به گزارش خبرنگار « خبرگزاری دانشجو» از ایلام، احمد باصری در نشست «ابزارهای رسانهای» که در سومین کارگاه جنگ نرم اساتید کشور در مجتمع رفاهی لاله برگزار شد با بیان اینکه قدرت به دو نوع اعمال جبر و قدرت ذهن دسته بدی می شود، اذعان داشت: بخشی از جنگ سرد مرتبط با جنگ رسانهای است که به طور چشمگیری مباحث ضددینی را ترویج میکند، هیچ توافقی نمی تواند جنگ رسانه ای را تعطیل کند.
وی بخشی از رسالت رسانه را تولید فیلم و گزارش برای وزارت دفاع یا وزارت جنگ و سازمان های اطلاعاتی- امنیتی اعلام کرد و افزود: جنگ واقعی را منتخبین تبلیغات و کارگزاران رسانهای با همکاری سازمانهای اطلاعاتی انجام میدهند به این صورت که ایده اصلی در سازمانهای نظامی و اطلاعاتی صادر می شود و محصولات معهود به وسیله سازمانهای رسانهای به تولید می رسند، بهتر است بگوییم که لازمهی جنگ رسانهای همکاریهای بین بخشی است.
معاون آموزشی دانشکده فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین (ع) جنگ خلیج فارس را نماد واقعی جنگ رسانهای دانست و خاطرنشان کرد: از زمان انقلاب با آمریکا وارد جنگ رسانهای شدهایم و با راهاندازی شبکههای بینالمللی به تبلیغ اندیشههای خود می پردازیم.
باصری بیان کرد: علم ارتباطات در سه حوزه خبری- اطلاعرسانی، ارتقاء سطح آموزشی و پر کردن اوقات فراغت فعالیت می کند؛ البته کارکرد اصلی رسانهها فرهنگسازی، ترویج سبک زندگی و شخصیتسازی است، آن ها مشخص میکنند که چه شخصیتی مطلوب است، رسانه قدرت چگونه فکر کردن را از ما سلب می کند؛ برای مثال در مورد هستهای آن مقداری که رسانهها به ما آموزش میدهند اطلاعات داریم.
وی اضافه کرد: عدهای میگویند رسانهها بر سر ما بذرهای سمپاشی شده می ریزند؛ بچههای ما شبیه به ما حرف نمیزنند و فکر نمیکنند بلکه به آنچه که رسانه ها تبلیغ می کنند شباهت دارند، رسانهها بحث های حیثیتی با ضربالمثل « گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» را مطرح می کنند و با جرات ورزی یا آموزش خشونت این تفکر را القا می کنند که اگر این کار را انجام ندهید متحجر و عقب مانده هستید. در این جنگ فضا آرام است تا شهروندان جامعه جهانی به درست یا غلط بودن آنچه که ابلاغ می شود فکر نکنند.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) جنگ رسانهای عصر کنونی را جنگ روانی علیه اسلام دانست و اذعان داشت: با اسلام هراسی، مسلمان هراسی و تبلیغات ضدمذهبی افکار عمومی را در آن قالب که می خواهند شکل می دهند، ما در دوره تصویر هستیم و انتقال اطلاعات از طریق تصویر انجام میشود،. این هنرپیشهها هستند که تکلیف مردم را مشخص میکنند. قدرت انتقال یک تصویر برابر با هزار کلمه است یک عکس به اندازه پنج صفحه متن، تاثیر دارد.
باصری با بیان اینکه هنر غرب به تصویر کشیدن معنا است افزود: اثربخشی یک فیلم معناگرا از صدها کتاب منطقی بیشتر است، تاثیری که تصویر دارد هیچ کلامی ندارد. فیلمهای هدفمند هم ادراک و هم احساس را دستکاری میکنند، خبرگان و کارشناسان جنگ رسانه مغز مردم جهان را در تشت اهداف خود شستوشو میدهند تا با اغنا آن ها را برای رسیدن به منافع خود آماده کنند.
وی با تاکید بر این مطلب که رسانه ملی در جنگ رسانه ای میدان را به شبکه های ماهواره ای واگذار کرده است گفت: این ضعف هرچه سریع تر باید ترمیم شود.