گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، یادداشت دانشجویی*دانشگاه ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها عهده دار نقش تعامل و ارتباط با دیگر نهادهای نبوده و قطعا رسالت سنگین تری به عنوان یک ظرفیت پیشرو دارد ، در تعاملات سطحی تمامی موسسات و گروههای اجتماعی سهم دارند و مانند یک زنجیره ی در هم تنیده هر یک بر دیگری دارای اثر می باشد.
لذا تفاوت دانشگاه در این بوده که این نهاد مهم و حیاتی پرورش و تربیت نسل مدیران آینده نظام را بر عهده دارد و برگزیدگان و نقش آفرینان موثر زندگی اجتماعی در سطوح مختلف را می پرورد و مراکز حساس و حیاتی کشور نیز درآینده اختیار ایشان خواهد بود و از سویی دیگر کانون اصلی تولید علم و نرم افزار رشد و تعالی انقلاب در مسیر تکاملی آن و رفع نیازهای علمی و پژوهشی کشور را در سطح جهان تعیین و تعریف می کند و یک هژمون و رکن تعیین کننده در پیشرفت الگوی ایرانی اسلامی عزتمندانه در مقابل الگوی توسعه وابسته غربی در دهه پیش رو خواهد بود.
با این شاخصه ها می توان دعوی آن را داشت که دانشگاه امروز شاخص حیات فردای کشور خواهد بود و در آینه ی تمام نمای آن به تماشای آینده و نسل آتی کشور پرداخت و با اطمینان از آینده کشورخبر داد.
لذا جایگاه حساس این محیط خاص و مهم و نیز تلاش دشمنان خارجی و نظام سلطه متمرکز بر این نهاد در طی دهه های گذشته از زمان شکل گیری دانشگاه با مفهوم فعلی ایجاب مینماید که این نهاد اجتماعی کانون توجه مسوولان و مدیران عالی کشور باشد و آن را در راس مسایل حیاتی و کلان کشور محسوب و مسیری روشن را در فرا راه حرکت آن بوجود آورند تا متضمن چشم اندازی روشن از آینده کشور بوده و به جایگاه تمدنی علم در آموزه های اسلامی و ملی ارج نهاده شده باشد و این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که کلیه مدیران و مسئولان که مستقیم و غیر مستقیم در این نهاد نقش آفرین هستند شناخت دقیق از مبانی و اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی و اسلام ناب و کارکردهای دانشگاه در این مسیر و همچنین شناخت دقیق از محیط دانشگاه بدست آورند زیرا که این نهاد اجتماعی مکانی ظریف و پیچیده است و برخوردها و کنش های نا آشنا با این نهاد می تواند آفات دراز مدت و پیامدهای منفی بسیاری را بر جای بگذارد وآن را از کارکرد انقلابی خود دور نماید.
برای رقم زدن دانشگاهی در طراز انقلاب اسلامی و نقش آفرینی مدیران در این نهاد مقدس میبایست نگاهی آرمانی و فرایندی فارغ از فرهنگ وابسته به غرب و نگاههای حزبی و گروهی داشته وصرفا رشد و تعالی و تربیت دانشجویان در مسیر ساختن تمدن نوین اسلامی مد نظربوده و نکات ذیل در برنامه ریزی مدیران مرتبط با دانشگاه و آموزش عالی لحاظ گردد.
۱-طراحی منابع و نظامات متناسب با آرمانهای دانشگاه اسلامی و تمدن ساز وتقویت ایمان ،معرفت، بصیرت و روحیه حماسی و مقاومت در بدنه دانشگاهیان اعم از اساتید ،دانشجویان و کارکنان این مهم به خوبی در کلام مقام معظم رهبری تبیین شده است:
دانشگاه ، نقطه اساسی هر جامعه و کشوری است. اگر دانشگاه اصلاح بشود، آینده آن جامعه اصلاح خواهد شد . اگر دانشگاه فاسد بشود، سرنوشت آن جامعه فساد است.این فسادی که در دانشگاه فرض میکنیم ، ممکن است فساد اخلاقی باشد، یا فساد علمی . فساد علمی معنایش این است که در دانشگاه نه معلم برای درس دادن و یاددادن دلسوزی کند، متعلم و دانشجو برای یاد گرفتن دلسوزی کند.نتیجه بی سواد بارآمدن، بد فهمیدن و نفهمیدن و عدم رشد استعدادهاست . فساد اخلاقی معنایش این است که آن که درس می خواند یا نمیخواند، از لحاظ اخلاقی ، شرافت و شرف و غیرت و ایمان لازم را در خود پرورش ندهد. این هم نتیجه اش با شق اول یکی است ، شاید هم گاهی بدتر. آن عالمی که شریف نباشد، حمیت و غیرت دفاع از کشور و ملت و آرمانها و ارزشهای ملی و دینی خود را نداشته باشد ، آن عالمی که دشمن را بر خودی ترجیح بدهد و خود را در اختیار دشمن ملت قرار بدهد ، آن عالم از هر جاهلی بدتر است ، همان دزدی است که با چراغ به دزدی می رود و بیشتر صدمه می زند. (۱۴/۲/۱۳۷۰)
۲-توسعه و هدایت روح تحول خواهی و نو شوندگی در مسیر تکامل انقلاب اسلامی با چشم انداز تحقق تمدن نوین اسلامی دانشجو
با توجه به برخورداری از خصایص روشنفکری و جوان بودن حرکت در فضای تکراری را پذیرا نیست و استاندارهای ثابت و قالب های معمول را بر نمی تابد و از یکنواختی و تکرار گریزان است و امید به آینده روشن و متفاوت او را به حرکت پرشتاب وا می دارد بخصوص اینکه این آینده نوید بخش فراگیری آرمان تعالی انسان بر مبنای آموزه های راستین اسلامی و انقلابی باشد و این خصیصه ی مبارک موتور محرک جنبشهای دانشجویی در شکل گیری انقلاب اسلامی و نقش آفرینی بی بدیل در دوران حماسه غرور آفرین دفاع مقدس بوده است، لذا می بایست این فرصت و پتانسیل به خوبی درک و برای رشد ،تعالی و تکامل انقلاب اسلامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی هدایت گردد.
۳-توجه به استقلال فکری و عملی همه ی اجزاء دانشگاه
برخوردهای غلط و ابزاری با دانشجو و دانشگاه آفات زیادی به دنبال دارد ، در طول سالیان گذشته همواره شاهد نگاه های فرصت طلبانه جریانات سیاسی و احزاب بوده ایم که با رسوخ در تشکلهای دانشجویی در صدد تحقق مطامع و اهداف خاص خود در بدنه دانشجویی و سرایت آن به اجتماع بوده اند که از جمله این تجربیات تلخ حوادث سال ۷۸ و ۸۸ در بستر دانشگاه و سوءاستفاده از این نهاد نام برد که تبعات جبران ناپذیری را برای نظام و مردم رقم زد ، همچنین با رصد تحولات دانشجویی از ابتدای ترم نیز بعضا شاهد جریانی خزنده و مدیریت شده با طرحی یکسان در اکثر دانشگاه های کشور هستیم تا با بستر سازی ورود و حضور پدرخوانده های جریانی خاص که بعضا دارای سوابق محکومیت نیز بوده اند در آستانه انتخابات با ایجاد فضایی دو قطبی و احساسی و واداشتن دانشجویان به ابراز احساسات و تقابل با یکدیگر ضمن فرار رو به جلو و طفره از پاسخگویی در مقابل عملکرد گذشته و جریان مطبوع خود بخصوص در فتنه آمریکایی اسراییلی ۸۸ به انحراف افکار عمومی پرداخته و با استفاده از ظرفیت دانشگاه و غفلت و بعضا همراهی مسولان امرنسبت به عرض اندام سیاسی و اجتماعی پرداخته و دانشگاه و دانشجو را سکویی قرار دهد برای رسیدن به کرسی های سبز و قرمز ،که البته شاهد آثار آنی و دراز مدت آن می باشیم از جمله سرخودگی و یاس در بدنه جنبش دانشجویی که قطعا موجب خسران و افول جایگاه دانشگاه بخصوص در حوزه تاثیر گذاری اجتماعی خواهد بود.
۴- حراست فعالانه از حریم دانشگاه در فضای باز اندیشه و تفکر به عنوان یک امانت
قطعا دانشگاه در تمام کشورها یک محیط بسته و محصور نیست و با برخورداری از روح حاکم بر فضای علمی دریچه های متعدد و متکثری به آراء واندیشه ها و افکار حاکم بر فضای فکری جهان داشته و با عناصر ارتباطی متنوع و گسترده با ایده ها و اندیشه ها در سطح جهان در ارتباط است اما قطعا در یک فضای باز جهانی و نگاه خصمانه دشمنان به انقلاب اسلامی و نگرانی از نقش آفرینی جوانان انقلابی در معادلات مهم جهانی در حال و آینده، قطعا یکی از اهداف و بسترهای نفوذ و تغییر گفتمانی ،محیط دانشگاه و در تیرس قرار دادن ذهن کنجکاو دانشجو است که اگر این مهم مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار نگیرد قطعا افکار و اندیشه های التقاطی فضای ذهن و فکر افراد را تسخیر و باعث اثر مستقیم بر باورو اعتقادات دانشجویان خواهد شد این نگرانی زمانی خود را بیشتر می نمایاند که به تحقیق میتوان پی برد اغلب دانشجویان امروز ما نه در مقاطع تحصیلی گذشته و نه در دوره دانشجویی توانسته با مدل مفهومی ارائه شده نظام آموزشی از یک منظومه فکری غنی و با پشتوانه برخوردار گردد و اندک نسیمی شاکله فکری وی را در مینوردد.
۵- اقدام عملیاتی در وحدت حوزه و دانشگاه و تقابل عملی با دانشگاه استعماری و برقراری ارتباط راهبردی با دانشجویان و دانشگاهیان جهان اسلام و هسته های مقامت دانشجویی ضد استکباری در جهان
در شرایطی که دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می نمایند با ایجاد جریانهای سلفی و اسلام آمریکایی ضمن ایجاد اسلام هراسی، بذر نفاق و چند دستگی را در میان امت اسلام پراکنده نمایند هیچ نهادی مانند حوزه و دانشگاه نمیتواند به عنوان موتور محرکه آگاهی بخشی در جامعه عمل نماید و فضای بیداری اسلامی را در مقابل موج اسلام هراسی در جهان امروز بسط و گسترش دهد، دانشگاهیان و حوزویان میتوانند ضمن تعامل سازنده درونی و بیداری جامعه از تحولات ملی و بین المللی و خنثی سازی توطئه های پیچیده دشمنان داخلی و خارجی به رسالت مهم و استراتژیک صدور اندیشه انقلاب و اسلام ناب قدم برداشته و خلاء تئوریک هستههای مقاومت و دانشجویان و مشتاقان را در سراسر جهان را برطرف و روح استکبار ستیزی را در اقصی نقاط جهان بدمند.
هادی باادب، مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی
انتشار یادداشتها به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.