گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه صنعتی شهدای هویزه یکی از دانشگاههای نوپای خوزستان است که در منطقه سوسنگرد واقع شده است.
این دانشگاه صنعتی با اهداف صنعتی و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز صنایع منطقه تاسیس شده است و در سال های اخیر تلاش کرده با تامین زیرساخت های لازم اداری، آموزشی، جذب هیات علمی و ایجاد رشته های مورد نیاز سهمی در توسعه خوزستان داشته باشد.
برای همین منظور گفت و گوی را با امین رضا نقره آبادی، رئیس دانشگاه صنعتی شهدای هویزه ترتیب دادیم.
در ابتدا در باره دانشگاه و فلسفه راه اندازی آن بفرماید؟
دانشگاه صنعتی شهدای هویزه از دانشگاه های هر چند جوان و نوپای در آموزش عالی خوزستان است؛ اما از سال های پیش از انقلاب مقرر بود همزمان با خوزستان در پنج استان دیگر دانشگاه صنعتی راه اندازی شود.
این دانشگاه قرار بود در اهواز راه اندازی شود؛ اما با هدف توسعه منطقه محروم سوسنگرد این دانشگاه مصوب شد در شهر سوسنگرد راه اندازی شود.
این دانشگاه به مساحت 260 هکتار در 10 کیلومتری شهر سوسنگرد واقع شده است.
یکی از پروژه هایی که وجود آن در دانشگاه احساس می شود، بحث ایجاد دیوار مشخص در محدوده دانشگاه است، این مسئله ایجاد دیوار در دانشگاه به کجا رسیده است؟
یکی از اقدامات زیربنایی که از همان روزی که مسئولیت را قبول کردم، تکمیل دیوارهای اطراف این دانشگاه بود که نبود آن هم مشکلات امنیتی ایجاد کرده بود و هم به دلیل نداشتن حصار زمین های دانشگاه مورد زمین خواری قرار می گرفت.
هم اکنون دو ضلع آن دیوارکشی شده و منتظر هستیم تخصیص اعتبار صورت گیرد تا دو ضلع دیگر آن را دیوار کشی کنیم.
برای دیوارکشی بنا داشتیم با همکاری نماینده های مجلس از اعتبارات ماده 180 که در اختیار نماینده است، استفاده کنیم که متاسفانه قانون اجازه نمی دهد برای توسعه آموزشی از این اعتبار بهره مند شویم.
برای تکمیل پروژه دیوار دانشگاه در حال رایزنی هستیم تا با بهره گیری از اعتبارات استانی این پروژه را تاپایان سال به اتمام برسانیم؛ چون اگر این دیوارکشی صورت نگیرد، فعالیت های عمرانی را نمی توانیم استارت بزنیم.
با توجه به این مشکلات هنوز پروژه های آموزشی دانشگاه شروع نشده است؛ فعالیت های آموزشی دانشگاه در کجا پیگیری می شود؟
در حال حاضر با مساعدت های مسئولان سوسنگرد مکانی به مساحت 13 هزار مترمربع برای فعالیت های آموزشی در اختیار دانشگاه قرار گرفته و این دانشگاه در آن محل دارای یک دانشکده و ساختمان مرکزی و دو کارگاه آموزشی، سالن ورزشی و استاد سرا است.
این ساختمان ها که فعلا در اختیار دانشگاه قرار گرفته ساختمان های استانداردی هستند که فعلا نیاز های آموزشی و پژوهشی دانشگاه را تامین می کند.
اکنون چه رشته هایی در دانشگاه وجود دارند؟
این دانشگاه از سال 88 و با پذیرش دانشجو در دو رشته برق و مکانیک آغاز به کار کرده است و تا کنون چند دوره دانشجو فارغ التحصیل شدند که این دانشجو در دو بخش موفق بودند.
یکی اینکه بخش عمده ای از فارغ التحصیلان دانشگاه توانستند، در آزمون کارشناسی ارشد رتبه های مناسبی اخذ کنند و وارد دوره ارشد شوند و همچنین بررسی ها نشان داده در مقایسه با سایر مراکز آموزش عالی فارغ التحصیلان این دانشگاه عمدتا جذب بازار کار شدند.
برای ایجاد رشته های جدید در دانشگاه برنامه ای ندارید؟
توسعه آموزشی دانشگاه از لحاظ کمی و کیفی مورد تاکید دانشگاه است و برای همین منظور با توجه به صنعتی بودن منطقه 4 رشته جدید در دانشگاه ایجاد می شود.
این چهار رشته شامل ریاضی کاربردی، فوق لیسانس تبدیل انرژی، مهندسی عمران و مهندسی کامپیوتر است که دو رشته از این چهار رشته در وزارت علوم نهایی شده است.
برای این رشته های که دنبال راه اندازی آن هستید آیا فکری برای عضو هئیت علمی آن کردید؟
به طور قطع دنبال جذب هیات علمی هستیم. در رشته های دیگر نیز دنبال جذب هیات علمی هستیم بویژه دنبال جذب هیات علمی در دو رشته مهندسی شیمی و مهندسی صنایع هستیم که در خوزستان این رشته ها وجود ندارد.
امیدواریم با جذب اساتید و تکمیل امکانات از سال آینده در این دو رشته نیز دانشجو پذیرش کنیم.
در حال حاضر هشت عضو هیات علمی به صورت تمام وقت و چند عضو هم به صورت نیمه وقت از دانشگاه چمران اهواز در دانشگاه حضور پیدا می کنند. در فراخوان شهریور 12 رشته دو نفره یعنی 24 نفر درخواست جذب هیات علمی کردیم که در رشته های متفاوتی مثل بیوالکتریک و بیومکانیک در آن وجود دارد.
این توسعه رشته ها آیا مطابق با نیازهای منطقه است؟
دقت کنید ما سه رشته داریم، یک گروه رشته هایی که تکراری هستند؛ اما همچنان به دلیل اینکه منطقه صنعتی است متقاضی زیادی دارند.
یک گروه هم رشته هایی که که در حال حاضر در خوزستان وجود ندارند. اولویت تقاضای ما برای دانشگاه این دو دسته رشته هستند.
رشته هایی که متقاضی کمتری دارد و در استان هم زیاد وجود دارد، در اولویت ما قرار ندارند هرچند مجوز گرفتن برای این رشته ها بسیار آسان تر است، چون جذب هیات علمی در این رشته ها راحت تر است؛ اما به صلاح استان نیست.
برای تقویت بنیه علمی دانشجویان و افزایش کیفیت علمی در دانشگاه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
با وجود اینکه دانشگاه حدود شش سال پیش راه اندازی شده؛ اما اولین کارگاه درسی در اردیبهشت امسال شروع به کار کرد.
رویکرد ما به این صورت است که کیفیت کارگاه های موجود را بالا ببریم به جای اینکه تعداد بیشتری کارگاه احداث کنیم.
کارگاه اول کاملا به راه افتاده است، کارگاه جوشکاری و برقکاری داریم و صدیقی، مدیر پژوهشی دانشگاه در حال راه اندازی کارگاه اتومکانیک است.
این کارگاه های درسی آیا به لحاظ تجهیزات وضعیت مناسبی دارند؟
بله اولویت ما تجهیز این کارگاه هاست و تاکید ما در کارگاه ها بر این است که کارگاه ها دو منظوره باشد؛ یعنی علاوه بر بحث آموزشی که برای دانشجویان مکانیک درسی یک واحدی محسوب می شود، کارگاه به صورت work shop باشد و دانشجویان بتوانند در آنجا کار یاد بگیرند.
برای این منظور در حال تجهیز کارگاه هستیم که برای مثال برای خرید یک گیربکس اتوماتیک تویوتا 2016، 17 میلیون تومان هزینه کردیم و برای این کار نیاز به جذب حمایتهای مالی داریم.
برای تجهیز این کارگاه ها بحث دیگر دعوت از استادکاری است که برای این کار آموزش دیده باشد.
برای این منظور از مکانیکی مجهز از تهران که در خارج از کشور دوره دیده است، برای حضور در دانشگاه دعوت کرده ایم؛ به طور کلی هدف از این برنامه این است که ما در مراحل بعد از آموزش وارد مرحله کارآفرینی شویم.
دانشگاه تصمیمی برای جذب دانشجوی در مقطع ارشد ندارد؟
در مورد کارشناسی ارشد هم دو رشته داریم که یکی رشته تبدیل انرژی است که درخواست آن را داده ایم و دیگری رشته مکاترونیک است که آن هم در حال بررسی هستیم و اگر سازمان گسترش موافقت کند، حتما از سال آینده در مقطع ارشد دانشجو می گیریم.
در مورد رشته های مرتبط به نفت، درست این است که ما وارد این رشته ها شویم و در برنامه های خود هم داریم که این رشته ها را راه اندازی کنیم؛ اما چون کارهای خیلی زیادی برای تهیه بسترهای آموزشی و پژوهشی داریم، باید کارها اولویت بندی شوند.
در حوزه پژوهش چه برنامه های را دنبال می کند؟ آیا اهداف نقشه جامع علمی کشور را دنبال می کند؟
حدود سه ماه است که ما مسئولیت پژوهشی را از حوزه ریاست خارج کرده و به مدیر پژوهشی واگذار کرده ایم تا بحث پژوهش بصورت جدی و تخصصی دنبال شود.
به همین دلیل امسال اولین سالی است که ما در دانشگاه برنامه های هفته پژوهش را اجرا می کنیم. کل هفته برنامه ریزی شده و یک شرکت در کارگاه هم در تهران داریم که دانشجویان می توانند شرکت کنند.
در طول هفته چندین کارگاه را برنامه ریزی کره ایم و یک مسابقه هم داریم. موضوع کارگاه ها شامل آشنایی با کارکرد و تعمیر گیربکس اتوماتیک و کارآفرینی است.
موضوع مسابقه هم تولید یک محصول مفید با استفاده از مواد غیرقابل استفاده است که جایزه ای هم برای آن در نظر گرفته ایم.
البته چند هفته پیش در یک مسابقه علمی دانشجویان در اصفهان شرکت کردند که یک پهپاد با همکاری دانشگاه شهید چمران و یک عمود پرواز را ساختیم و در جشنواره حائز رتبه شدیم.
در هفته پژوهش رونمایی از این دو محصول را داریم، همچنین این دو محصول را برای تهران فرستادیم که مورد تایید قرار گرفته است و قرار است در نمایشگاه تهران معرفی می شوند.
در این نمایشگاه به دنبال صنعتی کردن محصولات و پیدا کردن یک اسپانسر برای آن ها هستیم تا بتوانیم آن ها را از تئوری-طراحی به تولید و ثروت تبدیل کنیم.
یکی از برنامه های که در اولویت وزارت علوم است دانشگاه نسل سوم است دانشگاه صنعتی هویزه راهبردی برای این منظور دارد؟
اگر بخواهیم واقعا وارد بحث تربیت دانشجوی کارآفرین بشویم و به نتیجه برسیم، چند اتفاق باید بیفتد.
یکی از این ها در حوزه دانشجویی است که خود دانشجو بخواهد این کار را انجام دهد و این ما هستیم که باید دلیل و انگیزه را برای او ایجاد کنیم.
بحث دیگر بحث فرهنگی است. ما با تشکیل کارگاه و دعوت از اساتید می خواهیم به دانشجو بفهمانیم که این اتفاق باید بیفتد و دیگر آن زمان گذشته است که با گرفتن مدرک بتواند به استخدام یک شرکت درآید و کارهای دفتری انجام دهد.
مورد دوم این است که این فرهنگ در مدیریت دانشگاه هم باید ایجاد شود. در دانشگاه ما خوشبختانه کادر اجرایی جوان هستند و ایحاد این فرهنگ راحت تر است.
مورد سوم امکاناتی است که برای انجام این کار لازم است. اگر این سه مورد باهم همراه شوند می توانیم امیدوار باشیم که به نتیجه برسیم.
به عنوان مثال برای مسابقه اصفهان من به شخصه بدون اینکه مسئولیتی در تیم داشته باشم، فقط برای تشویق دانشجویان شرکت کردم در حالی که هیچ رئیس دانشگاه دیگری حضور نداشت.
این کار را به این دلیل انجام دادم که دانشجویان این انگیزه را پیدا کنند که بقیه مسیر را هم طی کنند. این در بحث فرهنگی کار ماست. در بحث امکانات هم شدیدا پیگیر هستیم که امکانات مورد نیاز برای دانشجویان را فراهم کنیم.
بعضی ها تصور می کنند که دانشگاه نسل سوم فقط باید به این صورت باشد که روی تکنولوژی نانو کار کنند؛ این درست است؛ اما چون در دانشگاه دانشجویان با استعدادها و علایق گوناگون حضور دارند باید موضوعات و مسیرهای متفاوتی را برای آن ها ایجاد کنیم.
برای ماندگاری اساتید در دانشگاه چه طرحی را دنبال می کنید؟
برای اسکان اساتید با مشکلاتی روبرو هستیم از جمله مسائل مالی و بحث های آیین نامه ای؛ اما برای تشویق اساتید برای ماندن سعی کرده ایم آن ها را وارد بحثهای مدیریتی کنیم. به این صورت که طرح هایی را با نظر آن ها تصویب کرده و انجام می دهیم و این باعث دلگرمی اساتید محترم می شود.
در حوزه فرهنگی و دانشجویی پیگیر مسائل دانشجویان هستید؟
غذای دانشجویان قبلاً از بیرون تهیه می شد و کیفیت و کمیت غذا قابل کنترل نبود؛اما اکنون قرادادها لازم تنظیم شده که تهیه غذا زیر نظر دانشگاه باشد و این باعث می شود در تهیه آن دقت لازم صورت گیرد.
تمامی دانشجویان دانشگاه در خوابگاه های خودگردان اسکان یافتند و تلاش می کنیم سال آینده چند مجموعه خوابگاهی خودگردان مجهز و امن برای دانشجویان جدید هم فراهم کنیم.
در حوزه فرهنگی آمادگی همه نوع همکاری با دانشجویان داریم و دفتر بسیج دانشجویی فعال شده است و تشکیل کانون و تشکل های فرهنگی اگر پیشنهادی باشد حتماً حمایت می کنیم.
انجمن های علمی برق و مکانیک فعال هستند و در تهیه پهپاد مشارکت دارند و انجمن برق دانشگاه نیز بهمن ماه در جشنواره ملی حضور پیدا می کند.
در حوزه بین الملل و جذب دانشجوی خارجی آیا پیگیر هستید؟
سایت دانشگاه را جدیدا سه زبانه کردیم و به زودی راه اندازی می کنیم و این سایت به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است و دنبال جذب دانشجو از کشور عراق همچنین دوره های کوتاه مدت برای آنان هستیم.