عبدالله رفیعی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در اهواز، در پاسخ به مطلبي با عنوان «سقوط آزاد رتبه آموزشي يا رتبه علمي دانشگاه علوم پزشكي اهواز» كه همراه با درج جدولي مطرح شده بود، توضیحاتی ارائه داد.
١- رتبه بندي مذكور نتايج طرحي بنام «راد» است كه براي دومين بار در سطح كشور بعد از جمع آوري اطلاعات از عملكردهاي آموزشي دانشگاه ها در طي دوره هاي مشخص گذشته صورت گرفته است كه هرچندوقت يكبار اطلاعات سالهاي گذشته طي فرم هاي مشخصي گردآوري مي شود، داده ها آناليز مي شوند، پارامترها وزن دهي مي شوند و سپس رتبه بندي دانشگاه ها مربوط به آن بازه زماني انجام و اعلام مي شود.
٢- نتايج ارزيابي كنوني گزارش شده، مربوط به فعاليت هاي آموزشي سال ٩١، سال ٩٢ و اوايل سال ٩٣ دانشگاههاي علوم پزشكي كشور است كه فرم هاي جمعآوري اين اطلاعات در شهريورماه ٩٣ مربوط به بازه زماني فوق الذكر از طرف دانشگاه ها جمع آوري، تكميل و ارسال شد.
٣- با توجه به آغاز بكار تيم جديد معاونت آموزشي در دانشگاه علوم پزشكي اهواز از دي ماه ٩٢، بنابراين به وضوح قابل دريافت است كه سهم اين تيم در كسب نتايج گزارش شده رتبه بندي آموزشي در محورهاي مورد سنجش شامل پنج آيتم: توسعه آموزش، مديريت آموزشي، توسعه كيفي، نقش حاكميتي و توجه به اهداف نقشه جامع علمي كشور ناچيز و اندك مي باشد، هرچند جالب است كه اشاره شود كه همين نقش ناچيز و اندك نيز به دليل انجام مداخلات سريع و اثرگذار در محورهاي زودبازدهي مانند نقش حاكميتي (كه خود شامل آيتم هاي ريزتري همچون برنامه محور بودن، مديريت جلسات مرتبط با آموزش، شيوه اداره بودجه آموزشي، مديريت جذب اعضاء هيئت علمي و ثبات مديريت آموزشي هستند) سبب ساز ارتقای شاخصها و بهبود نسبي شرايط شده است كه قطعا اگر همين مداخلات در زمان چندماهه فعاليت تيم جديد(دي ٩٢: آغاز بكار؛ شهريور ٩٣: زمان تكميل فرم ها و ارسال) صورت نمي گرفت چه بسا رتبه اعلام شده در وضعيت بدتري قرار مي گرفت.
از سوي ديگر، واضح و مبرهن است تيم جديد مديريتي در خصوص برخي ديگر از شاخص ها مانند ميزان قبولي دانشجويان دانشگاه در مقاطع بالاتر از جمله كارشناسي ارشد، دكتراي تخصصي و دستياري كه مربوط به سه تا پنج سال گذشته است، نمي توانست مداخله اي داشته باشد، داده ها مشخص و معين بودند و نقش تيم جديد در اين موارد فقط در تكميل فرم هاي خواسته شده خلاصه ميشد و بس.
٤- ذكر يك مثال از مداخلات در محورهاي زودبازده توسط تيم جديد مديريتي حوزه آموزش، خالي از لطف نيست: در همين طرح، دانشگاه علوم پزشكي اهواز در يكي از شاخص هاي امتيازدهي بنام برنامه جذب اعضاء هيئت علمي كه براساس حفظ هرم هيات علمي، تشكيل مرتب جلسات جذب، داشتن برنامه بلند مدت و رعايت قوانين و مقررات در بررسي پرونده ارزيابي مي گردد، با مداخلات مورد نياز در طي چندماهه سكانداري حوزه آموزش، موفق به كسب رتبه ٢ كشوري شد كه نشان از ارتقای ملموس اين شاخص است؛ اما چه می توان كرد وقتي رتبه اعلام شده، برآيند امتيازات مكتسبه از تمام آيتم ها در محورهاي هاي پنجگانه اشاره شده است.
٥- در پايان، جهت تنوير افكار عمومي لازم بذكر است كه اعلام كنيم رتبه بندي مطرح شده در طرح راد، بهيچ وجه منعكس كننده توان علمي و رتبه علمي يك دانشگاه نبوده و نمي باشد و صرفأ منعكس كننده برخي پارامترهاي مديريتي، اجرایی و برنامه ريزي آموزشي است كه همواره تلاش مي شود تا با شناسايي و رفع نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت، كميت و كيفيت آموزش در مسير ارتقا و روبه جلو باشد.
٦- بدون شك، دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز همواره و در تمامي دوره ها يكي از دانشگاه هاي علوم پزشكي مطرح و تيپ يك كشور است كه نقش و سهم بسزايي در آموزش و تربيت نيروي متخصص علوم پزشكي در كشور را عهده دار است و اساتيد و دانشجوياني كه در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند، همواره در كنگره ها، المپيادها و صحنه هاي مختلف علمي و پژوهشي ملي و بين المللي حرفهاي بسياري براي گفتن داشته و دارند. به اميد سرافرازي و سربلندي روزافزون جامعه دانشگاهي كشور و بالاخص استان زرخيز خوزستان.