گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، یادداشت دانشجویی*؛ جامعه ایران بی شک امروز در مرحله گذر از سنت ها و رسیدن به تجدد و مدرنیته است و این امری نیست که قابل انکار باشد و این سیل ویرانگر و حرکت طوری است که همه شئونات جامعه ایرانی را در برگرفته است.
سبک زندگی اسلامی و ایرانی تلنگر و در واقع بیدار باشی برای این حرکت خزنده و نرم بود که به هوش بیاییم و بدانیم خواه ناخواه همسو با این حرکت بطئی می رویم. سست شدن بنیان خانواده به عنوان یک بنیان مرصوص و انسان ساز در اسلام مبین اولین محصول این پدیده شوم است.
خانواده های سردرگم و مجتمع در یک واحد فشرده شده با غذاهای آماده و فست فودی محصول نامبارکی است که این سبک زندگی برای جامعه ایرانی به ارمغان آورده است که این هم زنجیروار کم تحرکی، پرخوری و نهایتاً کلکسیونی از بیماری ها را در جامعه را سبب گردیده است.
یکی از فرایندهای فرهنگی این نوع سبک زندگی تغییر رفتارهای جامعه از تولیدگری به مصرف کنندگی است و اینکه مردم به این باور برسند که مصرف و مصرف گرایی امری یومیه و واجبی عینی است که گسترش قارچی فست فودها، فروشگاه های اغذیه با حجم انبوهی از مصرف کننده موید این امر است.
به طوری که در کمترین محل اجتماعی از مردم خوزستان، ایستگاه های شکم با سلفی متنوع پر از فلافل و سمبوسه دیده نمی شود و که این پدیده علاوه بر مسئله تغذیه در بحث پوشاک و مسکن و سایر مسایل به چشم می آید.
در این بین فروشگاه ها زنجیره های که در آن تنوعی از نیازهای بشر مصرف کننده فراهم شده است نقش عمده ای را ایفا می کند. حجم بالای مشتریان فروشگاه های زنجیره ای چرخ خرید به دست حاکی از دست به خرید بودن بالای این مشتری ها است.
این نوع فروشگاه های عمده بازارهای محلی و اقتصادی ها ی کوچه را نابود می کنند و مغازهای سرکوچه و بر سر گذر که محل معاشرت و رفت و آمد خانواده ها هستند را به طور جدی مورد تهدید قرار می دهند و رفت و آمدهای و شناخت های محلی که سببی برای برخی رفت و آمدها و چه بسا ازدواج ها و در نهایت امنیت محلی می شد را می کاهد و به سمت مدرنیته ناخواسته سوق می دهد.
در کنار این مصرف گرایی، نکته ای که این فروشگاه های عمده و هایپر به ارمغان آورده است رفاه طلبی است. گشتی کوتاه در این فروشگاه ها و مردمی که با کوله باری از خرید که از قفسه های برداشته می شود نشان می دهد که مردم خواسته یا ناخواسته تشنه خرید گسترده و وسیع هستند که این در کنار مشکلاتی که به لحاظ اقتصادی و سلامتی دارد عوارض فرهنگی جبران ناپذیری بر پیکره نحیف جامعه دارد.
گسترش این گونه فروشگاه های بزرگ و عمده خانواده ها و فرهنگ خانواده ها را به سمت زندگی فست فودی ترغیب می کند. فروشگاهی که در آن از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آن قرار دارد این پالس را به مشتری می دهد که هر چه بخواهد می تواند بخرد و همه چیز به راحتی در دسترس است.
به سبب این پالس های خطرناک سفرهای ایرانی رنگین می شود به غذاهای آماده و طبغ شده بیرون، لباس های بیرون دخت تا آب و نوشیدنی خریداری شده و این بین مادر و پدر خانواده صرفاٌ نقش یک خرید کننده را ایفا می کنند و از صفا و همکاری و مهربانی که شاکله یک خانواده است و در اثنا این جنب و جوش ها و پارامترهای کوچک شکل می گیرد و بوجود می آید دیگر اثری دیده نمی شود.
باید همگان به داشته های فرهنگ خود باور داشته باشیم و از سرنوشت رغبت بار زندگی غربی که مملو از نفرت و نقبت است درس عبرت بگیرم و بدانیم غفلت و بی توجهی به مسایل چون سبک زندگی فرزندانی به بار می آورد که عشق و علاقه را در کشت و کشتار و در گروه های مثل داعش خونخوار دنبال می کنند.
پدران و مادران باید به سبک زندگی دینی و اسلامی بیش از بیش توجه داشته باشند و به این پارامترهای کوچک از جمله دور هم بودن، باهم بودن، با هم دوست بودن، با هم غذا خوردن توجه کنند و با توجه به این نکات از حملات نرم دشمن غیبی ولی واقعی که از طریق مصرف گرایی، موبایل نشینی و سگ دوستی خانواده ایرانی را تهدید می کند، فرزندان خود را ایمن سازی کنند.
علی باقری- فعال دانشجویی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.