به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، چندین سال است که رهبر معظم انقلاب بر شکل گیری شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد تاکید دارند و ایجاد این شرکتها ضروری میدانند و در سخنرانیهای مختلف این دغدغه خود را مطرح کردهاند؛ اما متاسفانه هنوز در کشور ما مزایای وجود شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد به خوبی درک نشده و مسئولان دانشگاهی و غیر دانشگاهی با این امر آشنا نیستند به همین دلیل است که حمایتهای لازم از این مراکز نمیشود.
با توجه به اینکه چند سالی است که از ارتباط موثر به عنوان حلقه گمشده صنعت و دانشگاه سخن گفته میشود، به نظر میرسد شکل گیری این مراکز عاملی باشد در مسیر ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و به دنبال آن رشد و توسعه کشور؛ اما مسئولان امر تنها به گفتن مزایای این ارتباط بسنده کرده و قدمی در جهت این ارتباط برنمیدارند غافل از اینکه با «حلوا حلوا کردن دهان آدمی شیرین نمیشود» و وقت آن رسیده مسئولان نیز در این زمینه احساس دغدغه کنند و حال که دانشجویان قدم جلو گذاشته در مسیر تبدیل علم به دانش میکوشند، مسئولان نیز بخشی از مشکلات آنان را برطرف کنند.
سجاد شهبازی یکی از همین دانشجویان است که با کمک تعدادی از دیگری از دانشجویان اقدام به احداث شرکت «مدار طراح آراد» در مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد کرده است که خبرگزاری دانشجو با توجه به رسالت خود در حوزه دانشگاه گفتوگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه مشاهده خواهید کرد.
سجاد شهبازی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، با اشاره به اینکه شرکت مدار طراح آراد از سال ۸۶ در مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد تاسیس شده است، گفت: در طور این چند سال این شرکت توانسته حدود ۳۰ تا ۴۰ پروژه را تولید کند که به دلیل برخی مشکلات تنها سه نمونه از این تعداد به مرحله تجاری شدن رسیده است.
وی در رابطه با نحوه کار این شرکت، گفت: این شرکت هم به صورت پروژهای فعالیت میکند به این صورت که ابتدا وارد عقد قرداد با صنعت میشود و بعد بر روی پروژه مورد نیاز آنان کار میکنند و یا اینکه با توجه به تجربهای که کسب شده محصولاتی را که مورد نیاز صنعت میباشد را نیاز سنجی میکنیم و در نهایت آن را به فروش میرسانیم.
شهبازی با بیان این نکته که حوزه کاری شرکت مدار طراح آراد کنترل مانیتورینگ سیستمهای صنعتی است، تصریح کرد: تا کنون سه محصولی که توانستهایم طی این چند تجاری سازی کنیم «سیستم کورونوپَک»، «آترو 400» و « سیستم بی ام اس» میباشد که هر کدام کاربری خاص خود را دارا است.
عضو شرکت «مدارا طراح آراد» در رابطه با کاربری سیستم کورونوپَک، بیان کرد: این سیستم یک سیستم نورپردازی است و کاربری آن زیبا سازی و نوپردازی فضای سبز، آب نماها، استفاده در شیرهای آبی برقی و غیره است.
دو محصول شرکت برای نخستین بار در ایران ساخته شده است
شهبازی افزود: این محصول نمونه ایرانی ندارد و نمونههای ایرانی که در بازار یافت میشود به واقع ایرانی نیستند؛ بلکه محصولات خارجی هستند که بر روی آنان یک تا چند سیستم اضافه شده است که برخی حتی تا قیمت ۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
وی ضمن اشاره به اینکه محصول ما حدود سه میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: تا کنون برای ارائه این پروژه با افراد مختلف و به خصوص شهرداریها وارد امضای قرداد شدهایم.
عضو شرکت «مدارا طراح آراد» ادامه داد: این سیستم ۸۴ خروجی آنالوگ دارد که میتواند در ال ای دی و آر دی بی را به صورت همزمان کنترل کند که همین امر باعث ایجاد طیفهای رنگی بسیاری را تولید میکند که تاکنون وجود نداشته است.
شهبازی در ادامه سیستم «آترو 400» را دیگر محصول شرکت که برای نخستین بار در ایران ساخته شده دانست و خاطرنشان کرد: این محصول به صورت ماژولا طراحی شده به این معنا که کارتهای مختلف وای فای، سی پی یو و یا هر کارتی که نیاز مشتری باشد به ان اضافه میشود و نیاز نیست که ما دوباره ان را برای محصول طراحی کنیم تا هم هزینه و هم زمان مجدد صرف آن شود.
وی در رابطه با قیمت این محصول در بازار گفت: قیمت محصول ما حدود شش میلیون تومان است که تا پنج میلیون نیز قابل کاهش و تا ۱۰ میلیون تومان نیز جای افزایش دارد و با نمونه خارجی خود در ایران حدود ۱۰ ملیون تومان تفاوت قیمت دارد و ارزانتر است و از نظر کیفیت نیز قابل رقابت میباشد.
عضو شرکت «مدارا طراح آراد» با بیان این موضوع که این محصول برای کنترل مانیتورینگ صنعتی استفاده میشود، خاطرنشان کرد: از این محصول میتوان در موتورخانهها بهره برد.
مسئولان از ما حمایت نمیکنند
شهبازی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با حمایت مسئولان دانشگاهی و غیر دانشگاهی از شرکتهای دانش و بنیان و مراکز رشد، گفت: متاسفانه هنوز در کشور این مزایای وجود این شرکتها و مراکز جای خود را باز نکرده و بسیاری هنوز با این مراکز آشنا نیستند به همین دلیل حمایتها آن چنان که باید نیست.
وی بیان کرد: به طور مثال دانشگاه میتواند در بحث دکورسازی، نورپردازی، آب نما و غیره از محصول کورونوپَک ما استفاده کند که این امر هم برای ما و هم برای دانشگاه مقرون به صرفه که متاسفانه این کار را نمیکند و آنچه که اتفاق افتاده این است که پس از یک سال نامه نگاری تنها یک موتورخانه در دانشگاه را در اختیار ما قرار دادهاند تا سیستم «آترو 400» را در آن راه اندازی کنیم.
عضو شرکت «مدارا طراح آراد» یادآور شد: مسئولان خارجی از دانشگاه هم تا مشاهده میکنند چثه شرکت کوچک است و تعداد پرسنل کم، به شرکت اعتماد نمیکنند.
شهبازی یکی از مشکلات فعلی شرکت «مدارا طراح آراد» را عدم بازاریابی مناسب خواند و گفت: با توجه به کوچک بودن شرکت و اینکه مدیریت خود درگیر اقدامات فنی است زمان نداریم تا بر روی بازار یابی محصول کار کنیم به همین دلیل مشکلاتی برای ما به وجود آمده است.
وی مشکل مالی را از دیگر مشکلات شرکت دانست و تصریح کرد: وامهایی را در اختیار شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد قرار میدهند؛ اما با توجه به اینکه این وامها را به طور مثال طی یک سال باید پرداخت کنیم توان اخذ وام را نداریم و همین امر بر مشکلات اقتصادی میافزاید.
عضو شرکت «مدارا طراح آراد» از عدم همکاری و بدقولی برخی مسئولان گلایه کرد و افزود: به طور مثال محصولی را به شهرداری فروختیم که به دلیل برخی مشکلات که در داخل شهرداری وجود داشت قرار لغو و ما متضرر شدیم.
شهبازی ادامه داد: با توجه به اینکه در کار ما باید به طرف مقابل اعتماد کرد و محصول را ارائه داد و پس از آن هزینه را دریافت کرد بنابراین گاهی اوقات ممکن است ما محصول خود را ارائه کنیم و بعد پولی دریافت نکنیم کما اینک با یکی از شهرستانهای اطراف وارد عقد قرارداد شدیم، محصول را ارائه دادیم و در حال حاضر نتوانستیم پول خود را دریافت کنیم.
چشم انداز ما بومی سازی محصولات در کشور است
وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با چشم اندازی که برای شرکت در نظر گرفته شده، بیان داشت: چشمانداز ابتدایی ما این بودیم که بتوانیم در خراسان رضوی تبدیل به یک برند شویم و طی شش تا هفت سال پس از آن برند خود را در سطح کشوری مطرح کنیم.
عضو شرکت «مدارا طراح آراد» ادامه داد: هدف ما از احداث این شرکت بومی ساختن محصولات بود به طور مثال سیستم کنترل مانتیتوریگی که در بازار وجود دارد از کشورهای اروپایی و آمریکاای آمده است و نمونه داخلی ان قابل رقابت با محصولات خارجی نیستند؛ بنابراین ما بر آن شدیم تا محصولات را بومی سازی و در کشور برند کنیم.
شهبازی یادآور شد: یکی از برنامههای ما برای یک سال آینده این است که بتوانیم ۱۰ تا ۱۲ محصول «کورونوپَک» خود را به فروش برسانیم تا هزینه شرکت را بتوانیم تامین کنیم.
وی در ادامه در رابطه با عدم ارتباط موثر صنعت و دانشگاه و تاثیری که شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد در برقراری موثر این ارتباط دارند، تصریح کرد: متاسفانه همینگونه است. ما امروز شاهد ارتباط موثر این دو با هم نیستیم که این امر از بی اعتمادی دانشگاه و صنعت به هم ناشی میشود. شاید بتوان گفت علم برخی شرکتها و دانشجو.یان کاربردی نیست؛ اما نمیتوان آن را به همه تعمیم داد. بسیاری از شرکتها هستند که محصولاتی ارائه میکنند که قابل رقابت است با نمونههای خارجی خود که متاسفانه دیده نمیشود.
عضو شرکت «مدارا طراح آراد» یادآور شد: به طور مثال دو نمونه «کورونوپَک» و «آترو 400» که ساخته شده است کاملا با نمونه خارجی رقابت میکند که به دلیل کوچک بودن چثه شرکت به آن توجه نمیشود.
شهبازی وجود شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد را عاملی در جهت ایجاد ارتباط موثر بین این دو دانست و گفت: با توجه به اینکه افرادی که در این مراکز مشغولند از سمت دانشگاه میآیند و زمانی که وارد شرکت میشوند با صنعت آشنا میشوند چنانچه دو سال در شرکت بمانند به راحتی ارتباط با صنعت شکل میگیرد و پس از اتمام تحصیل میتواند فردی مفید برای صنعت باشد.
وی خاطرنشان کرد: در این شرکت سه نفر به صورت ثابت کار میکند و مابقی افراد به صورت پروژهای درگیر کار هستند که همه دانشجو میباشند و از طرف دانشگاه به ما معرفی میشوند.
عضو شرکت «مدارا طراح آراد» در ادامه سیستم «بی ام اس» را از دیگر محصولات شرکت دانست و گفت: این محصول برای هوشمندسازی اتاقها مورد استفاده قرار میگیرد به طور مثال بحث روشنایی، محاسبه مصرف برق، ورود و خروج افراد و غیره را محاسبه میکند که تاکنون این محصول را به یکی از هتلهای مشهد فروختهایم.