گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مداحی و ستایشگری اهل بیت (ع) افتخار بزرگی است که خداوند نصیب برخی کرده است. انسان هایی که امروزه مفتخر به مقام مداحی آل الله (علیهم السلام) شدهاند، قطعا به خود می بالند که این چنین و در نزد مردم با عنوان مداح اهل بیت شناخته می شوند.
اما در بین همه کسانی که افتخار ستایشگری ذوات مقدسه را یافته اند، برخی هستند که با شناخت صحیح حرکت و هدف اباعبدالله (ع) از این حرکت، شیوه عرض ارادت خود را بر پایه نزدیک کردن مستمعین به این اهداف بنا نهاده اند.
در روزگاران نه چندان دور، دانشجویی در دانشگاه زنجان تحصیل می کرد که عشق و علاقه وی به خاندان عصمت و طهارت، موجب شد تا مسیر زندگی خود را در مدح و ستایش بهترین بندگان الهی قرار دهد و تلاش کند تا هدف این بزرگان را به درستی تبیین کند.
دانشجوی مهندسی عمران چند سال پیش دانشگاه زنجان امروز تبدیل به یکی از مداحین انقلابی و شهیر زنجان شده است و همواره سعی کرده تا نوحه های انقلابی و حماسی که در شان و جایگاه حضرات معصومین(علیهم السلام) است بر زبان جاری سازد.
ایام صفر و عزاداری سید الشهدا (ع) دلیلی بود تا ترتیب گفت و گویی صمیمی با این مداح جوان و انقلابی شهر زنجان که اکنون آوازه کشوری پیدا کرده داشته باشیم.
حاج مهدی رسولی مثل همیشه بسیار متواضغانه پذیرفت و باوجود کسالت جسمی، یک ساعت و نیم از وقت خودش را به ما اختصاص داد تا سئوال هایمان را با ایشان مطرح کنیم.
اولین سئوال را با جمله ای از حضرت امام (ره) شروع می کنیم که «اسلام هرچه دارد از محرم و صفر دارد» این جمله چه معنایی دارد؟
یک اصل فلسفی و منطقی وجود دارد که علت محدثه علت مبقیه است. یعنی اگر چیزی باعث بوجود آمدن یک موضوع شد، همان چیز باعث بقای آن خواهد بود. جریان انقلاب و جریانی که ما از آن دم می زنیم که یک گامی را برمی دارد برای ظهور، ببینیم جنسش چیست، من اعتقادم بر این است که مدل انقلاب ما مدلی است که کاملاً نشات گفته از اسلام و نهضت عاشورا بوده و در راستای ایجاد تمدن اسلامی و ایجاد جامعه ای برای ظهور حرکت می کند.
من اعتقاد دارم که سیدالشهدا یک پالایش جدی برای اسلام داشت. همین هست که حضرت می فرماید: من برای اصلاح امت جدم قیام کردم. همان اسلامی که که امام خط تمایزش را با اسلام آمریکایی جدا کرد. حالا جنس انقلاب ما هم جنس عاشوراست و اصلا از عاشورا هم شروع شده است. از عاشورای سال ۴۲ و اصلاً بخواهد بماند باید با عاشورا بماند. پس به خاطر این است که امام می گوید هرچه داریم از محرم و صفر داریم و انقلاب ما شعبه ای از اسلام است و اسلام زنده شده جریان عاشوراست.
از طرفی شما نگاه کنید وقتی یزید خیزران بر لبان سید الشهدا می زند یعنی اسلام تمام شد. مگر حضرت نمی گوید که زمانی که این ملعون بر منبر رسول خدا نشست فاتحه اسلام را بخوانید؛ اما حرکت سیدالشهدا کاری کرد که فضایی فراهم شد که کرسی درس امام صادق(ص) برقرار شود. سید الشهدا آبرویی از دستگاه ظلم و جور برد که اینها نشستن پای درس امام صادق (ع). خون سید الشهدا آبرویی از این دستگاه اسلام ابوسفیانی که ما از آن به عنوان اسلام آمریکایی یاد میکنیم برد که مردم فهمیدند ما باید اسلاممان را از فرزند حضرت فاطمه (س) بگیریم.
انقلاب ما به عنوان شعبه ای از این حرکت، مدیون سید الشهداست و اصلا هویت ماست. امام با هویت عاشورایی مردم انقلاب را شروع کرد و امروز هم رهبری با هویت عاشورایی حرکت می کند.
دفاع مقدس هم با هویت عاشورایی پیش رفت. روحیه ای که شیعه را از انفعال در می آورد، شیعه را همیشه وسط میدان پویا می کند.
.
شما نقش هیات ها را در شکل گیری انقلاب چه می دانید؟
کل گفتمان انقلاب ما عاشورایی است. ادبیات امام مبتنی بر عاشورا بود. هویت مبارزه با استکبار ستیزی عاشوراست. در فضای جریان انقلاب و همان موقع هم که امام با هیات های موتلفه که شهید عراقی پیگیر بودند کار را پیش برد، کف خیابان همان چیزی که مردم را می آورد پای کار اولاً هویت عاشورایی مردم بود. لازم نبود کسی بگوید همان که دیدند امام ندای هویت این ها را می دهد مردم خودشان آمدند وسط. همین طور هیات ها در سرعت بخشیدن هم موثر بودند.
این که تجمعات را جمع کنند، خط دهی کنند، این که مردم به پرچم امام حسین(ع) اعتماد دارند، اینکه مردم متوجه شدند که در ادامه این حرارت باید با حاکم جور زمانه مبارزه کرد و هیهات من الذله مال همیشه است و نباید سرخم کنیم و زندگی با ذلت را نباید پذیرفت.
پس هیات ها هم در گفتمان سازی و هم در جریان سازی نقش اصلی را داشتند. شما ببینید خیلی از یاران امام که بعدها در دفاع مقدس و بعدها در نقش های سیاسی موثر بودند، خیلی هاشان از هیاتی ها بودند و اتفاقاً آنهایی که از هیاتی ها بودند خیلی محکم تر بودند و تا آخر هم ایستادند و امروز هم با رهبری هستند.
هویت عاشورایی در دفاع مقدس چگونه نمود پیدا کرد؟
اول خدمتتان عرض کنم که چرخ دنده های جامعه این مدل است. جهان بینی، هویت و فرهنگ. جهان بینی ما که توحیدی است. هویت ما یک ایرانی مسلمان شیعه از جنس عاشورایی است؛ اما مشکل اینجاست فرهنگ را نمی توانیم با هویت جور دربیاوریم. بیانات رهبری با این که آقایان مسئول می گویند هماهنگ نیست، به خاطر این است گفته آقایان مبتنی بر هویت نیست. فرهنگ باید با هویت بچرخد چون با هم نمی چرخند می زند چرخ دنده های فرهنگ را خرد می کند.
نمود اصلی هویت عاشورایی انقلاب ما در جنگ بود اصلاً نباید سطحش را اینقدر پایین بیاوریم که بگوییم چون مثلاً آهنگران این طور می خواند مردم می رفتند جبهه، اینکه می خواند و اتفاقی در درون مردم می افتاد و می گفتند برویم جبهه خب این هویت است دیگر.
حالا فرهنگ شهادت طلبی و آمادگی برای جان باختن به عنوان بزرگترین ابزار شیعه در بن بست ها یک پنجره و دروازه بزرگ مقابلش باز می کند. این را امام حسین(ع) یاد داد. شما در دفاع مقدس این فرهنگ ایستادگی و شهادت طلبی را به وفور دارید می بینید. در دفاع مقدس این جنبه عاشورا خودش را نشان داد. این که بتوانی جلوی کل دنیا بایستی. این که امام فرمودند: محرم به ما نشان داد که خون بر شمشیر پیروز است. این ادبیات عاشورا است و برون رفت فرهنگ عاشورایی در دفاع مقدس بصورت شهادت طلبی و جان بر کف نمود پبدا کرد.
هیات امام حسین به عنوان رسانه چگونه می تواند فکر و اثر گذاری داشته باشد؟
پس اولین چیزی که ما داریم همین احساسات حسینی است و هیات هم نماینده این هست، بار اصلی که روی هیات است همین است و همین می تواند یک مدخلی باشد برای ورود به جریان اصلی.
حالا هیات خیلی مهم شد. هیات می تواند رسانه باشد، می تواند در قلوب جای گیرد؛ چرا چون عاطفه ست، آن چیزی که با عاطفه باشد بسیار تکان دهنده است.
امام باقر (ع) می فرماید «هل الدین الی الحب و البغض» آیا دین جز محیت و بغض است. ببینید محبت چقدر مهم است. در جای دیگر امام صادق (ع) می فرماید «هل الدین الا الحب» آیا دین غیر از محبت است. آیا جنگ نرم جز تعیین گرایش های حب و بغض ماست؟!
حضرت آقا فرمودند این عاطفه پیوند دهنده عقل و عمل است. بینید چقدر مهم است شروع کننده و موتور حرکت ماست. الان در هیات جایگاه منبر و مداحی و غیره هست. الان هیات می تواند به عنوان رسانه معرفتی نشان باشد، مداح می تواند با عاطفه سخنان منبری را تثبیت کند. عین اینکه در ساحل روی شن ها یک طرحی بزنی و با چند بار آب آمدن شسته خواهد شد؛ اما شما روی همان طرح سیمان بزنی محکم می شود.
هیات به عنوان رسانه منحصر به فرد شیعه (رسانه منبر و مداح و بصری) بتواند خوب چفت شود بر شکل زندگی مردم، عادات زندگی مردم، فرهنگ زندگی مردم تاثیر می گذارد؛ چرا که فرهنگ مبتنی بر هویت است و هویت مردم عاشورایی است. ما می توانیم از این هویت استفاده کنیم و فرهنگ زندگی بسازیم.