محمود مدرسی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، با اشاره به اینکه خبر منتشر شده مبنی بر اجحاف دانشکده سماء در حق دانشجویان صحت ندارد، گفت: با توجه به اینکه در دانشکده سماء تنها دانشجویان دوره کاردانی به تحصیل میپردازند، بر آن شدیم تا در رشته عمران به پذیرش دانشجوی کارشناسی از دانشگاه آزاد تایباد اقدام کنیم.
وی افزود: بر اساس این قرارداد دانشجو باید دروس خود را در دانشکده سماء مشهد بگذراند و مدرکش را از دانشگاه آزاد تایباد اخذ کند، همچنین دانشجویان باید اظهارنامهای را جهت اطلاع امضا میکردند، بنابراین از آنان تعهدنامه نیز گرفته نشده است.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه بر اساس این قراداد مدرک تحصیلی دانشجویان با نام دانشگاه آزاد تایباد به دانشجو داده میشود، تصریح کرد: این قرارداد جهت تسهیل در امد و شد دانشجویان منعقد شده تا دانشجویان با خاطری آسوده به تحصیل بپردازند.
اینکه گفته میشود در حق دانشجویان اجحاف شده، صحت ندارد
مدرسی ضمن اشاره به اینکه ادعای اجحاف در حق دانشجویان این دانشکده صحت ندارد، در رابطه با متن لیست اظهارنامه، تصریح کرد: در این متن آورده شده که دانشجو باید در محل تشکیل کلاسها که دانشکده سماء مشهد میباشد حضور یابد، همچنین آورده شده که محل صدور مدرک واحد مبدا و عنوان فارغالتحصیلی دانشگاه مبدا خواهد بود. همچنین بر اساس این اظهارنامه دانشجو ملزم به رعایت قوانین دانشگاه مبدا و مقصد میباشد.
وی افزود: در بند پنجم این اظهارنامه آمده در صورت انحلال واحد مبدا و یا مقصد، طبق قانون دانشجویان به واحدی دیگر هدایت خواهند شد؛ بنابراین مشکلی از این بابت برای دانشجویان به وجود نخواهد آمد و مطابق قوانین آموزش عالی با دانشجویان همکاری خواهد شد.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد با تاکید بر این نکته که درج تمامی موارد و امضای اظهارنامه به این علت است که دانشجویان بدانند چه اتفاقی رخ داده است، بیان داشت: سازمان سماء یک بخش از دانشگاه آزاد و متولی دو بخش آموزشی یکی در بخش مدارس و دیگری در بخش توسعه منابع انسانی و آموزش و ایجاد مهارت میباشد.
فارغالتحصیلان دانشکده سماء مهارت محور هستند نه آموزش محور
مدرسی با اشاره به این مطلب که فارغالتحصیلان دانشکده سماء مهارت محور هستند نه آموزش محور، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بحث مهارت افزایی مسئله بسیار مهمی و یکی از نیازهای امروز جامعه است؛ بنابراین دانشگاه آزاد بر آن شد با احداث دانشکده سماء به افزایش مهارت دانشجویان بپردازد.
وی در رابطه با علت نپرداختن وام شهریه به دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی نیز تصریح کرد: بر اساس قرار داد باید 20 درصد از وامی را که وزارت علوم به واحد مبداء میدهد در اختیار واحد مقصد قرار گیرد تا واحد مقصد این مبلغ را به عنوان وام در اختیار دانشجو قرار دهد که متاسفانه این اتفاق در ترم گذشته نیفتاد؛ اما این مسئله به این معنا نیست که دانشکده شهریه دانشجویان را به صورت نقدی دریافت کرده باشد.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد ادامه داد: در ترم گذشته دانشجویان سماء باید شهریه خود را به صورت اقساطی و در سه نوبت به دانشکده میپرداختند؛ اما ما برای تسهیل در کار دانشجویان کارشناسی که در ترم گذشته پذیرش داشتیم اعلام کردیم که این دانشجویان میتوانند شهریه خود را در شش نوبت بپردازند و از ترم آینده نحوه دریافت شهریه و پرداخت وام دانشجویان کارشناسی نیز مانند دیگر دانشجویان خواهدشد.
مدرسی در رابطه با کمبود فضای این دانشکده نیز خاطرنشان کرد: دانشکده سماء مشهد با کمک دانشگاه آزاد مشهد اقدام به ساخت ساختمانی در منطقه الهیه کرد تا کمبود فضای خود را جبران کند. این ساختمان با دارا بودن 16 هزار متر مربع بزرگترین پروژه سماء در کشور است که برای 10 هزار دانشجو کفایت میکند.
وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر دارای ۳۰۰۰ دانشجو میباشیم، بخش زیادی از ساختمان به صورت بلا استفاده میماند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک بخش از ساختمان را به صورت اجاره در اختیار دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد قرار دهیم که خوشبختانه تا کنون دانشکده علوم پایه به تعهدات خود پایبند بوده است.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد با بیان این موضوع که دانشگاه آزاد واحد مشهد تصرفی در این ساختمان نداشته است، گفت: ساختمان الهیه با 20 میلیارد تومان اعتبار و با کمک دانشگاه آزاد مشهد ساخته شد و چنانچه دانشگاه آزاد به ما کمک نمیکرد نمیتوانستیم این ساختمان را احداث کنیم.
مدرسی افزود: علاوه بر این، سازمان سماء در شهرستان مشهد دارای 12 مدرسه نیز میباشد که هیچ کدام از این مدارس استیجاری نیست و به کمک دانشگاه آزاد خریداری شده است.
دانشکده سماء دارای 35 عضو هیات علمی رسمی میباشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سطح علمی اساتید دانشکده سماء گفت: این اساتید با در نظر گرفتن شاخصههای وزارت علوم و از کانالهای مربوطه جذب شدهاند.
مدرسی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه استاد به دانشجو در این دانشکده 70 دانشجو به ازای یک استاد است که در مقایسه با دیگر دانشگاههای غیرانتفاعی از استاندار خوبی برخوردار است.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد ادامه داد: البته دانشکده علاوه بر اعضای هیات علمی اساتید مدعو نیز دارد که ممکن است این اساتید از تعهد لازم برخوردار نباشند که چنانچه ما این عدم تعهد را مشاهده کنیم برخورد خواهیم کرد. همچنین با توجه به اینکه بخش اعظم شهریه دریافت شده از سوی دانشجو جهت پرداخت حقوق اساتید هزینه میشود دلیلی وجود ندارد استاد مناسب جذب نکنیم.
وی تاکید کرد: البته در یک سازماندهی جهت جذب اساتید مدعو در نظر گرفتهایم که جذب این اساتید نیز بر اساس ضوابط باشد.
عدم ماندگاری دانشجو در دانشکده، علت کم رنگ بودن برنامههای سیاسی است
مدرسی در ادامه در رابطه با علت برگزار نکردن برنامههای سیاسی در دانشکده نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشجویانی که در این دانشکده تحصیل میکنند در دوره کاردانی و تنها دو سال در این دانشکده هستند؛ بنابراین در دانشکده ماندگاری ندارند.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد گفت: با توجه به همین عدم ماندگاری دانشجو در دانشکده، انگیزهای برای فعالیت سیاسی در دانشجو وجود ندارد.
وی ادامه داد: در دیگر دانشگاهها با توجه به اینکه دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل میپردازند ماندگاری بیشتر است؛ بنابراین دانشجو برای فعالیت سیاسی انگیزه دارد.
مدرسی تصریح کرد: لازمه انجام دادن فعالیت سیاسی شرکت در تشکلهای دانشجویی است. دانشگاه نمیتواند خود اقدام به راه اندازی تشکلی کند؛ بلکه خود دانشجو باید پیش قدم شود.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد در خصوص علت عدم توجه دانشجویان به فوق برنامهها، تاکید کرد: چنانچه دانشجویان درخواست خود را مبنی بر تشکیل تشکل دانشجویی و یا برگزاری برنامه دهند، دانشکده بر اساس قانون آمادگی همکاری دارد.
وی خاطرنشان کرد: گفته شده بود که مسئولان دانشکده تنها برای پر کردن کارنامه کاری خود اقدام به برگزاری برنامههای فرهنگی میکنند که این مسئله را قبول ندارم. مسئولان فرهنگی دانشکده براساس وظیفهای که دارند در مناسبتهای مختلف اقدام به برگزاری برنامه میکنند؛ بنابرای برگزاری برنامه از وظایف آنان است نه اینکه بخواهند کارنامه پر کنند.
مدرسی افزود: البته ممکن است نقاط ضعفی وجود داشته باشد که این نقاظ ضعف یا به دلیل نداشتن ابزار لازم است و یا به دلیل نوع فرهنگ عمومی موجود در دانشگاه و دانشکده که اجازه برگزاری برخی برنامهها را نمیدهد.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد خاطرنشان کرد: در دانشکده سماء کم و بیش انجمنهای علمی وجود دارند که متاسفانه خیلی فعالیت از خود نشان نمیدهند؛ اما به طور کلی بخشی از درآمدهای آموزشکده باید به عنوان بودجه پژوهشی هزینه شود که چنانچه هزینه نگردد، اعتبار مربوطه باید به سازمان سماء کشور عودت داده می شود.
دانشکده سماء از فعالیت انجمنهای علمی و ادبی استقبال میکند
وی با اشاره به اینکه بخشی از بودجه پژوهشی به انجمنهای علمی و ادبی اختصاص مییابد، بیان داشت: سیاست کلان ما بر این است که این انجمنها شکل گیرند و فعالیت کنند همچنین یکی از شاخصههایی که در امتیاز دهی به دانشکده نقش دارد فعال بودن همین تشکلها و انجمنهاست؛ بنابراین ما از فعالیت چنین انجمنهایی استقبال میکنیم.
مدرسی یکی از دلایل فعال نبودن این انجمنها را نبود فضا دانست و گفت: با توجه به اینکه در گذشته فضای لازم برای چنین فعالیتهایی را نداشتیم؛ بنابراین فعالیتها کم رنگ بود که با نقل مکان به ساختمان الهیه در ترم آینده فضای مربوط به این فعالیتها افزایش خواهد یافت.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با ارتباط با دانشگاه با صنعت و نحوه این ارتباط تصریح کرد: با توجه به این که ما بر مهارت محوری تاکید داریم؛ بنابراین باید نیروی مورد نیاز صنعت را تهیه کنیم. ما دانش را تولید نمیکنیم و وظیفه تولید دانش را دانشگاهها و دانشکدههای فنی و حرفهای به عهده دارند.
وی ادامه داد: در بخش مهارت تفاهم نامههایی با سازمان فنی و حرفه مشهد و استان داریم که بر اساس این تفاهمنامه دانشجویان ما زیر نظر مرکز فنی و حرفهای، آموزشهایی علاوه بر آموزشهای رسمی که در دانشکده میبینند، میگذرانند.
مدرسی با تاکید بر اینکه ارتباط ما با واحدهای صنعتی خرد است، گفت: بخشی از بودجه پژوهش مربوط به بازدیدهای منظم از مراکز صنعتی است که با این اقدام درصدد هستیم دانشجویان از نزدیک فضای حرفهای و صنعتی را لمس کنند.
رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد خاطرنشان کرد: همچنین با سازمان نظام کاردانی هم در این زمینه تفامه نامههایی داریم که شامل دورههای آموزشی میشود که یا دانشکده برای آنان برگزار میکند و یا آنان میآیند در محل آموزشکده به دانشجویان آموزش میدهند.
متاسفانه بخش مهارت در کشور ما متولی ندارد
وی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به این نکته که بخش مهارت در کشور ما متولی خاصی ندارد، بیان داشت: مدتی آموزشکدههای فنی و حرفهای زیر نظر آموزش و پرورش بودند و دو سه سالی است که زیر نظر دانشگاهها فعالیت میکنند، همچنین سازمان فنی حرفهای کشور نیز زیر نظر وزارت کار میباشد. مدتی در مجلس صحبت از ایجاد سازمان ملی مهارت بود؛ اما این مسئله به نتیجه نرسید.
مدرسی در پایان تاکید کرد: متاسفانه در 20 سال گذشته هیچ بازنگری در سرفصل دروس مربوط به کاردانی دانشکدههای سماء انجام نشده است که بتوانیم با ایجاد کمیتههایی جهت بازنگری در نحوه ارائه سرفصلها به سمت آموزش عملیاتی برویم.
لازم به ذکر است؛ چندی پیش دانشجویان دانشکده سماء مشهد در تماسی با «خبرگزاری دانشجو» نسبت به نحوه فعالیت دانشکده مزبور گلایههایی را مطرح کردند که این خبرگزاری جهت پیگیری این مسئله با محمود مدرسی، رئیس مرکز آموزشی- فرهنگی دانشکده سماء دانشگاه آزاد مشهد اقدام به انجام مصاحبه کرد.