خوبی از کتابهای دارای محتوای مورد نیاز دانشجویان را در اختیار آنها قرار دهد.
کتابخانه تخصصی نهاد را تاسیس کردیم
تاسیس کتابخانه تخصصی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان پردیس برادران از دیگر تلاشهای ما در حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است.
در این کتابخانه کتابهایی در حوزه خانواده و مهارتهای زندگی، دفاع مقدس، مباحث دینی و ولایت فقیه وجود دارد که در اختیار دانشجویان علاقمند قرار میگیرد.
یکی از کلیدیترین کارهای صورت گرفته مجموعه نهاد در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزاری دورههای سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری است که با حضور سوزن چی و با مشارکت فعال حدود ۷۰ دانشجو معلمها این دوره در حال طی شدن است.
کارگروه امام رئوف به بهانه همجواری دانشگاه فرهنگیان مشهد با حضرت علی بن موسی الرضا(ع) شکل گرفته است که عمده فعالیتش توسعه و ترویج فرهنگ زیارت همراه با معرفت است.
بازدید از فرهنگسرای شهرداری، زیارت هفتگی حرم مطهر امام هشتم(ع) و غیره از برنامههای این کارگروه است که اعضای این کارگروه در مرکز شهید کامیاب در سناباد فضای مناسبی را جهت استفاده دانشجویان در خصوص فرهنگ زیارت ایجاد کردهاند.
کارگروه دیگر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی کارگروه افق است که در عرصه جنگ نرم فعالیتهای خود را دنبال کرده و حساس سازی دانشجو در این عرصه را دنبال میکند.
تربیت مربی جنگ نرم از مهمترین برنامههای این کارگروه است که تلاش دارد ۶۰مربی جنگ نرم را با توجه به ظرفیت مورد نیاز از میان دانشجو معلمان تربیت کند.
کارگروه رسانه با وجود وضعیت اعتباری محدودی که دارد توانایی و همت اعضای خود را به کار گرفته و توانسته است موفق عمل کند. متاسفانه با وجود ارشادات رهبر معظم انقلاب حمایتهای لازم از این دانشگاه در ردیف مالی و اعتباری انجام نمی گیرد و این مشکل کارگروههای دانشجویی را نیز بی نصیب نگذاشته است.
سایت اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان را کارگروه رسانه راه اندازی و طراحی کرده است و نهاد نیز تا حد توان در بالا بردن سواد رسانه ای این کارگروه تلاش خود را انجام می دهد.
کارگروه احیای حیاء نیز تلاش دارد تا در امر عفاف و حجاب به تربیت مربی عفاف گرا پرداخته و دانشجویان را در امر عفاف و حجاب یاری و هدایت کند.
این کارگروه در پردیس شهید هاشمی نژاد و شهید کامیاب کار خود را دنبال می کند و در خصوص ایجاد مربی عفاف و حجاب به همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی می پردازد.
بد حجاب نداریم؛ اما حجاب باید درونی شود
البته این نکته مورد توجه است که به دلیل شرایط موجود در دانشگاه فرهنگیان ما دانشجوی بد حجاب نداریم؛ اما این موضوع ما را راضی نمیکند زیرا ما اعتقاد داریم باید حجاب نهادینه و درونی شود و اعتقاد به حجاب در وجود دانشجو شکل بگیرد و همراه همیشگی او باشد.
دانشجو معلمی که اعتقاد قلبی به حجاب داشته باشد در آینده معلمی خود میتواند نقش تعیین کنندهای در ترویج حجاب اسلامی در میان متربیان خود داشته باشد.
بر اساس برآوردی که ما انجام دادهایم اگر هشت هزار نیروی در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی تنها سه سال خدمت معلمی را انجام دهند در طول همین مدت کوتاه میتوانند روی 24 میلیون نفر تاثیر گذار باشند و این اهمیت کار معلمان را در طول عمر خدمتشان نشان میدهد.
به لطف خدا روح تعامل میان دانشجویان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در حد بسیار بالایی شکل گرفته است و نهاد توانسته است ارتباط گیری بسیار خوبی با دانشجویان داشته باشد به شکلی که بسیاری از مشکلات دانشجویان را که توان بازگویی در میان خانواده را ندارند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان دنبال میکند.
شاید باید در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» به این موضوع مهم اذعان داشته باشیم که نقطه قوت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان مشهد کار تیمی اعضای آن است و میتوانیم با قوت بگوییم به دلیل تعامل مثبت میان دانشجویان، اساتید و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مشکلات ما در این دانشگاه کمتر از دیگر دانشگاهها در استان میباشد.
البته مشکلات و ایرادات بسیاری نیز به کار وارد است و من نمیخواهم بگویم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بهترین عملکرد را دارد؛ اما نقاط قوت بسیاری در این دانشگاه وجود دارد که موجب میشود نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر خود واجب بداند تا با تعامل سازنده میان تمام قسمتهای دانشگاه مطالبات مد نظر رهبر معظم انقلاب را استخراج کند.
مدیریت فرهنگی لازمه دانشگاه فرهنگیان است
با کمال تاسف باید گفت در سالی که رهبر انقلاب اسلامی ایران سال مدیریت جهادی در عرصه فرهنگی و اقتصادی نام نهادند معاونت مستقل فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان حذف شد و این در حالی است که وجود این معاونت نه تنها برای این دانشگاه بلکه برای تمام مراکز علمی در کشور یک ضرورت است.
چرا باید ما در دانشگاه فرهنگیان تا این زمان با نظام تن خواه برنامههای خود را جلو ببریم؟ چرا باید برای برنامههای مورد نیاز دانشگاههای مختلف فرهنگیان در کشور دانشگاه کل بودجه ریزی کرده و بر اساس آن ما را مجبور به برنامه ریزی کند؟.
البته به شکرانه خدا در این دانشگاه مسئولیت فرهنگی تحت عنوان کارشناس فرهنگی در دست افراد قرآنی و آشنا با مکتب قرآن و اسلام است و از همین رو ۶۹درصد دانشجویان شرکت کننده در طرح (نردبانی به سوی آسمان) از دانشگاه فرهنگیان مشهد بودند؛ اما برای ما چشم انداز نظام بر اساس سند تحول آموزش و پرورش دارای اهمیت است که با این معضلات در دانشگاه فرهنگیان باید از خود پرسید که چگونه باید خود را به این سند برسانیم؟
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگه فرهنگیان مشهد از مسئولان این سئوال را دارد که اگر بنا است ما معلم طراز نظام جمهوری اسلامی ایران را بر اساس سند تحول آموزش و پرورش و سیاستهای کلی مقام معظم رهبری تربیت کنیم شما باید چه توجه و اهتمامی به این دانشگاه داشته باشید؟.
با این سئوال و داشتههایی بیان شده و مشکلاتی که گریبان گیر دانشگاه فرهنگیان است میتوان تشخیص داد تا چه میزان ما از فرآیند مورد نظر دور هستیم.
باید نظام غیر متمرکز در دانشگاه فرهنگیان وجود داشته باشد
دانشگاه فرهنگیان به یک نگاه عمیق و بنیادی و در عین حال منعطف با بودجه ریزی غیر متمرکز نیاز دارد تا بتواند بر اساس پتانسیل موجود در هر یک از این دانشگاهها با توجه به شرایط خاص هر استان به هدف آرمانی خود را نزدیک کند.
نمیشود برای تمام دانشگاههای فرهنگیان کشور یک نسخه را تجویز کرد زیرا مشهد با تهران در نیازها بسیار متفاوت است چه برسد به اصفهان و شیراز و دیگر استانهای کشور.
مشهد دارای عناصر اجتماعی و سیاسی خاص خود است و این شرایط برای دیگر استانها نیز دارای تفاوت است که باید این تفاوتها مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.
این اصل را بدون تعارف میگویم که اگر میخواهیم در عرصه تربیت معلمین انقلابی و موفق برای انقلاب اسلامی ایران راه پیروزی را پشت سر بگذرانیم چاره ای ندارم جزء این که بر اساس نیازهای استان خود امکانات خود را بچینیم زیرا معلمین این دانشگاه از بوم برای بوم تربیت میشوند.
در این مسیر تمرکز گرایی موجود در دانشگاه فرهنگیان تضاد دارد با رفتن به سمت پاسخگویی لازم به نیازهای هر استان و باید در این خصوص تجدید نظر صورت بگیرد.
البته به تازگی در هر استان برای پردیسها و مراکز تحت نظر آن استان مدیریت استانی شکل گرفته است که این مهم نیز به همت هیات امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب شده است؛ اما باید در این خصوص نیز جوانب کار به خوبی سنجیده شود.
در بخش پایانی سخنان خود این نکته را باید مد نظر قرار داد که دانشگاه فرهنگیان مشهد پتانسیل خوبی را در اختیار دارد و علاوه بر دو تشکل بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی احتمال ایجاد تشکل انجمن اسلامی نیز در این دانشگاه وجود دارد که ما نیز امیدواریم این تشکل نیز برنامههای خوبی را در مسیر انقلاب و اهداف نظام در این دانشگاه طراحی کند.
نهاد باید بتواند ابتکار عمل داشته باشد
در دانشگاه فرهنگیان مشهد طرح تربیت مدیر فرهنگی با مشارکت موسسه خدمات مشاورهای آستان قدس رضوی شکل گرفت که در این طرح حدود ۸۰ نفر از فعالان فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی متشکل از ۳۵خانم و ۴۵ آقا آموزش دیدند.
در تدارک برگزاری اردوی ویژهای برای فعالین فرهنگی خود در این دانشگاه از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هستیم که به احتمال بسیار زیاد نیمه دوم مرداد ماه و یا نیمه اول شهرویر ماه به مقصد قم و اصفهان این اردو برگزار میشود.
در پایان ضمن تشکر از «خبرگزاری دانشجو» ذکر این نکته را لازم می دانم که بگویم به نظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی باید مجموعه نهاد در هر دانشگاهی دارای ابتکار عمل باشد. این اتفاق در این مجموعه در دانشگاه فرهنگیان تا حدی نمود داشته است که امید داریم این مسیر را با امید به خدا ادامه دهیم.