به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، حجت الاسلام متین، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی زنجان در جلسه هفتگی هیات مکتب الزهرا دانشگاه زنجان که در مسجد باقر العلوم این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه در قرآن کریم بحث هایی پیرامون مقوله محبت وجود دارد، گفت: خداوند در قرآن کریم در برخی موارد به صورت تخصصی، محبت گروه خاصی را از ما طلب کرده است.
وی افزود: در مورد اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آن محبتی که یک قانون و قاعده کلی است شامل حال آن ها می شود و علاوه بر آن قانونی که به صورت تخصصی راجب محبت است، نیز شامل اهل بیت (ع) می شود.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی زنجان با طرح این سوال که آیا محبوبیت در بین مردم اساسا درست و مشروع است یا نه؟ خاطر نشان کرد: وقتی به کتب ادعیه مراجعه می کنیم می بینیم که این محبت امری مشروع است. مثلا در دعای مکارم الاخلاق، امام سجاد (ع) می فرمایند که اللهم اعزّنی فی قومی. از همین فراز از دعای مکارم الاخلاق استنباط مشروع و صحیح بودن محبوبیت را می شود، برداشت کرد.
حجت الاسلام متین ادامه داد: در ادامه این فراز آمده است که و لا تبتلی الکبر. امام (ع) فرموده اند که خدایا آفت محبوبیت را از من بگیر. زیرا اگر انسان محبوب شد باید متواضع شود تا بتواند آن محبوبیت را حفظ کند.
این مسئول با اشاره به این که فرمولی وجود دارد که انسان را در جامعه خود محبوب می کند، تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: ان الذین امنوا و عمل الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّا.
وی افزود: خداوند در این آیه فرموده است کسانی که این دو ویژگی را دارند که ایمان آوردند و به دنبال آن، ثمره ایمان را در زندگی خود به منصه ظهور گذاشتند، بالاتر از محبت را برای این افراد در قلب مردم قرار خواهیم داد.
حجت الاسلام متین در ادامه اشاره کرد که خداوند در سوره شعرا محبت یک گروه خاصی را مطالبه می کند. و آن گروه طبق آیه شریفه قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی استان زنجان ادامه داد: معمولا کسی که کاری می کند به دنبال مزد است و اگر او هم نخواست، آن کسانی که او برای ان کار کرده است باید مزدی به او بدهند.
این کارشناس مذهبی افزود: این که جنس مزد رسالت پیامبر(ص) چه چیزی می تواند باشد، خداوند متعال از بین همه مواردی که در عالم هستی می تواند باشد محبت اهل بیت را انتخاب کرده است.
وی ادامه داد: فردی به نام ثعبان که از انصار پیامبر(ص) بود قلبی داشت که مثل آینه می درخشید. روزی این فرد به محضر پیامبر آمد و ایشان ثعبان را در حالی که بسیار ناراحت بود مشاهده کردند و از وی علت ناراحتی اش را جویا شدند. ثعبان در پاسخ به رسول خدا گفت: یا رسول الله، انّ لنا فیک نظره فی الدنیا. ما در دنیا هر زمانی که دلمان بخواهد سریعا آمده و شما را زیارت کنیم.
حجت الاسلام متین افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند خب این که مساله مبارکی است پس چرا ناراحتی؟ ثعبان گفت که یا رسول الله این زیارت در دنیاست ولی در آخرت چگونه می شود؟ اگر در جهنم باشم که دو عذاب دارم. یکی آتش جهنم و دیگری آتشی است که فراق شما به آن دامن زده است. اگر در بهشت هم باشم جایگاه شما و من قطعا در یک مکان نیست.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی استان زنجان با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) در برخی موارد خود پاسخ می دادند و در مواردی منتظر پاسخ از سوی پروردگار می ماندند افزود: در این مورد پیامبر (ص) منتظر ماندند و جبرئیل فرود آمده و این آیه نازل شد: و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حصن اولئک رفیقا.
وی ادامه داد: در این آیه آمده است که یا رسول الله بگو که هر کسی که خدا و رسولش را اطاعت کند، چهار رفیق صمیمی به نام انبیا، شهدا، صدیقین و صالحین دارد و این افراد در بهشت با یکدیگر همراه هستند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) به ثعبان تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) به ثعبان فرمودند که ای ثعبان قسم به کسی که جانم در دست او هست، ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر این که در نظر این فرد جان من پیامبر، از جان خود فرد عزیزتر باشد و جان فرزندان من را نیز از جان فرزندان خود گرامی تر بداند.
حجت الاسلام متین افزود: سپس پیامبر اکرم (ص) فرمودند عامل دیگری که ایمان را کامل می سازد تسلیم بودن فرد در گفته های ایشان است.
وی در پایان با جمع بندی صحبت های خود خاطرنشان کرد: از همین آیات و روایات و همچنین احادیث پیامبر اکرم استنباط می شود که باید محبت ایشان در قلوب مردم وجود داشته باشد.