به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سید محمد امین قانعی راد روز گذشته در نشستی با عنوان «آموزش عالی چالشها و چشم اندازها» که به همت انجمن اسلامی مدرسین در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، بیان کرد: هنگامی که درصدد بررسی چالشهای یک نهاد برمیآییم نیازمند الگو هستیم و بر اساس این مدل و الگوست که باید مشکلات و چالشهای آموزش عالی را مورد بررسی قرار داد.
آموزش عالی کشور دارای خلاء معیار و شاخص است
وی با اشاره به اینکه آموزش عالی کشور دارای خلاء معیار و شاخص است، تصریح کرد: با توجه به اینکه دارای شاخصهای متنوعی هستیم؛ بنابراین در یک شرایط بیهنجاری به سر میبریم و همین شرایط باعث میشود در دانشگاه یک سری اتفاقات رخ دهد و در نهایت صدایش در نیاید.
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: به طور مثال در هشت سال گذشته شاهد رفتارهای فاجعه آمیزی بودیم که اصلا صدایش در نیامد که این نشان از یک وضعیت بی شاخصی در دانشگاه است که مهمترین خلاء است.
قانعی راد با بیان اینکه بعد از انقلاب در خصوص دانشگاه به یک مدل و الگوی واحد دست نیافیتم و هنوز مشخص نیست قرار است چه کنیم، بیان کرد: در اینجاست که این سوالات مطرح میشود که آیا دانشگاه حرمت دارد؟ آیا رئیس دانشگاه میتواند یک استاد را اخراج کند؟
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تاکید بر اینکه دانشگاه باید یک چاچوب داشته باشد، خاطرنشان کرد: این مهم نیست که چه جریان سیاسی بر سر کار آید؛ زیرا دانشگاه نباید وابسته به قدرتهای سیاسی شود به طوری که با روی کار آمدن یک قدرت دانشگاه متحول شود.
باید به دنبال تثبیت حاکمیت علم و دانشگاه در کشور باشیم
قانعی راد با تاکید بر اینکه باید به دنبال تثبیت حاکمیت علم و دانشگاه در کشور باشیم، بیان کرد: به نظر نمیآید در دنیا با چرخش قدرتها دانشگاه نیز دچار چرخش شود.
وی ادامه داد: در دنیا چهار شیوه و مدل دانشگاهی آلمانی، آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی وجود دارد که بسیار مطرح هستند.
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران افزود: در الگوی آمریکایی کارآفرینی مطرح است و کارکرد اصلی دانشگاه ساخت اقتصاد کشور است.
دانشگاههای ما به دکان شبیه شده است
قانعی راد بیان کرد: اما شما مشاهده میکنید دانشگاه صنعتی شریف که مهمترین دانشگاه صنعتی کشور است به تعداد و محتوای مقالات اهمیت داده نمیشود، بلکه دانشجوی دکترای پولی پذیرش میکنند؛ این در صورتی است که دانشگاه باید به دانشجوی دکترا پول بدهد و نه بر عکس، بنابراین مشاهده میکنید که دانشگاههای کشور به دکان شبیه شدهاند.
وی تاکید کرد: این چه ملاکی است که دانشگاه به محلی برای پول در آوردن تبدیل شده است در صورتی که هیچ کجا اینگونه نیست.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بیان کرد: در الگوی فرانسوی دانشگاه قرار است دولت بسازد و کارشناس و مدیر قوی تحویل دهد. که ما این کار را هم نمیکنیم و به دانشجو به هیچ وجه مهارت نمیآموزیم و تنها به او کتاب ارائه میدهیم.
قانعی راد ادامه داد: در حال حاضر میبینید که دانشجوی ما حتی یک تحلیل نمیتواند ارائه دهد و تنها میتواند از بین چهار گزینه یکی را انتخاب کند.
وی گفت: در الگوی انگلیسی دانشگاه جامعه پذیری و اجتماع سازی و ساخت ملت را آموزش میدهد.
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه دانشگاه آلمانی متولی توسعه فرهنگ است، تصریح کرد: در الگوی آلمانی دانشگاه به تولید علم، دانش و پژوهش میپردازد.
قانعی راد ادامه داد: حال این پرسش پیش میآید که آموزش عالی در ایران قرار است کدام یک را ایجاد کند.
وی تصریح کرد: یک الگو به نام دانشگاه اسلامی مطرح شده است اما این سوال پیش میآید که دانشگاه اسلامی چه کارکردهایی را ارائه میدهد؟ آیا قرار است بر روی دین پژوهش کند؟ ابهامات زیادی در این زمینه مطرح میشود.
با پولی شدن دانشگاه منطق اقتصاد بر منطق علم حاکم میشود
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران خاطرنشان کرد: با پولی شدن دانشگاه منطق اقتصاد بر منطق علم حاکم میشود و علاوه بر عدالت اجتماعی، علم نیز خدشه دار خواهد شد.
قانعی راد تاکید کرد: هنگامی که برای دانشگاه سهمیه قائل میشود به معنای این است که برای دانشگاه منطقی وجود ندارد. چرا برای فوتبالیست و یا بازیگر شدن سهمیه وجود ندارد و تنها برای دانشگاه سهمیه وجود دارد.
وی در پایان گفت: اساتید با پولی شدن شان خود را پایین نیاورند، مهمتر از پول این است که اساتید استقلال بیان داشته باشند.