گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو – فاطمه قاسمی؛ دانشگاه فنی یکی از دانشگاه های مهمی است که می تواند نقش بسزایی در عرصه تولید، خودکفایی و مهم تر از همه اقتصاد مقاومتی ایفا کند. در این میان فاکتور مهمی که این هدف را محقق می کند، جوش خوردن یک رابطه است، رابطه ای که شاید تا قبل از این آنچنان که باید محکم نبوده و این رابطه چیزی نیست جز «رابطه صنعت با دانشگاه».
شاید تا حالا صنعتگران، فارغ التحصیلان دانشگاه را آدم های آچار به دستی نمی دیدند و کمتر به آنها اعتماد می کردند و از طرفی دانشگاهیان هم، صنعتگران را آدم های اهل پژوهش و تحقیق نمی دیدند و این باعث میشد تا این دو مرکز علمی و صنعتی هیچ گاه روی خوشی به هم نشان ندهند.
در همین رابطه با رئیس دانشگاه فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز مصاحبه ای تفصیلی را تدارک دیدیم و در شماره قبلی با وی در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه صحبت کردیم و رئیس این دانشگاه، دانشگاه ارزآور را مهمترین کمبود و کم کاری سیستم آموزشی دانست.
متن زیر ادامه مصاحبه ما با محمد مهدی علویان مهر، رئیس دانشگاه باهنر شیراز است.
«خبرگزاری دانشجو»؛ دانشجویان فنی حدود ۲۴۰ ساعت کارورزی دارند به نظرتان آیا دانشجویان واقعا این مقدار را در شرکت ها یا صنایع مرتبط با رشته شان می گذرانند یا صرفا به دنبال امضا کردن نامه کارورزی شان هستند؟
یکی دیگر از خروجی های سمینار ارتباط صنعت با دانشگاه همین مسئله کارورزی بود. سایتی را برای دانشکده طراحی کردیم که اطلاعات مربوط به آزمایشگاه ها و اساتید را برای صنعت گران روی سایت می گذاریم.
از اتاق بازرگانی هم خواسته ایم به عنوان بخش پارلمانی صنعت به ما کمک کند که از صنایع بزرگ سهمیه بگیریم و کارآموزانمان را با هماهنگی صنایع به آنجا بفرستیم و نه به شکل سوری که فرد ۱۰۰ یا ۲۰۰ ساعت را بگذراند، ما با هماهنگی صنعت بر کار دانشجویان نظارت می کنیم و بعد از آنها می خواهیم هرکاری که در صنعت یاد گرفته اند را ارائه بدهند.
دوره های کارآموزی برای دانشجویان دانشکده فنی که معتقدیم باید فرغ التحصیلانمان آچار به دستی باشند، بسیار مهم است و این برنامه را با حساسیت و وسواس دنبال می کنیم.
«خبرگزاری دانشجو»؛ در مورد مراکز هم اندیشی دانشگاه و صنعت، یک اتفاق خوب این است که بودجه دانشگاه ها به سمت خودکفایی می رود حال دانشکده فنی باهنر چند درصد در بحث بودجه به خود کفایی رسیده است؟
اینکه ما بگوییم بودجه دانشگاه مستقل شود، حرف درستی نیست در همه جای دنیا حتی در آمریکا یا آلمان که یکی از کشور های شاخص ارتباط صنعت با دانشگاه هستند، دولت به دانشگاه کمک مالی می کند.
ما باید به سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه بقبولانیم که دانشگاه فنی، دانشگاهی است که کارآفرینی می کند؛ بنابراین هر بودجه ای که برای این دانشکده در نظر بگیریم تلف کردن پول نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری است.
در سیاست های برنامه ششم که رهبری ابلاغ کردند یکی از آیتم هایی که تاکید شده بحث اهمیت دادن به آموزش های مهارت محور است. حال این آیتم کجا محقق می شود؟ در دانشگاه فنی و حرفه ای یا سازمان فنی حرفه ای به وقوع می پیوندد.
از سویی دیگر ما معتقدیم که برای حفظ ارتباط صنعت و دانشگاه باید به دل صنعت برویم و از آنجا پروژه بیاوریم و از صنعت بخواهیم که امکاناتمان را تجهیز کند و این امکان پذیر نیست مگر اینکه ما قراردادهای آموزشی امضا کنیم.
در یک سال گذشته بالای ۱۰ پروژه پژوهشی همچنین دهها تفاهمنامه با صنعت امضا کردیم. حتی کارمندان نظام مهندسی در دانشکده دوره های آموزشی را گذراندند.
گرفتن پول از صنعت سخت است بالاخره باید آنها را قانع کنیم و باید آنها اعتماد کنند که در دانشگاه مشکلشان حل می شود و این زمان بر است خیلی باید برویم و بیاییم تا بعد از مدت ها این ها جواب بدهد.
البته حالا امکاناتمان محدود است و ما نمی توانیم مثلا پروژه های بزرگ نفتی را به دانشگاه بیاوریم؛ این ها هنوز زود است؛ اما باید کار کنیم و به اینجا برسیم.
بودجه دانشکده به نسبت دو سال قبل شش برابر شده است بخش های مختلف دانشکده هر چیزی که نیاز داشته باشند، سعی می کنیم برایشان تا حد امکان تهیه کنیم.
«خبرگزاری دانشجو»؛ لطفا بفرمایید دانشکده فنی چقدر می تواند در بحث اقتصاد مقاومتی موثر باشد؟
همه نکته هایی که گفتیم در راستای اقتصاد مقاومتی است اگر ما بتوانیم تکنسین های مهارت محور تحویل اجتماع بدهیم، میدانید چقدر از ارز بری جلوگیری می کند؟ دیگر نیاز نیست تکنسین هایی از خارج از کشور بیاوریم و بعد هم به محض اینکه تحریم شویم بروند.
اصلا بحث ارتباط صنعت با دانشگاه که برای خودمان هدف گذاری کردیم در راستای فرمایشات رهبری است یعنی هر آنچه که در دانشگاه فنی جهت گیری می شود در راستای اقتصاد مقاومتی است که ما تکیه به خودمان داشته باشیم.
هدف ما این است که صنعت مان حداقل در بحث نیروی انسانی از خارج از کشور بی نیاز شود.
«خبرگزاری دانشجو»؛ برای دانشجویان نخبه چه حمایت ها و امکاناتی را در نظر گرفته اید؟
دانشجویان ما در ساخت تجهیزات بسیار توانمند اند و دستاوردهای آنها جزو دانشگاه های خیلی خوب است. به دانشجویان اعلام کردیم آنها که تجهیزاتی می سازند اگر با توجه به نیاز آزمایشگاه های دانشکده باشد تمام هزینه را به آنها پرداخت می کنیم.
پارسال که وضع مالی دانشکده خوب نبود ۵۰ درصد هزینه را به دانشجویان پرداخت می کردیم؛ اما امسال همه هزینه را پرداخت خواهیم کرد.
سال گذشته ۴۰۰ میلیون تومان تجهیزات آزمایشگاهی و امسال ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کرده ایم.
دانشجویانی هم که کار ویژه ای انجام داده باشند، از مدیر پژوهش خواسته ام که دستورالعملی تدوین کند که مورد حمایت قرار بگیرند.
کار دیگری که می توانیم برای این دانشجویان انجام دهیم کمک به تجاری سازی اختراعاتشان است، این کار را سال های گذشته انجام نمی دادیم و محصولات دانشجویان به اسم دیگری به ثبت می رسید.
برای این کار در تمام مراحل دانشجویان را حمایت می کنیم و اگر لازم باشد با بنیاد نخبگان هماهنگ میکنیم که ان شاالله کارهایشان را ارائه دهند.
«خبرگزاری دانشجو»؛ آیا نمونه هایی از اختراعات دانشجویان داشته اید که ثبت شده و به مرحله تجاری سازی رسیده باشد؟
چون در سال های گذشته حمایت های ویژه ای از دانشجویان نخبه نمی کردیم آنها بیشتر محصولاتشان را بیرون ارائه می دادند و جای دیگری استفاده می شده اما؛ هدف گذاری دانشکده در این راستا از مهرماه امسال است.
بحث دانشجویان نخبه و اختراعاتشان به تازگی در حال شکل گیری است؛ چرا که تا به حال اولویت ها و مشکلات دانشکده این اجازه را نمیداده؛ البته مدیران قبلی هم زحماتی کشیده اند که نمی شود منکرش شد؛ اما مدون و نظام یافته نبوده است.
در دو سال گذشته بالغ بر ۲۰ مورد ثبت اختراع داشته ایم که خود دانشجویان پیگیر ثبت آن شده اند.
در سال گذشته جشنواره حرکت که در دانشگاه شیراز برگزار شد و تمام دانشجویان کشور محصولاتشان را ارائه می کنند دانشکده باهنر به نمایندگی از دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در این همایش شرکت کرد و غرفه اش در میان سایر غرفه ها برتر شد.
این نشان دهنده پتانسیل بالای دانشجویان این دانشکده است که اگر حمایت شوند، کارهای خیلی بهتری انجام خواهند داد و بعضا دانشجویان این دانشکده این دستاوردها را با جیب شخصی شان انجام داده اند و برتر هم شده اند.
اگر همین کار را دانشجویان صنعتی شریف انجام داده بودند، فردایش اخبار بیست و سی پوشش می داد؛ اما دانشجویان دانشکده فنی گمنام هستند و مقداری هم ما مقصریم که آن ها را درست شناسایی و مدیریت نکرده ایم.
«خبرگزاری دانشجو»؛ با توجه به اینکه سایر دانشکده های فنی استان زیر نظر دانشکده فنی باهنر هستند، دانشکده فنی دخترانه شیراز از نظر مکان آموزشی، امکانات آزمایشگاهی و خوابگاه وضعیت مناسبی را ندارد مثلا خوابگاه به هر دانشجو فقط یک ترم تعلق می گیرد! به نظر شما دانشگاه فنی نباید برای این دانشجویان با توجه به اینکه حساسیت های خاص خودشان را هم دارند، تدبیری بیندیشد؟
این ها را باید از جاهدی، رئیس دانشکده فنی دخترانه بپرسید؛ البته غیر مستقیم دانشکده های سه استان فارس، کهکیلویه و بویر احمد و بوشهر زیر نظر دانشکده فنی باهنر هستند.
برای این مورد دانشگاه سایت جدیدی را در بلوار مدرس خیابان سرد خانه با یک فضای هشت هزار متری که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هم داشته، در نظر گرفته است. اگر آن ساختمان تکمیل شود و دانشجویان به آن ساختمان منتقل شوند، بسیاری از دغدغه هایی که شما گفتید، حل خواهد شد.
«خبرگزاری دانشجو»؛ ساخت و ساز این ساختمان کی به پایان می رسد؟
این یک پروژه ملی است و اعتبارات آن هم باید دولت تامین کند و حالا ۱۰ ماه است که دولت اعتباری برای پروژههای عمرانی توزیع نکرده است؛ اما امیدواریم که اگر دولت اعتبارات لازم را تامین کند؛ از مهرسال آینده دانشجویان دختر به این ساختمان جدید انتقال پیدا کنند.
«خبرگزاری دانشجو»؛ دانشکده باهنر به عنوان یک دانشکده فعال در فعالیت های فرهنگی به خصوص فعالیت های تشکلی بوده است، لطفا بفرمایید این روزها فعالیت های انجمن ها و تشکل ها در دانشکده به چه صورت است؟
یک سری تشکل هایی داریم که مثل گذشته فعال هستند که هر سال در ابتدای سال تحصیلی بودجه ای را برایشان تعیین می کنیم که بتوانند برنامه هایشان را در طول سال اجرا کنند.
با تشکل ها در مورد برنامه هایشان صحبت می کنیم و به آنها پیشنهاد می دهیم و برنامه هایی که مصوب شوند به آنها بودجه تعلق می گیرد.
وضعیت دانشکده باهنر به گونه ای است که هنوز جا دارد بیش از این در آن کار فرهنگی انجام شود. یکی از کارهای در حال انجام راه اندازی مجموعه فرهنگی مصلا است که امیدواریم به فعالیت های فرهنگی دانشکده کمک کند.
سعی کرده ایم در خوابگاه ها از مشاوره استفاده کنیم و شورای فرهنگی هر دو هفته یک بار تشکیل شود. بعضی از تشکل ها نشریه مجازی و کاغذی دارند همچنین شورای نظارت بر مطبوعات را در دانشگاه ها تشکیل داده ایم.
ما به این قانع نیستیم و دوست داریم فعالیت های فرهنگی دانشکده بیش از این باشد مثلا یکی از دانشجویان دانشکده یک سری کتابچه هایی را با عنوان «مصطفای شهید» (زندگی نامه مصطفی احمدی روشن)، «هدیه الهی» (در مورد رهبری) یا «جرعه ای از کوثر»، که کتاب های جالب جیبی اند را به چاپ رسانده است.
ما به وی اعلام کردیم که اگر شما طرح هایی از این دست داشتید، تمام مخارجش را تامین می کنیم و اسم دانشکده هم روی کتاب ها ثبت شود.
بسیج دانشجویی دانشکده یکی از تشکل های خیلی فعال در کل دانشگاه های استان است علاوه بر آن کانون های قرآن و عترت، انجمن اسلامی، گردشگری، هلال احمر، شعر و ادب و موسیقی هم در دانشکده فعال هستند؛ اما فعال ترین تشکل دانشکده بسیج دانشجویی است.
«خبرگزاری دانشجو»؛ فعالیت های بسیج دانشجویی در دانشکده باهنر در چه زمینه هایی است؟
الحمدلله برنامه های بسیج دانشجویی دانشکده بسیار پربار است که ما توان لازم را برای تامین تمام اعتبارات لازم نداریم؛ اما آنها بسیار پرکار و پر انرژی هستند که بعضا ما از برنامه هایشان عقب می مانیم.
مثلا یکی از برنامه های خوبشان برنامه مطالبه گری از مسئولان دانشکده و شهر است. سال گذشته اعضای شورای شهر به دانشکده آمدند یا در روز ارتش، فرماندهی نیروی زمینی ارتش استان به دانشکده آمد و دانشجویان از زحمات آنها تقدیر کردند، یا مسابقات ورزشی با عنوان مردان آهنین برگزار می کنند.
امسال هم برنامه هایی خوبی دارند که بیشترش در شورای فرهنگی تصویب شد.
«خبرگزاری دانشجو»؛ آیا برنامه کرسی آزاد اندیشی هم داشتند؟
برنامه کرسی آزاد اندیشی هم دو سه مورد برگزار کردند.
«خبرگزاری دانشجو»؛ چرا دانشکده باهنر هنوز نهاد رهبری ندارد؟
من خودم خیلی پیگیر این موضوع هستم؛ اما باید هماهنگی هایی با شریفانی، مسئول دفاتر نهاد رهبری استان صورت بگیرد.
من سال گذشته که به دانشکده آمدم در جلسه تودیع و معارفه یکی از اهداف خودم را راه اندازی دفتر نهاد رهبری دانشکده عنوان کردم، امیدوارم بتوانم این کار نیک را که خلاء آن در دانشکده حس می شود، انجام دهم.