قاسم فروزانی، معاون آموزشی دانشگاه پیامنور استان فارس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در شیراز، با اشاره به مقاطع دکتری و ارشد دانشگاههای پیامنور استان، گفت: از بین ۴۴ مرکز و واحد دانشگاه پیامنور در استان فارس، دانشگاه پیام نور مرکز شیراز دارای مقطع دکتری در سه رشته فیزیک، شیمی و ریاضی در علوم پایه است.
وی با بیان اینکه مطابق تمام دانشگاهها شیوه انتخاب پایاننامهها براساس رشته گرایش تحصیلی دانشجوست، خاطرنشان کرد: هم چنین تخصص استاد راهنما در انتخاب پایاننامهها تاثیر گذار است.
معاون آموزشی دانشگاه پیامنور استان فارس ادامه داد: با توجه به تعاملات خوبی که دانشگاه پیامنور با سایر دانشگاهها دارد، امکان مشارکت و استفاده از اساتید سایر دانشگاهها برای انتخاب موضوعات پایاننامه امری متداول است و عملاً دانشجو دارای قدرت انتخاب زیادی است.
فروزانی با اشاره به ارتباط کمرنگ صنایع با دانشگاهها، افزود: متاسفانه صنایع ما اعتماد زیادی به دانشگاهها ندارند و بیشتر به دنبال رفع مشکلات روزمره خود هستند و نگاه بلند مدت و آینده نگر ندارند.
وی با بیان اینکه صنایع اگر در امر آموزش و پژوهش نیز حاضر به سرمایه گذاری باشند این سرمایه گذاری کوتاه مدت است، بیان داشت: در صورتی که یک پروژه دوره دکتری حداقل سه سال زمان لازم دارد و شاید در عرض این سه سال هم موفقیت کامل حاصل نشود، صنایع ترجیح می دهند مشکلات خود را سریعاً از خارج خریداری کنند و زیاد هم در بند مزیت اقتصادی آن نیستند؛ چرا که هزینههای آن را از مصرف کننده تأمین میکنند.
معاون آموزشی دانشگاه پیامنور استان فارس با اشاره به ارتباط صنایع دفاعی با دانشگاهها تصریح کرد: بیشتر صنایع دفاعی کشور نیازهای خود را با دانشگاهها در میان میگذارند و خوشبختانه همکاری خوبی می تواند در این زمینه وجود دارد.
فروزانی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه پیامنور در رشته های فنی مهندسی فاقد دکتری است، می توان گفت که در زمینه رسیدن پایاننامهها به تولیدات صنعتی فعالیت خاصی انجام نشده است.
معاون آموزشی دانشگاه پیامنور استان فارس با بیان اینکه حضور صنعتگران در جلسه دفاع پایاننامهها موضوع بسیار ارزشمندی است، تصریح کرد: این ایده شاید یکی از راهکارهای اعتمادسازی برای صنعتگران باشد تا با توانمندیهای دانشگاهها آشنا شده و بتوانند مشکلات خود را با دانشگاهیان در میان بگذارند.
فروزانی با اشاره به اینکه کثرت پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی باعث شده است اینگونه مؤسسات رشد قارچ گونه ای داشته باشند، خاطرنشان کرد: این موسسات به صورت علنی فعالیت می کنند و اگر ارتباط صمیمانه و دائمی بین دانشجو و استاد راهنما باشد، بسادگی نمی توان کارهای ارائه شده توسط این مؤسسات را از کار انجام شده توسط دانشجو تشخیص داد.
وی با بیان اینکه متأسفانه قانون مدونی در مورد فروش پایان نامه وجود ندارد، گفت: وزارت علوم نیز بطور جدی به این مسئله ورود نکرده است و حتی اگر جلوی فعالیت علنی اینگونه مؤسسات گرفته شود با توجه به گستردگی فضای مجازی از جایی دیگر سر بیرون می آورند و مؤسسات آموزش عالی در این زمینه وظیفه مهمتری بر عهده دارند و با وضع قوانین سخت گیرانه باید هزینه مراجعه دانشجویان به این مؤسسات را افزایش دهند.