به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مهدی مطهرنیا امروز در نشست ایران فردا و فردای ایران در گستره در هم تنیدگی دین و فرهنگ که توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به اینکه آینده مملو از عدم قطعیت هاست بیان کرد: سه سطح از آینده های ممکن، متحمل و مطلوب وجود دارد که آینده های ممکن آینده هایی هستند که دور از انتظارند و براساس گزاره های غیرمترقبه در ذهن انسان شکل می گیرند.
وی ادامه داد: در میان این آینده های ممکن هر چه به خط امکان وقوع می رسیم آینده های محتمل شکل می گیرند و در این میان ترسیم مطلوبیت ها آینده مطلوب را به وجود می آورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران ضمن بیان این نکته که فردای ایران را می توان در آینده های محتمل تصور کرد اما آینده مطلوب را می توان در ایران فردا ببینیم تصریح کرد: دین در معنا یعنی آئین زندگی که از منشا وحی برخوردار است.
مطهرنیا خاطرنشان کرد: دین بخش خداپرورده حیات آدمی است که منشا آن عقل کل است و این عقل کل از منظر فلسفه فیثاغورسی عدد یک می باشد که این عدد یک منشا اعداد است و جزو اعداد نیست.
وی یادآور شد: آنچه که در تاریخ اندیشه بشری با عنوان دین می شناسیم بخش خدا پرورده حیات آدمی است که باید پرسید این دین چه ارتباطی با فرهنگ دارد و آیا می توان بین دو ارتباط جانشینی یا هم نشینی یافت.
مطهرنیا با اشاره به اینکه فرهنگ بخش انسان پرداخته حیات آدمی است گفت: اصول و ارزش ها می توانند از دین اتخاذ شوند اما این اصول و ارزش ها نمی تواند در خود دین تبدیل به هنجار شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران افزود: دین و فرهنگ با هم ارتباط هم نشینی دارند و این هم نشینی، هم نشینی منشا و محتوایی نیست بلکه این هم نشینی ناشی از تکمیل یکدیگر می باشد.
مطهرنیا در ادامه به مسئله حجاب اشاره و بیان کرد: مسئله حجاب همیشه در کنار عفاف آورده می شود این در حالی است که آیا چنانچه فردی حجاب داشته باشد الزاما عفاف نیز خواهد داشت خیر بسیاری از محجبین هستند که عفاف ندارند و بالعکس بسیاری از بی حجاب هستند که دارای عفاف اند.
وی تاکید کرد: رعایت حجاب یک اصل برخاسته از وحی است این اصل می تواند در الگوهای متفاوت رفتاری و در جغرافیای گوناگون خود را نشان دهد آیا می توان گفت حجاب در نیویورک با حجاب در قم یکی است.
مطهرنیا تصریح کرد: به باور من جامعه ایران از یک دین کامل برخوردار است زیرا ما مسلمان هستیم بخش اعظمی از ما شیعه و بخش اعظمی از ما به پیامبر اعتقاد داریم اما متاسفانه فرهنگ ایرانی با چالش روبرو شده است.
این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه فرهنگ ما آلوده به دروغ و ریاکاری است خاطرنشان کرد: این گونه است که افراد در خانه، اداره و بین جمعیت های مختلف به طرق متفاوتی زندگی می کنند به راحتی اختلاس می کنند به راحتی کم مطالعه می کنند و همه اینها را از منشا دین می دانند!!
مطهرنیا گفت: امروز در جامعه ما یک زناکار و یک جوان غیرمحجبه زندگی سخت تری دارد تا یک دزد و گناه بیشتری برای یک زناکار و یک جوان غیرمحجبه می نویسند تا برای فردی که غیبت می کند زیرا فراموش کرده اند که پیامبر گفته است یک غیبت به معنای هفتاد زنای محسنه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران یادآور شد: بسیاری از ما راحت غیبت می کنیم اما چنانچه بگوییم فردی بیرون از خانه نشسته غیبت نمی کند اما یک عمل غیراخلاقی جنسی انجام می دهد بر او می تازیم.
وی با بیان اینکه گناه، گناه است و بزرگترین گناه کوچک شمردن گناهان کوچک است گفت: من گناهان را به دو دسته گناهان با کلاس و بی کلاس تقسیم می کنم و غیبت را گناهی بی کلاس و کثیف ترین گناه را دروغ می دانم.
مطهرنیا با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان نیز دروغ های بسیاری به مردم می گویند بیان کرد: امروز ما در ایران دچار سکولاریسم جدایی دین و سیاست پنهان شده ایم در ادارات یک مدل نماز می خوانیم و در خانه به گونه ای دیگر.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: آیا فرهنگ ما یک فرهنگ اسلامی است؟ یا ایرانی؟ و یا مدلی از این دو تا زمانی که به اینها پاسخ ندهیم نخواهیم توانست به درستی حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه ما امروز با سه شکاف عمده ای پان اسلامیسم، پان ایرانیسم و پان مدرنیسم در عرصه فرهنگ مواجه هستیم گفت: اوایل انقلاب این شکاف ها خود را نشان دادند اما به جای اینکه آنان را حل کنیم جمعش کردیم بازرگان گفت من ایرانی مسلمان هستم و امام گفت من مسلمان ایرانی می باشم به اعتقاد من ما ایرانسلامی هستیم این گونه نیست که یکی دیگری را به حاشیه براند.
وی ادامه داد: چنانچه فرهنگ ما بخواهد مخالف خود را حذف کند آن گاه مدل نو و جدید به وجود نخواهد آمد زمانی مدل های جدید به وجود می آیند که آزادی و مخالف ما وجود داشته باشد در چنین شرایطی است که مطهری ها ظهور می کنند.
وی بیان داشت: همه اینها در حالی است که امروز همه یکدیگر را می زنیم چنانچه فرهنگ پویا باشد مخالفان مان را بیشتر از خودمان دوست می داریم این در حالی است که امروز این گونه نیست.
مطهرنیا تصریح کرد: بهتر است الف ایران را در الف اسلامی ادغام کنیم و بگوییم ایرانسلامی حال چرا اسلام را اول نمی آوریم زیرا ایران اولیت دارد و اسلام اولویت به طور مثال وضو اولیت دارد و نماز اولویت اما تا زمانی که وضو نگیریم نخواهیم توانست نماز بخوانیم.
وی تاکید کرد: آیا ما باید فرهنگ های دیگر را با نگاه تقابل بنگریم یا تعامل، تضارب و یا تعارض متاسفانه امروز به جای در نظر گرفتن این چهار استراتژی مدام استراتژی تقابل با فرهنگ های دیگر را مدنظر قرار می دهیم.
مطهرنیا یادآور شد: متاسفانه امروز انقلاب اسلامی یعنی تقابل با غرب چنانچه مرگ بر آمریکا را از آن بگیریم انگار که انقلاب اسلامی تمام شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که ما از فقدان آزادی در انتخاب نگرانیم گفت: ما با رذایل اخلاقی مخالف هستیم اما معتقدیم که حجاب بخش نامه بردار و قدرت سخت بردار نیست حجاب نقصان ندارد بلکه نوع رفتار ما در این رابطه دارای نقصان است.
وی تاکید کرد: فرهنگ را نباید یک مقوله سیاسی بدانیم بلکه سیاست یک مقوله فرهنگی است چنانچه می خواهیم سیاست از فساد دور شود باید به فرهنگ بپردازیم.
مطهرنیا خاطرنشان کرد: حجاب به معنای حیا داشتن است کسی که فساد می کند انسانی بی حیاست انسان باید حیا و عفاف خود را حفظ کند نه اینکه خود را پنهان کند مرد هم باید مانند زن حجاب داشته باشد بنابراین نباید حجاب را تنها مختص زنان بدانیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خدا، خلوص و خوبی را نباید فراموش کرد افزود: براساس هفت ص رفتار کنیم صداقت، صمیمیت، صراحت، صبوری، صلح و صیانت چنانچه صداقت برداشته شود دین برداشته خواهد شد و صداقت است که صمیمیت را به وجود می آورد و صلابت یعنی بی منطق دفاع نکنیم بلکه براساس مستندات به دفاع از یکدیگر بپردازیم. صلابت صبوری را می طلبد و همچنین باید به دنبال صلح باشیم و با صیانت از ارزش های خود به دفاع برخیزیم.
مطهرنیا ادامه داد: برای رسیدن به چهار الف تلاش کنیم. آزادی که چنانچه نباشد دین معنا نخواهد داشت اعتدال، آرامش و آسایش.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در سال 81 به ریاست جمهوری وقت نامه نوشته و به وی گفتم ایران نیازمند انقلاب اخلاقی است پس از آن نیازمند انقلاب علمی، انقلاب بروکراتیک و انقلاب اقتصادی می باشد امروز سال 94 است و هنوز این انقلابات رخ نداده است.
مطهرنیا در ادامه بر تشکیل کنسرسیوم مطالعات اجتماعی تاکید و تصریح کرد: باید به علوم انسانی توجه شود اسلامی کردن علوم انسانی به این معناست که علم را در راستای اسلام به کار گیریم ما اسلام و اقتصاد و اسلام و سیاست داریم نه اقتصاد اسلامی نباید اسلام را در هر فرهنگ پایین بیاوریم.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران اگرچه یک انقلاب مذهبی است اما پیامدش یک خردورزی انسانی خواهد بود که در حال حاضر خودش را نشان می دهد.
مطهرنیا در پایان تاکید کرد: ایران آینده در منطقه نقش بسیار اساسی خواهد داشت و نه تنها در منطقه که در جهان اسلام و آغاز کمال مطلوب را 15 سال آینده خواهیم دید چنانچه از امروز تا 15 سال آینده را به درستی مدیریت کنیم.