به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از رشت، مزروعی امروز در همایشی که به همت بسیج دانشجویی دانشکده غیر انتفاعی سردار جنگل رشت با عنوان عرفان های نوظهور برگزار شده بود، گفت: در معنويت هاى نوظهور عرفان هايى داريم كه در داخل كشور خواستگاه فكرى ظهور و بروز محسوب نميشود.
وی افزود: جريانات معنويت گرايى هستند كه از هندوستان، چين، آمريكاى لاتين مثل برزيل و آرژانتين و يا خود آمريكا وارد شدند.
استاد دانشگاه های گیلان با بیان این که يك مرزى وجود دارد بين معنويت اصيل و شبه معنويت گفت: قرآن، احاديث و ادعيه منابع اصيل ما، در عرفان حقيقى ميباشند.
مزروعی افزود: در داخل كشور جريان شبه معنوى يا شبه عرفان وجود دارد كه در واقع معنويت نما هستند و در قالب رمل و اسطرلاب و جادو و همچنين ادعاى ارتباط با ارواح و اجنه را مطرح میکنند.
وی گفت: چطور اين عرفان هاى نو ظهور به كشور ما ورود پيدا كردند؟ ميشود گفت فضاهاى ارتباطى از طريق سايت ها و فضاى مجازى، يا از طريق دانشجويانى كه در خارج از كشور هستند و تحصيل ميكنند و تحت تأثير يك فرقه اى قرار ميگيرند، اين جريانات و فرقه ها را رواج ميدهند.
استاد دانشگاه های گیلان گفت: راه ديگر ورود عرفان های نوظهور در کشور از طریق نشريات در واقع همان مكتوبات ميباشد.
مزروعی یکی دیگر از ورود عرفان های نوظهور را نهاد های معماری دانست و گفت: نمادها به شدت در معمارى وارد شدند و از آنجا كه علم نماد شناسى و نشانه شناسى ما به شدت ضعيف است و در جامعه ما آشنايى نيست به همين دليل به راحتى در معمارى و شهرسازى و برند سازى وارد شدند.
وی تصریح کرد: از عنصر هنر برای شناساندن عرفان های نوظهور خيلى استفاده ميكنند و در راستاى تبليغ در كارتون ها و صنعت فيلم به خوبى استفاده ميشود.
این استاد دانشگاه افزود: دنياى غرب از رنسانس به بعد با معنويت خداحافظى كرد و انسان دنياى غرب از زندگى مادى و پوچ گرايى خسته شد، به همين دليل به سمت تخليه ذهن و جريانات نومعنويت گرا ميرود.
مزروعی گفت: فرقه هاى نوظهور در دنياى غرب به صورت قارچ گونه درآمدند؛ اما هيچكدام ناظر به نياز واقعى انسان نيستند.
وی خاطر نشان کرد: بعضى از نمادها صرفا وسيله اى براى تبليغ فرقه يا جريان نيست؛ بلكه بعضى از اينها با اين نگاه كه آن علامت منشأ ظهور يك قدرت ميباشد است و صرفا ديد ترويجى ندارند.